دو گزینه آمریکا برای جبران افت تولید نفت عربستان

 به نظر می رسد حمله به تاسیسات نفتی عربستان در روز شنبه نیمی از تولید نفت این کشور را از بین برده باشد و حالا آمریکا تنها دارنده واقعی ذخایر جهانی است و می تواند تولید خود را افزایش دهد یا تحریم‌ها علیه سایر تولید کنندگان بزرگ نفت را کم تر کند.

اخبار اقتصادی- عربستان سعودی هنوز هیچ نظری در مورد میزان خسارت وارد شده به تولید نفت این کشور نداده است ولی منابع صنعتی می گویند 5 تا 6 میلیون بشکه نفت در روز معادل 5 تا 6 درصد عرضه جهانی نفت تحت تاثیر قرار گرفته است.

 عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده اوپک، مدت‌ها دارنده بزرگترین ذخایر مازاد نفت جهان بود.

ظرفیت مازاد نفت، نفت اضافه ای است که یک کشور تولید کننده می تواند تولید کند و آن را به عنوان پشتیبانی برای رویدادهایی مثل فجایع طبیعی، جنگ یا هر دلیل غیرمنتظره دیگری که باعث قطع عرضه نفت می‌شود، نگه دارد.

منابع صنعتی می گویند عربستان سعودی می تواند طی چند روز عرضه نفت را از سر بگیرد. قطع شدن طولانی مدت عرضه نفت عربستان تاثیرات بدبینانه ای بر قیمت نفت میگذارد و باعث افزایش بیشتر تولید نفت شیل آمریکا می‌شود.

 آمریکا تنها چند سال پس از برداشته شدن ممنوعیت صادرات نفت این کشور به خاطر نیاز داخلی، به تازگی از عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت جهان پیشی گرفته است. آمریکا بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است.

غیر از آمریکا، تنها کشورهایی که ذخایر مازاد قابل توجهی دارند ایران و ونزوئلا هستند.

هر دوی این کشورها تحت تحریم های آمریکا قرار دارند و با سخت تر شدن این تحریم ها توسط ترامپ، صادرات نفت آنها تا حد زیادی طی سال گذشته کاهش یافته است.

صادرات نفت ایران از زمال اعمال تحریم‌های آمریکا، بیش از دو میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

در حالی که تحلیلگران انتظار دارند تولید نفت ونزوئلا در سطح فعلی 700 هزار تا 800 هزار بشکه در روز تا پایان سال جاری میلادی ثابت بماند، پیش بینی می کنند تولید نفت ایران باز هم کاهش یابد.

شرکت خدمات مشاوره ای انرژی اسپکتس انتظار دارد ظرفیت مازاد اوپک در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی به زیر یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد. ظرفیت مازاد اوپک در سه ماهه دوم 2019 ، دو میلیون بشکه در روز بود.

لیبی که عضو اوپک است، درگیر یک جنگ داخلی است که تولید نفت این کشور را تهدید می کند. صادرات نفت نیجریه هم مختل شده است. در این بین، انتظار می‌رود تولید نفت خام آمریکا به رکوردهای جدیدی برسد.

ولی افزایش تولید نفت خام آمریکا و کند شدن تقاضای جهانی به خاطر اقتصاد ضعیف تر جهان، باعث افزایش ذخایر نفتی در سراسر دنیا شده است.

 آژانس بین المللی انرژی که سیاست های انرژی کشورهای صنعتی را تنظیم می‌کند ، روز شنبه اعلام کرد علیرغم اختلال در تولید عربستان، عرضه  کافی نفت به بازار وجود دارد.