ایران مال پروژه ای که شکست خورده است

اخبار اقتصادی- مجموعه ایران مال در طول این سالها حرفها و حدیث های فراوانی را به همراه داشته، اینکه ایران مال تخلفات گسترده ای داشته و حتی مسئولان شورای شهر و شهرداری برای بررسی این تخلفات پرونده ایران مال را به کمیسیون ماده 100 فرستادند.

به گزارش افکارنیوز، اما فارغ از موضوع بررسی تخلفات ایران مال، بزرگترین مجتمع تجاری خاور میانه که حالا در تهران سر و صدا به پا کرده هیچ نشانی از اقتصاد مقاومتی ندارد.

اقتصاد مقاومتی که رهبری معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای بارها و بارها بر آن تاکید داشته و در ابلاغ سیاست اقتصاد مقاومتی نیز در بندهای مختلف آن بر ضرورت تولید در کشور تاکید شده است.

حال سوال اینجاست ایران مال چه رابطه ای با اقتصاد مقاومتی دارد؟ مجتمعی تجاری لوکس و لاکچری که تمام سعی و هدف اش مصرف گرایی است و می خواهد کالای خارجی را تبلیغ کند. مال سازی های اینچنینی در کشور و به خصوص بزرگترین آنها یعنی ایران مال میزبان برندهای گران قیمت و خارجی و اجناس لوکس وارداتی است که هیچ نشانی از اقتصاد مقاومتی در آن دیده نمی شود.

سبد خانوارهای ایرانی که به دلیل گرانی و مشکلات معیشتی هر روز کوچک تر می شود و تولید در کشور به دلیل قیمت بالای ارز از رونق افتاده شاهد مجتمعی بزرگ تجاری است که تبلیغ کالاهای لوکس را می کند.

دکتر بیژن عبدی، کارشناس اقتصادی معتقد است که تجاری‌سازی بی‌رویه بستری برای افزایش کالای غیرضرور وارداتی فراهم خواهد کرد و خواه‌ناخواه الگوی مصرف و انگاره‌های فرهنگی جوانان رابه سوی خرید کالای خارجی هدایت می‌کند. نگاهی به معماری بسیاری از این مجتمع‌ها نشان می‌دهد معماری آنها از برخی مجتمع‌های مشابه در دبی یا ترکیه الگوبرداری شده است. به تبع آن بیشتر فضای آنها به بوتیک‌هایی اختصاص یافته که میزبان برندهای لوکس خارجی هستند.

وی اظهارکرد: حال اگر ما می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی را از زاویه تشویق مردم به خرید کالاهای ایرانی ترویج کنیم با این شیوه تجاری‌سازی درتناقض است.

به نظر می رسد پروژه ایران مال پروژه ای شکست خورده است که نشانی از اقتصاد مقاومتی ندارد در صورتی که این سرمایه عظیم در کشور می توانست در جهت رونق تولید استفاده شود.