حجم معافیت‌ها و فرار مالیاتی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت اصلاح قانون بودجه 98 گفت: متاسفانه تحریم‌های نفتی بر کسری بودجه کشور در سال 98 اثرگذار بود. در نتیجه تحریم‌ها 33 درصد بودجه ما که از طریق فروش نفت تامین میشد را آسیب زده است.

اخبار اقتصادی-وی درباره راهکارهای موجود برای جبران کسری بودجه دولت تصریح کرد: در این راستا دو اقدام باید مدنظر قرار بگیرد یکی افزایش درآمدها و دیگری کاهش هزینه ­ها است. یعنی در حالی که باید جایگزینی برای درآمد یافت، باید یکسری هزینه‌های غیرضرور را نیز حذف کرد. در این میان جدی‌ترین گزینه برای افزایش درآمد دولت، جلوگیری از فرارهای مالیاتی است.

جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره مشکلات موجود برای اخذ مالیات واقعی مشاغل و اصناف گفت: در ایران برای اخذ مالیات دو مشکل وجود دارد. از بعد فرهنگی اصرار بر نپرداختن مالیاتی است و از بعد سازمانی هم مکانیسمی برای وصول مالیات به ویژه مالیات­های پایه وجود ندارد.

همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان کرد: پیش­ بینی من این است که ما در مجموع 140 تا 150 هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم ولی می­توانیم قطع به یقین 50 درصد آن را با تلاش و کوشش تامین کنیم. یعنی باید برای تامین 70 تا 75 هزار میلیارد تومان کسری که امکان جبران آن نیست، درآمد مالیاتی را به همین اندازه افزایش دهیم.

*باید بسیاری از معافیت‌های مالیاتی را از قانون حذف کنیم

وی با اشاره به لزوم جلوگیری از فرارهای مالیاتی اظهار کرد: من به طور مستند در گزارش خود اعلام کردم که حداقل 40 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم که با شرایط و قوانین موجود این مبلغ قابل وصول است اما اگر بخواهیم در قوانین بازنگری کنیم و معافیت­های مالیاتی را نیز حذف کنیم امکان کسب 70 تا 80 هزار میلیارد تومان دیگر نیز وجود دارد. پس به طور کلی حجم معافیت‌ها و فرار مالیاتی بیش از 100 هزار میلیارد تومان است؛ البته این ارقام حدودی هستند.  

جعفرزاده ایمن آبادی افزود: در شرایط کنونی همان طور که باید از هزینه ­ها کاسته شود، باید معافیت­های مالیاتی در اقتصاد را نیز برداریم. در این رابطه همه باید کمک کنند از جمله بسیاری از نهادها و ارگان‌ها و فعالیت‌ها که بتوان مالیات را از آنها اخذ کرد. طبق گزارش برخی از این نهادها و فعالان اقتصادی آنقدر سودده­ هستند که پس از پرداخت مالیاتی بازهم سود ده خواهند بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان اظهار داشت: بنابراین تقاضای ما این است که در این مساله بازنگری جدی شود و همه موسساتی که درآمد دارند باید مالیات بپردازند. افراد زیادی در ایران درآمد دارند اما هرگز اعتقادی به پرداخت مالیات نداشته و ندارند. ما باید نسخه واحدی داشته باشیم که براساس آن هر کسی درآمدی دارد باید مالیات بپردازد.