تحریم جدید علیه بانک مرکزی، آثار اقتصادی ندارد

 مسعود برات درباره تبعات تحریم های تازه آمریکا علیه بانک مرکزی کشورمان گفت: برای شناخت دقیق از تحریمی که ایالات متحده آمریکا روز جمعه علیه بانک مرکزی کشورمان  اعمال کرده است، باید ابتدا مروری بر تحریم‌های گذشته‌ای که بر علیه بانک مرکزی اعمال شده داشت و پس از آن بررسی کرد که تحریم جدید، چه مواردی را به محدودیت‌ها بر علیه بانک مرکزی اضافه می‌کند.

اخبار اقتصادی-مدیر گروه بین الملل شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۲ میلادی و با قانونی که به عنوان «قانون اختیارات دفاع ملی» امریکا مصوب شد، تحریم گردید. در آن قانون قید شده بود که هر گونه تراکنش مهم با بانک مرکزی ایران، به جز در حوزه غذا و دارو، ممنوع است؛ اگرچه اجرای این قانون، در توافق هسته‌ای متوقف شد ولی در آبان ماه سال گذشته، با خروج آمریکا از برجام، مجدد این تحریم‌ها بازگشته است.

وی تصریح کرد: از آبان سال گذشته تاکنون، بانک مرکزی ایران دوباره در تحریم قرار گرفته و هر گونه تراکنش مهم با بانک مرکزی، غیر از حوزه غذا و دارو مورد تحریم بوده است؛ بنابراین تحریم جدید اثر واقعی بر تعاملات دنیا با بانک مرکزی کشورمان ندارد؛ ضمن اینکه در کنار تحریم نفتی، مساله کاهش درآمدهای ارزی نیز به طور مضاعفی این قضیه را تشدید کرده است.

براتی ادامه داد: در تحریم جدید آمریکا، بانک مرکزی به عنوان یک نهاد مالی حامی تروریسم ذیل دستور اجرایی معروف دولت آمریکا که به «دستور اجرایی ۱۳۲۲۴» شناخته می شود، قرار گرفته و از نظر حقوقی، یک موضوع به تحریم‌های بانک مرکزی اضافه شده است و آن اینکه این بانک، به عنوان نهاد حامی تروریسم شناخته شده است؛ ولی از نظر تحریمی و اثرات اقتصادی، ضربه جدیدی را به اقتصاد ایران تحمیل نمی‌کند.

تحلیلگر اقتصاد سیاسی اظهار داشت: با این تحریمی که توسط آمریکا اعمال شده، سایر کشورها بانک مرکزی ایران را به عنوان یک نهاد حامی تروریسم نمی دانند، بلکه این تحریم فقط مخصوص آمریکا است و از نظر حقوقی، دولت امریکا فقط این تشخیص را داده است که باید نام بانک مرکزی را در فهرست گروههای حامی تروریسم قرار دهد؛ ولی از منظر اقتصادی و اینکه اثر اقتصادی شدیدی برای ایران به دنبال داشته باشد، چنین پیش فرضی وجود ندارد؛ چراکه در تحریم‌های گذشته نیز، تحریم بانک مرکزی ایران به عنوان یک تحریم ثانویه مطرح بوده است.

براتی تاکید کرد: در برخی مطالب اشتباها اعلام شده است که با تحریم روز گذشته، همه دنیا و کشورهای جهان، بانک مرکزی ایران را حامی تروریسم می دانند؛ در حالیکه این یک تحلیل غلط است و تنها وزارت خزانه داری امریکا این تشخیص را داده است و بیشتر بحث سیاسی است.

وی افزود: در خصوص آثار اقتصادی تحریم جدید باید گفت که اصل تحریم بانک مرکزی همان تحریمی است که در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام شده بود و بعد از خروج امریکا از برجام نیز دوباره فعال بازگشته بود؛ پس دستور اجرایی روز جمعه اثر مهمی ندارد؛ ولی احتمالا فشارها را افزایش می دهد و کشورهای دیگر ممکن است احتیاط هایی را به کار بگیرند.

تحلیلگر اقتصاد سیاسی درباره اثرات این تحریم به همکاری بانک مرکزی روسیه با بانک مرکزی کشورمان خاطرنشان کرد: روسیه همکاری  با بانک مرکزی ایران را در شرایطی برنامه ریزی و اجرا کرد که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تحریم بوده است، چراکه تحریم ۲۰۱۲ میلادی بانک مرکزی ایران تاکید دارد که هرگونه تراکنش مهم با بانک مرکزی ایران، تحریم است.بنابراین  روسیه اگر قرار بود تحت تاثیر این تحریم قرار بگیرد، این توافق را انجام نمی داد و اگرچه شدت و حساسیت در تحریم جدید افزایش یافته است، ولی از نظر واقعی تغییری ایجاد نشده است.