به گزرش افکار نیوز، محمدرضا جعفریان در گفتوگو با فارس افزود: بخشنامهای از روز چهارشنبه ۱۷ اسفند ۹۰ از سوی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شد که در آن اشاره دارد، اگر فعالان صنفی تا ۲۸ اسفندماه جاری نسبت به پرداخت اصل مالیات خود اقدام کنند، ادارات کل امور مالیاتی در سراسر کشور بر اساس قانون اجازه بخشودگی ۱۰۰درصدی جرائم دیرکرد مالیاتی را دارند.

وی ضمن تقدیر از این اقدام سازمان مالیاتی گفت: به نظر می‌رسد، اگر دولت قصد داشت جرائم مالیاتی اصناف را مشمول بخشودگی قرار دهد، باید این بخشنامه در ۲۲ بهمن و در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اعلام می‌شد، تا هم شیرینی جشن پیروزی برای مردم لمس شود و هم اصناف وقت کافی برای پرداخت مالیات‌های دیرکرد عقب افتاده را داشته باشند.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار یادآور شد: به نظر می‌رسد این بخشنامه برای افراد خاص و یا پرونده‌های خاص صادر شده باشد، چون هنوز بسیاری از فعالان صنفی از این بخشنامه اطلاع ندارند و از طرفی فرصت مناسب برای اقدام به پرداخت مالیاتهای عقب افتاده وجود ندارد.

جعفریان تاکید کرد: دولت باید به مدیران شهامت بدهد و اختیارات رئیس سازمان مالیاتی در طول سال به ادارات کل مالیاتی تفویض شود، تا نسبت به بخشودگی مالیات در خود ادارات کل مالیاتی اقدام شود.

وی تاکید کرد: طبق این بخشنامه کلیه مودیانی که مالیات‌های قطعی سالهای گذشته را در هر مرحله ای مانند وصول یا اجرا و یا در ادارات کل مانده است، با مراجعه و پرداخت اصل مالیات قطعی شده می‌توانند از صددرصد بخشش جریمه در اجرای ماده ۱۹۱ قانون برخوردار شوند و این بخشودگی در چارچوب قانون است.

مشاور مالیاتی جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار در مورد شرط ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده برای برخورداری از بخشش جریمه، یادآور شد: کسانی که مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده هستند، یا تاکنون ثبت نام کرده‌اند، یا اینکه از قبل مشمول شده و مالیات پرداخت کرده‌اند از طرفی مالیات ارزش افزوده که یک مالیات غیرمستقیم است، نباید با مالیات مشاغل که یک نوع مالیات مستقیم است، گره زده شود.

جعفریان تاکید کرد: هیچ قانونی در مورد اینکه برای بخشش مالیات عملکرد نیاز به ثبت نام در مالیات ارزش افزوده باشد وجود ندارد اما توافق شده است که اصناف مشمول در قانون مالیات بر ارزش افزوده ثبت‌نام کنند.

وی از همه اصناف در سراسر کشور درخواست کرد مالیات قطعی شده عقب مانده خود را در هر مرحله‌ای که قرار دارد از قبیل ادارات کل مالیاتی و یا اداره وصول و اجرا در استانها و تهران و یا هر مرحله‌ای که وجود دارد برای برخورداری از بخشودگی جرائم مالیات تا ۲۸ اسفندماه به ادارات کل مالیات در سراسر کشور مراجعه کرده و از این فرصت قانونی استفاده کنند.

وی همچنین در مورد رشد درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه گفت: ظاهرا حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی برای سال آینده پیش‌بینی شده که با توجه به نرخ تورم درآمدهای مالیاتی نیز حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

جعفریان گفت: دولت در بسیاری از موارد از توانمندی لازم و ابزار کافی برای دریافت مالیات برخوردار نیست، از جمله برای همه مشاغل و حتی برخی شرکتهای دولتی و خصوصی نمی‌تواند مالیات واقعی را دریافت کند، بنابراین فشار مضاعف بر گرده برخی اصناف برای دریافت مالیات وارد می‌شود.

جعفریان افزود: دولت قرار بود ماشینهای مکانیزه فروش و دستگاههای پایانه فروش POS برای اصناف قرار دهد که هنوز این محقق نشده و بسیاری از درآمدها به میزان واقعی مشخص نیست.