هشدار وزیر صنعت به مدیران خودروساز

رضا رحمانی در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو اظهار داشت: اگر ببینم که با تغییر مدیران خودروساز، تأمین کننده قطعات تغییر کند، با آن مدیر خودروساز برخورد خواهم کرد.

اخبار اقتصادی-وی با بیان اینکه این موضوع را تحمل نخواهم کرد، افزود: اگر متوجه شوم که قرارداد تأمین قطعات از روی یک رابطه شکل گرفته است، مماشات نخواهم کرد.

وزیر صنعت تصریح کرد: باید تفاهم مناسبی در این زمینه بین خودروسازان اتفاق بیفتد و اینطور نباشد که اگر مدیری عوض شد، تولیدکننده قطعات نیز عوض شود. 

وی با بیان اینکه وضعیت مالی قطعه‌سازان و خودروسازان با یکدیگر مرتبط است،‌ گفت:‌سال گذشته واردات کالا به کشور به طور متوسط 22 درصد کاهش داشت و واردات کالاهای مصرفی نیز بیش از 30 درصد افت داشت. در عین حال صادرات برخی مواد مانند مواد خام معدنی کاهش یافت که این مسئله اتفاق خوبی است. 

وی با بیان اینکه واردات بیش از یک‌هزار و 500 کد تعرفه به کشور ممنوع شده است، گفت: این تعداد کد 25 درصد واردات را شامل می‌شود  به این ترتیب مدیریت واردات انجام شده است. 

رحمانی با بیان اینکه سال گذشته قطعه‌سازان به من نامه زده بودند که طی دو هفته تعطیل می‌شوند، گفت: در آن زمان مجموع تولید ایران‌خودرو و سایپا به 1100 دستگاه می‌رسید که در برخی روزها همان تولید نیز به کف پارکینگ می‌رفت. 

وی ادامه داد: برای حل این مشکلات، نهضت ساخت داخل را شروع کردیم که این اتفاق علاوه بر صنعت قطعه‌سازی، در بخش‌های دیگر نیز مانند صنایع معدنی اتفاق افتاد. 

وی توضیح داد: فولادی‌ها سال گذشته می‌گفتند که تا پایان سال تعطیل می‌شوند، زیرا به واردات الکترود وابسته بودند، ولی حالا به اندازه دو سال الکترود در انبار دارند و تا پایان سال نیز خط تولید الکترود در کشور راه‌اندازی می‌شود. 

به گفته وی، سال گذشته بیش از 600 تا 700 میلیون یورو واردات الکترود در کشور صورت گرفت. 

وی با اشاره به اینکه سال گذشته 940 هزار دستگاه سواری در کشور تولید شد گفت: این رقم امسال 260 هزار دستگاه افزایش می‌یابد و به یک میلیون و 200 هزار دستگاه می‌رسد. 

رحمانی، افزایش سهم تولید داخل در کشور را نیازمند سرمایه 6 هزار میلیارد تومانی و 500 میلیون یورویی دانست و گفت: در مجموع 26 هزار و 830 میلیارد تومان سرمایه در گردش مورد نیاز است. 

وزیر صنعت با بیان اینکه تا سال 1400 میزان واردات کالا به کشور 10 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، گفت: با عملی شدن قراردادهای دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، 91 میلیون یورو کاهش ارزبری در صنعت خودروسازی خواهیم داشت. 

به گفته وی، در ازای کم شدن 10 میلیارد دلار واردات، در مجموع 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است و در صنعت خودروسازی نیز تا سال 1400 یک میلیارد و 400 میلیلون دلار کاهش ارزبری اتفاق خواهد افتاد. 

رحمانی با تأکید بر لزوم مبارزه با فساد در اقتصاد کشور، گفت: رابطه خودروساز و قطعه‌ساز باید سالم باشد و صنعت در محیط فساد نمی‌تواند رشد کند. 

وی در پایان از وعده رئیس کل بانک مرکزی برای تأمین 100 هزار میلیارد تومان سرمایه طی شش ماهه دوم امسال برای بخش تولید در کشور خبر داد.