آیا واردات خودرو باعث تضعیف صنعت خودروسازی می شود؟

 مدتی است که بحث واردات خودرو از کشورهای ترکیه و روسیه بر سر زبان ها افتاده است. مطلب حائز اهمیت این است که در صورت ورود این خودروها تکلیف تولید خودروهای داخلی چه می شود و چه ضربه های اقتصادی به کشور وارد خواهد شد؟

اخبار اقتصادی-سال گذشته ۱۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو در گمرکات بلاتکلیف ماندند که تقریبا بالغ بر ۶ هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو دارای اعتبار از گمرکات خارج شدند و مابقی خودرو‌ها که حدود ۶ تا ۷ هزار دستگاه خودروهستند همچنان به دلیل عدم تمدید مصوبه و نقص در گمرکات باقی مانده اند.

در  شرایط ویژه اقتصادی انتظار بر این است که تولید داخل تقویت شود و شرایط تحریم را می توان نوعی پله ترقی برای رشد خودروسازی تلقی کرد. اما ممنوعیت ورود خودرو در شرایط تحریم باعث گرانی بسیاری از خودروها و لوازم آنها شد همچنین شرایطی پیش آمد که تولید خودرو در داخل کشور نیز کاهش چمشگیری داشته باشد.

 آمار تولید خودرو‌های سواری در کشور طی شش ماه نخست امسال نشان می‌دهد خودروسازان بزرگ کشور در مقایسه با سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. علاوه بر این آمار‌ها نشان می‌دهند هشت خودرو عمدتا مونتاژی با توقف تولید در شهریور امسال مواجه شده و احتمالا دیگر جایی در خودروسازی کشور نخواهند داشت.

در سال گذشته ۵۳۶ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شد که امسال به ۳۷۶ هزار دستگاه رسید که شاهد کاهش چشمگیر تولید آن بودیم؛ حال  اگر بنا بر واردات خودرو باشد، وضعیت تولید همچنان کاهش خواهد داشت و تولیدکنندگان داخلی دیگر رقبتی به تولید نخواهند داشت و اینگونه به خودروسازان خارجی وابسته خواهیم ماند.

شایعاتی مبنی بر واردات خودرو از ترکیه

مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه پس از واردات نه تنها اقتصاد کشور بلکه تولیدکنندگان داخلی خودرو ضرر و زیان می بینند، گفت: تولیدکنندگان کشورمان توانایی تولید خودرو را دارند و بار‌ها گفته ایم که خودمان می توانیم به خوبی خودرو تولید کنیم؛ با واردات خودرو کشور و  اقتصاد آن دچار مشکلات ارزی خواهد شد. واردات با توجه به منابع ارزی محدود و محدودیت ها به صلاح نیست.

درباره غیرمنطقی بودن واردات خودرو از ترکیه، گفت: قائم مقام وزیر صمت مطلبی را تحت عنوان واردات خودرو از ترکیه ارائه دادند اما مطرح نکردند که قرار است با کدام برند ترک تولید مشترک داشته باشیم؟، ما که سال‌های زیادی است در این حوزه فعالیت می‌کنیم تا حالا اسم هیچ برند خودروسازی ترک را نشنیده‌‌ایم.

او  افزود: ممکن است شرکت های ترکیه ای با شریک خارجی خود تفاهمی امضا کرده باشند که در راستای دور زدن تحریم‌ها باشد، به طور مثال  هر کدام از خودروها را به وسیله یک شرکت واسطی وارد کنند اما نکته اصلی این است که اگر دولت با هدف راه اندازی رونق بازار خودروی کشور از ترکیه خودرو وارد کند یک خیانت محض به واردکنندگان خودروی کشور کرده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تشریح کرد: این موضوع را ندیده نگیرید که فعالیت مشترک خودروسازی ها باعث تقویت این کالا می شود، به طور مثل همکاری شرکت آنادول با فورد باعث تولید فورد شده است، شرکتی مانند اتوکار، لندیور و ایمیکه را  تولید می‌کند یا شرکت اویاکس با رنو کار کرده و انواع خودروهای رنو را تولید می‌کند.

دادفر بحث واردات خودرو را کاری غیر منطقی و بی جا دانست و افزود: اگر خودرو وارد کنیم به سرمایه گذاران داخلی خیانت بزرگی شده است چرا که این افراد سال های زیادی است در ایران، در بحث فرهنگ خودروی صفر سرمایه گذاری کرده اند و تلاش می کنند تکنولوژی روز را در ایران جا بیندازند اما اگر خودروسازهای خارجی وارد کشور شوند در حق این دسته از افراد خیانت شده است و با این اتفاق حتما به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد.

تحریم آمریکا در صنعت خودروست و شامل واردات خودرو نمی شود

امیر حسن کاکایی کارشناس خودرو با بیان اینکه واردات خودرو از کشورهای دیگر به هیچ   عنوان به نفع کشور نیست، گفت: در شرایط کنونی واردات خودرو از هر کشوری کار اشتباهی است.

او بیان کرد: وادرات خودرو به هر نوعی نیاز ارز را در کشور بالا می برد و در کوتاه مدت ممکن است قیمت خودرو را کاهش دهد اما چون نیاز ارز را بالا می برد، با توجه به محدودیت ها و جنگ اقتصادی باعث افزایش قیمت ارز خواهد شد که در نتیجه افزایش قیمت ارز به ضرر کشور خواهد بود. 

کاکایی ادامه داد: اگر جنگی که در آن به سر می بریم به این حد پیچیده نبود و ما را محدود نمی کرد، می توانستیم ارز خودمان را استفاده کنیم هیچ مشکلی در واردات به وجود نمی آمد اما در وضعیت فعلی واردات برای کشور بسیار خطرناک است و تبعات اقتصادی کلانی دارد. برخی می گویند این ارز برای خودمان است و دوست داریم استفاده کنیم اما برای شرایط جنگ فعلی اصلا مناسب نیست. 

او با تاکید بر اینکه واردات خودرو نوعی خیانت به کشور است، گفت: اگر کوچک ترین صحبتی در زمینه وادرات خودرو شده آن را یک خیانت محض می دانیم اما صحبت های اخیر حاکی از همکاری بین ایران و ترکیه است و خبری از واردات نیست و می تواند منطقی باشد.

او صنعت خودرو را یک صنعت بین المللی دانست و گفت: واقعیت این است که نمی توانیم تمام زنجیره و قطعات را در یک کشور تامین کنیم، به طور مثال شرکت بی او دبلیو ۵.۲ دهم درصد قطعاتش در یک شرکت آلمانی تهیه می شود و برای تکمیل قطعاتش نیاز به این زنجیره دارد.

او با تاکید بر اینکه واردات خودرو تاثیری در روند تولید خودرو در کشور نمی گذارد، تشریح کرد: واردات و تولید خودرو، ۲ حیطه مختلفی دارند و هیچ اثری بر یکدیگر نمی گذارند و سطح قیمتی متفاوتی دارند.

کاکایی گفت: اگر واردات آزاد شود اثری بر کار خودرو ساز نخواهد گذاشت و مشکل اصلی برای ممکلت است که اقتصاد آن را بر زمین می زند. واردات نیاز به ارز دارد و درآمد ارزی کمی داریم و با توجه به شرایط کنونی و تحریم ها واردات خودرو برای کشور سم است. مشکل خودروساز این است که اکنون ارز ندارد تا خودرویی تولید و ماده اولیه لازمه را وارد کند. بحث بر سر تحریم است و منطق می گوید که  دولت نباید اجازه واردات بدهد.

واردات خودرو در گرو مجوز از شورای اختصاصی سران قوا

عبدالله رضیان عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: واردات خودرو ممنوع است مگر اینکه شورای اختصاصی سران قوا تصمیمی در این حوزه گرفته باشند. وزارت صمت همچین کاری نکرده است و شورای اختصاصی سران قوا نیز این کار را هنوز تایید نکرده است اما یک سری صحبت هایی در اینباره شده است.

عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر مذاکرات نتیجه دهد ممکن است خودروهای چینی وارد شود اما هنوز تصیمیمی در این خصوص گرفته نشده است. اگر  شورای اختصاصی سران قوا واردات خودرو را اجازه دهند، می توان خودرو وارد کرد.

رضیان درباره خودروهای دپو شده و ترخیص آنها، گفت: اگر بنا به ورود خودرو باشد باید اتومبیل های دپو شده ترخیص شود و سپس خودرویی وارد کرد، اما این نکته را باید گفت قسمتی از خودروهای دپوشده نقص داشتند که ممکن است خودروسازان داخلی تامین قطعا نکرده بودند و این خودروها در صورتی که نقص شان برطرف شود ترخیص خواهند شد.