کاهش ۳۰ درصدی نرخ مسکن در مناطق جنوبی تهران

 حسام عقبایی با اشاره به رکود حاکم بر معاملات بخش مسکن بیان کرد: تقاضا‌های سرمایه‌ای از بخش مسکن خارج شده و در حاضر حاضر با توجه به کاهش قدرت خرید متقاضایان واقعی رکود بر بازار حکم فرما شده است.

اخبار اقتصادی-وی در ادامه افزود: تاقبل از ورود بازار مسکن به شرایط رکود غیر تورمی، ۸۰ درصد تقاضا دراین بخش، سرمایه‌ای بوده و تنها ۲۰ درصد از خریداران مصرف کننده واقعی بازار بودند حال با وجود افت شدید معاملات مسکن، حدود ۷۰ درصد تقاضای سرمایه‌ای از بازار مسکن خارج شده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص با اشاره به کاهش قدرت خرید متقاضایان واقعی در بخش مسکن گفت: از ۲۰ درصد تقاضای مصرفی نیز هم‌اکنون حدود ۱۲ درصد به واسطه گرانی‌های یکسال اخیر، قدرت خرید در بازار مسکن را ندارند و یکی از دلایل کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت مسکن طی ماه‌های اخیر، ظرفیت بسیار بسیار پایین خریداران بوده است.

عقبایی اظهارکرد: قیمت واحد‌های متراژ بالا حدود ۴۰ درصد در شهر‌های بزرگ کاهش یافته است و پیش بینی می‌شد که روند کاهش قیمت‌ها از نیمه دوم سال آغاز شود، اما از این روند نزولی قیمت‌ها در بازار از اوایل شهریور امسال کلید خورد.

وی با اشاره به اینکه هنوز قیمت مسکن واقعی نشده، تصریح کرد: روند نزولی قیمت‌ها در بازار مسکن به این مفهوم نیست که به نرخ واقعی مسکن رسیده ایم، و در حال حاضر قیمت مسکن در حال نزدیک شدن به قیمت‌های واقعی است و انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را نیز در این بخش داریم.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد: در واحد‌های مسکونی جنوب تهران شاهد کاهش حداقل ۳۰ درصد قیمت‌ها بوده‌ایم، که امیدواریم که روند نزولی قیمت‌ها تا پایان سال تدوام یابد.