افزایش ارزش پول ملی به ازای کاهش نرخ تورم

 علی اصغر سمیعی زفرقندی، رئیس اسبق کانون صرافان ایرانیان در تشریح دلایل رشد ارزش پول ملی، اظهار کرد: در قدم اول می‌بایست جلوی تضعیف ارزش پول ملی را گرفت و سپس با کم کردن نرخ بیکاری و بالا بردن تولید ملی منجر به تقویت این اصل مهم اقتصادی در کشور شد.

اخبار اقتصادی- او ادامه داد: بالا بردن مصنوعی ارزش پول به ضرب تزریق بیش از تقاضا ارز و یا پایین آوردن مصرف ارز توسط محدود کردن دستوری مصرف ان، کاری بی فایده خواهد بود و در میان مدت عواقب خوبی نخواهد داشت.

سمیعی بیان کرد: در واقع این روش‌ها که ذکر شد، تنها مسکنی برای کنترل بازار خواهد بود. چرا که برای مدتی فنر صعود قیمت برخی کالا‌ها را فشرده نگه داشته می‌شود و بعد از مدتی بسته به توان نگه دارنده فنر، سدّ نگه دارنده شکسته شده و تمام تلاش‌ها بی نتیجه خواهد شد.

 او در پاسخ به این سوال که چگونه پول ملی تضعیف می‌شود؟ بیان کرد: پول ملی تنها با افزایش نرخ تورم ارزش خود را از دست می‌دهد و دلیل رشد نرخ تورم نیز افزایش حجم نقدینگی است. افزایش نقدینگی نیز به ۲ طریق چاپ اسکناس و خلق پول توسط بهره‌های بالای بانکی ایجاد می‌شود؛ و این ۲ اتفاق فقط به دست دولت‌ها است چرا که مردم در ایجاد تورم هیچ نقشی ندارند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اگر بخواهیم بر اساس قیمت سبدی از اقلام مختلف ظرف یکسال گذشته به قضاوت بپردازیم، رشد قیمت اقلام کالا‌ها در بازار و تورم موجود نشان دهنده این است که رشد ارزش پول ملی هنوز آنطور که بیان شد محقق نمی‌شود. باید توجه داشت که با آمار‌های غلط نباید منجر به بی اعتمادی جامعه و از دست رفتن سرمایه اجتماعی باشیم.