«فرار مالیاتی» و «قاچاق کالا» در صدر تخلفات مناطق‌آزاد/ هدفمندی معافیت‌های مالیاتی لازمه رسیدن به اقتصاد غیرنفتی است

اخبار اقتصادی - احمد انارکی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی افکار نیوز با بیان اینکه انتقادات جدی به نحوه عملکرد مناطق‌آزاد وجود دارد، گفت: رسالت اصلی این مناطق تولید کالا‌های واسطه‌ای برای صادرات به خارج از کشور است اما باید بررسی کرد که آیا مناطق‌آزاد به در این امر موفق بوده‌اند یا مسیر دیگری را طی کردند.

وسعت 500هزار هکتاری یک منطقه آزاد بدون حصارکشی

وی با برشمردن بعضی از مشکلات موجود مناطق‌آزاد اظهارداشت: وسعت زیاد بعضی از این مناطق در کشور موجب به وجود آمدن تخلفات بسیاری شده است؛ به عنوان مثال یکی از مناطق ویژه اقتصادی نزدیک به 500هزار هکتار وسعت دارد که این موضوع امکان حصارکشی و کنترل ورود و خروج کالا را غیر ممکن می‌کند.

جمع‌بندی نهایی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در هفته‌های آینده

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بازگشت لایحه قانون مالیات بر ارزش افزوده به کمیسون اقتصادی خبر داد و گفت: پیش از این جلسات متعددی بین اعضای این کمیسیون، نمایندگان مناطق‌آزاد و همچنین سازمان امور مالیاتی برگزار شد که انتظار می‌رود این موضوع در هفته‌های آینده به جمع‌بندی نهایی برسد.

لزوم کاهش معافیت‌های مالیاتی

انارکی در بخش دیگری از سخنان خود هدفمندی معافیت‌های مالیاتی را یکی از مهمترین مسائل اقتصادی کشور دانست و گفت: مجلس در تلاش است تا معافیت‌های مالیاتی کاهش یابد چرا که برای نیل به اقتصاد غیرنفتی، باید وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی کاهش یابد و درآمد‌های مالیاتی جایگزین آن شود.

وی با اشاره به معضلی به نام فرارمالیاتی در کشور اظهار داشت: برای مقابله با تخلفاتی مانند فرار مالیاتی نیازمند شفافیت در اقتصاد هستیم؛ به همین منظور حذف معافیت‌های مالیاتی غیر ضروری مانند مالیات بر ارزش افزوده ضروری به نظر می‌رسد.

«فرار مالیاتی» و «قاچاق کالا» در صدر تخلفات مناطق‌آزاد

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه انگیزه‌ زیادی برای فساد و قاچاق کالا در مناطق‌آزاد وجود دارد، گفت: به طور کلی وجود هرگونه تفاوت قیمتی در محدوده‌های جغرافیایی داخل یک سرزمین انگیزه قاچاق کالا را افزایش می‌دهد.

انارکی در پایان شیوه فعالیت حال حاضر مناطق‌آزاد را بستری برای وقوع تخلفات اقتصادی دانست و افزود: وضعیت فعلی مناطق آزاد مناسب نیست و نتیجه آن وقوع تخلفاتی مانند «فرار مالیاتی» و «قاچاق کالا» در این مناطق است.