ثبات قیمت طلای سرخ تا پایان تعطیلات سال نو میلادی

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران از ثبات نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو زعفران دسته‌ای ۶ تا ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران نگین ۹ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اخبار اقتصادی-  وی افزود: با توجه به تعطیلی شرکت‌های خارجی تا پایان سال میلادی پیش بینی می‌شود که قیمت زعفران نوسان خاصی نداشته باشد و حال باید منتظر ماند و دید که با آغاز کار شرکت‌ها و رونق گرفتن صادرات، بازار طلای سرخ به کدام سمت و سو می‌رود.

حسینی درباره آینده بازار زعفران گفت: آینده قیمت زعفران به رفع مشکلات و رونق گرفتن صادرات بستگی دارد و بدون تردید بال دوم این پروانه زعفران کاران هستند که با استمرار مشکلات قبلی مبنی بر بازگشت ارز به کشور بعید است که رونق صادرات زعفران تحقق یابد.

آمار دقیقی از صادرات زعفران در دسترس نیست

عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از صادرات زعفران در دسترس نیست، بیان کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که تا ۱۵ دی گمرک آمار جدید صادرات را اعلام می‌کند و انتظار می‌رود با اتخاذ تصمیم دولت مبنی بر روان سازی صادرات و بازگشت تعهدات ارزی شاهد رونق صادرات زعفران در ماه‌های آتی باشیم.

وی درباره آخرین وضعیت تولید زعفران گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید قبل از پایان فصل برداشت، تولید زعفران را ۵۰۰ تن برآورد کرده بود، اما هم اکنون به سبب یخ زدگی و وقوع سرما تولید را ۴۳۰ تن اعلام کرده است، در حالیکه تشکل‌ها معتقدند که وقوع سرما تنها منجر به کاهش کیفیت زعفران تولیدی شده و در میزان تولید تاثیر چندانی نداشته است.

این مقام مسئول ادامه داد: با استمرار قاچاق زعفران و تجارت خارجی‌ها در کشور نمی‌توان آینده دقیقی را برای بازار متصور شد، در حالیکه با نگاه واقع بینانه باید از اطلاعات بازار برای کمک به تولیدکنندگان و صادرکنندگان به منظور رونق بازار استفاده کرد.

حسینی در پایان تصریح کرد: با توجه به وقوع سرما و یخ زدگی مزارع زعفران، برداشت در بسیاری از مناطق طولانی شد، اماواقعیت آن است که آمار واقعی تولید باید از سوی مسئولان ذی ربط اعلام شود تا برحسب آن برنامه ریزی مدونی صورت گیرد.