سهمیه بنزین که دود شد و به هوا رفت!/ بی اطلاعی مردم از نحوه بنزین زدن

اخبار اقتصادی- سهمیه بندی بنزین موضوعی بود که در این ماههای اخیر جنجال های بسیاری به پا کرد ، هم در نحوه اطلاع رسانی از گران شدن بنزین و سهمیه بندی آن تا اظهار بی اطلاعی حسن روحانی از گران شدن بنزین که با جمله "معروف من خودم جمعه فهمیدم " بر سر زبان ها افتاد.

به گزارش افکارنیوز، حالا اتفاقی عجیب تر برای هموطنان افتاده و آن هم اینکه عده ای به دلیل بی اطلاعی از نحوه سوخت گیری در پمپ بنزین مقداری از سهمیه بنزین خود را از دست داده اند.

ماجرا از جایی آغاز می شود که برخی افراد بعد از سوخت گیری بنزین در جایگاههای سوخت، بار بعدی که مراجعه کرده اند می بینند سهمیه باقی مانده در کارت سوخت آنها کمتر شده است.

مثلا فردی 30 لیتر بنزین را سوخت گیری کرده و طبیعتا باید برای بار بعدی همچنان 30 لیتر دیگر در کارت سوخت خود سهمیه داشته باشد اما می بیند سهمیه وی کمتر از 30 لیتر است!درباره این مشکل سرانجام شرکت ملی فراورده های نفتی پاسخ گفت و اعلام کرد که این مشکل مربوط به ویژگی‌های سامانه هوشمند سوخت است.

سهمیه بندی بنزین

مشکلی که تا به امروز به مردم در نحوه بنزین زدن اعلام و اطلاع رسانی نشده بود و حالا باعث خسارت به بسیاری از هم وطنان شده است.

نحوه صحیح بنزین زدن با کارت سوخت

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید طراحی سامانه هوشمند سوخت برای جلوگیری از تخلف حاصل از بیرون کشیدن کارت حین سوخت‌گیری بدین شکل است که با وارد کردن کارت هوشمند سوخت در کارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهمیه، با آغاز سوخت‌گیری، ابتدا ۳.۹۹ لیتر از سهمیه کسر می‌شود و سوخت‌گیری آغاز می‌شود؛ پس از پایان پیمانه نخست، ۳.۹۹ لیتر دیگر از سهمیه کم می‌شود و دوباره سوخت‌گیری ادامه می‌یابد و این فرآیند به‌صورت پیمانه پیمانه تا پایان سوخت‌گیری ادامه خواهد داشت.

نحوه صحیح بنزین زدن با کارت سوخت

اگر در حین سوخت‌گیری کارت از کارت‌خوان بیرون کشیده شود، مقدار باقیمانده از پیمانه ۳.۹۹ لیتری، از سهمیه آن کارت کسر می‌شود (برای نمونه اگر فرد ۲ لیتر سوخت‌گیری کرده است و کارت را بیرون بکشد، ۱.۹۹ لیتر بیشتر از سهمیه آن کارت کم می‌شود) و اگر همان کارت، دوباره وارد همان کارت‌خوان شود، سهمیه‌ای که بیشتر از لیتراژِ برداشت شده از نازل کم شده است، به کارت بازگردانده می‌شود.

سوال اینجاست چرا از همان ابتدا این موضوع توسط اطلاعیه ای به مردم توضیح داده نشد تا حق بسیاری از مردم در این خصوص و با توجه به سهمیه 60 لیتری بنزین پایمال نشود؟

تاکید می‌شود که متقاضیان در حین سوخت‌گیری ابتدا کارت سوخت خود را وارد کرده، رمز خود را وارد کنند و سپس عملیات سوخت‌گیری را انجام دهند. در تمام مدت سوخت‌گیری تا پایان روند از خارج کردن کارت سوخت از دستگاه نازل به شدت خودداری کنند. از سویی دیگر توصیه می‌شود که مقادیر پایانی سوخت‌گیری را با سرعت کمتری انجام دهند.

مصطفی حسینی