آغاز اولین حراج اوراق بازار باز

 اواخر هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور همزمان با شرکت در مجمع بانک مرکزی اجرای عملیات باز در اقتصاد کشور با محوریت این بانک را صادر کرد.

اخبار اقتصادیروز شنبه مورخ ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸، برای اولین بار، معامله اوراق بدهی دولتی در چارچوب عملیات بازار باز و در قالب خرید قطعی اوراق مزبور انجام شد.

شب گذشته نیز همتی با حضور در برنامه تلویزیونی از آغاز اولین حراج اوراق بازار باز از امروز خبر داد.

براساس گفته‌های رئیس کل بانک مرکزی وقت آن رسیده که برای کنترل بازار پول اقدام کرد و می‌توان برای کنترل تورم و هدف گذاری آن قدم برداشت.

همتی با بیان اینکه اکثر کشور‌ها کنترل نقدینگی و تورم را از طریق عملیات بازار باز انجام می‌دهند گفت: ما تحت تاثیر عوامل اقتصادی می‌توانیم تورم انتظاری را پیش بینی کنیم از طرفی می‌توان سود کوتاه مدت بانکی را هدف گذاری کرد و خرید و فروش اوراق خزانه داری کل کشور بر بازار پول تاثیر گذار شود.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد نباید بازار اوراق کم عمق باشد، اما این بازار در حال حاضر کم عمق است و باید برای افزایش عمق آن تلاش کرد.

به گفته همتی هنوز خرید و فروش و میزان اوراق کم است و بدهی‌ها هنوز قابل نقد شدن نیست به طوریکه در اکثر کشور‌ها بدهی‌ها در بازار سرمایه خرید و فروش می‌شود و مواقعی نرخ این اوراق بر اقتصاد تاثیر گذار است.

همچنین سید بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره عملیات بازار باز و فواید آن بر اقتصاد کشور گفت: عملیات بازار باز یکی از ابزار‌های سیاست پولی است که بانک مرکزی به منظور ایجاد اشتغال کامل، رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، کنترل نرخ بهره و ایجاد تعادل و آرامش در بازار ارز آن را وضع کرده است.

این کارشناس پولی و بانکی معتقد است بانک مرکزی سیاست‌هایی از قبیل بازار باز را برای کنترل حجم نقدینگی و حجم اعتبارات کلان کشور به کار می‌گیرد و در کنار آن سیاست دیگری دارد که بانک‌ها را مکلف به پرداخت تسهیلات به بخش‌های تولیدی کرده است که به اصطلاح هدایت کردن منابع نقدینگی به سوی بخش‌های تولیدی مانند صنعت، معدن، کشاورزی و مسکن است.