بهرام نیا: هزینه تولید گندم بیش از نرخ خرید تضمینی است

 حسن بهرام‌نیا در خصوص مشکلات کشاورزان گندم کار و تعیین نرخ خرید تضمینی ، گفت: امروزه گلایه کشاورزان بسیار زیاد بوده و این گلایه‌ها باید مورد توجه دولت قرار بگیرد، در حال حاضر به ازای هر هکتار زمین کشاورزی تحت کشت یک کیسه کود شیمیایی دراختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و باقی‌ مانده نیاز خود که 4 کیسه برای هر هکتار است را از بازار آزاد با قیمت بالا باید تهیه کنند.

اخبار اقتصادینماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه با محاسبه نیروی انسانی، هزینه‌های جانبی و تامین نهاده‌ها می‌توان قیمت تمام شده محصول گندم برای فروش به دولت را به دست آورد، ادامه داد: علی رغم اینکه گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور است اما دولت به این موضوع توجه نمی‌کند.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه متاسفانه در شورای اقتصاد بدونه محاسبه هزینه تولید نرخ گندم را تعیین و بعد از مدتی میزان کمی آن را افزایش می‌دهند، عنوان کرد: قیمت محصول استراتژیکی مانند گندم باید با محاسبه هزینه تولید و قیمت تمام شده برای کشاورز تعیین شود. کشاورزان معتقد هستند که هزینه تولید گندم بیش از نرخ 2 هزار و 200 تومانی تعیین شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید در قیمت خرید تضمینی گندم تجدید نظر کند تا کشاورزان با انگیزه بیشتری اقدام به کشت کنند، تصریح کرد: در صورتی که هزینه‌های تولید کشاورزان گندم‌کار تامین نشود به دنبال کشت‌های جایگزین مانند جو می‌روند، در شهرستان نهاوند طی سال گذشته 300و 20 هزار  تن چغندر برداشت شد اما در سال جاری این رقم به یکصد و 20 هزار تن رسیده است که نشان از ریسک بالای کشت دارد.

بهرام‌نیا با اشاره به اینکه کشاورزان با افزایش قیمت یک محصول کشاورزی اقدام به کشت فراوان آن محصول می‌کنند که کاهش قیمت شدید را به همراه دارد، ادامه داد: عدم تعیین قیمت کارشناسی محصولات ریسک بالای کشاورزی را به همراه دارد و شاهد هرج و مرج در بازار می‌شویم.