بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی چقدر است/ بانک کارآفرین موفق‌ترین بانک‌

یکی از مولفه های بانک ها برای رشد یا عقبگرد پرداخت بدهی به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی است در ادامه پرونده ویژه بررسی صورت مالی بانک ها در این گزارش به بدهی صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی پرداخته ایم:

بانک تجارت

اخبار اقتصادی- بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل عدد ۱۶۲,۸۸۰,۲۳۶ میلیون ریال بود که در گزارش ۹ ماهه این بانک ها با افزایش ۱۷ درصدی به عدد ۱۹۱,۳۴۵,۹۰۱ رسیده است.

بانک پارسیان

بانک پارسیان که وضعیت نسبتا بهتری به برخی از بانک های بزرگ دارد در پایان سال قبل عدد ۱۰۶,۰۲۵,۳۱۸ میلیون ریال بدهی به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی داشت که با افزایش ۴ درصدی به عدد ۱۱۰,۷۸۳,۳۲۳ رسیده است.

بانک پاسارگاد

بدهی بانک پاسارگاد به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل ۱۲۵,۶۱۲,۸۸۳ میلیون ریال بوده که در پایان آذر سال جاری به عدد ۱۵۰,۸۳۳,۷۰۱ رسیده که افزایش ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

بانک ملت

بدهی بانک ملت به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل ۹۷۹,۶۶۴,۶۰۳ میلیون ریال بوده که با افزایش چهار درصدی به عدد ۱,۰۱۹,۴۰۸,۶۲۸ میلیون ریال رسیده است.

پست بانک ایران

بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل ۲۲,۰۶۵,۰۶۱ میلیون ریال بوده که با افزایش ۳۴ درصدی به عدد ۲۹,۴۹۸,۳۹۶ میلیون ریال رسیده است.

بانک دی

نکته جالب در بانک دی کاهش بدهی به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی است آن هم به میزان ۲۹ درصد، این بدهی در حالی کاهش یافته است که زیان انباشته این بانک در طی ۹ ماه اول فروردین تا پایان آذر ۴۵ درصد افزوده شده است. بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل عدد ۱۶,۳۷۳,۵۶۷ میلیون ریال بوده که با کاهش ۲۹   درصدی به عدد۱۱,۶۰۷,۰۰۰  میلیون ریال رسیده است.

بانک صادرات

بانک صادارت از آن دست بانک هایی است که روز و حال خوبی را سپری نمی کند، بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل ۳۴۳,۴۸۲,۳۶۳ میلیون ریال بوده که با افزایش ۳۴ درصدی به عدد ۲۵۲,۴۸۹,۰۹۲میلیون ریال رسیده است.

موسسه مالی اعتباری ملل

بدهی این موسسه به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی صفر درج شده است، اما بدهی این موسسه به بدهی به بانک‌ها و سایر موسسات اعتباری در پایان سال گذشته عدد ۱۰۴,۴۷۴,۲۷۵ میلیون ریال درج شده که با افزایش ۹ درصدی به ۹۴,۸۸۴,۵۷۳ میلیون ریال رسیده است.

بانک خاورمیانه

بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل عدد ۴۴,۸۷۹,۲۳۸ میلیون ریال بوده که با افزایش ۵ درصدی به ۴۷,۰۲۹,۴۷۷ میلیون ریال رسیده است.

بانک کارآفرین

بانک کارآفرین در وضعیت بسیار بهتری از بانک های دیگر قرار گرفته است، بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی ۴۵ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، این در حالی است که سود انباشته این بانک نیز در پایان ۹ ماهه سال جاری نسبت به سال قبل ۱۲۴ درصد افزایش یافته است. بدهی این بانک به صندق توسعه ملی در پایان سال قبل عدد ۱,۳۰۰,۳۸۶ میلیون ریال بوده که با کاهش ۴۵ درصدی به عدد ۷۱۷,۱۸۳ میلیون ریال رسیده است.

بانک اقتصاد نوین

بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل عدد ۷۴,۱۳۰,۱۹۶ میلیون ریال بوده که با کاهش ۳۱ درصدی به عدد ۵۱,۲۰۶,۰۹۲ میلیون ریال رسیده است. این کاهش در حالی صورت گرفته است که زیان انباشته این بانک در پایان آذر نسبت به سال قبل ۱۲۸ درصد افزایش یافته است.

بانک سینا

این بانک بدهی چندانی نسبت به سایر بانک ها به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی ندارد، بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل عدد ۴۲۱,۷۳۳ بود که با افزایش ۳۱ درصدی به ۵۵۱,۰۳۷ میلیون ریال رسید، این در حالی است که این بانک موفق ترین بانک به جهت افزایش سودآوری نسبت به بانک های دیگر است و سود انباشته این بانک نسبت به پایان سال قبل ۳۶۲ درصد افزایش یافته است.

بانک سرمایه

بانک سرمایه یکی از زیان ده ترین بانک های کشور است، این بانک تا پایان سال قبل ۱۵۶,۷۷۵,۰۶۷ میلیون ریال به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی بدهکار بوده و با افزایش ۳۱ درصدی این میزان به ۲۰۴,۵۹۳,۹۹۵ میلیون ریال رسیده است، این در حالی است که اوضاع زیان انباشته این بانک نیز در وضعیت مناسبی نبوده و ۳۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

بانک شهر

این بانک بدهی به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی نداشته اما زیان انباشته این بانک در پایان آذر ماه سال جاری نسبت به پایان سال قبل ۳۳ درصد افزایش یافته است.

بانک گردشگری

بدهی این بانک به صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی در پایان سال قبل ۸,۶۳۶,۷۲۵ میلیون ریال بوده که با افزایش ۸ درصدی به ۷,۹۱۱,۷۵۷ میلیون ریال رسیده است. این در حالی است که زیان انباشته این بانک ۲۰ درصد نسبت به سال  قبل افزایش یافته است.