جزئیات وام مسکن برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن

اخبار اقتصادی - مدیرامور اعتباری بانک مسکن درخصوص اقدامات بانک مسکن برای طرح اقدام ملی مسکن و ارایه تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط، اعلام کرد: بانک‌مسکن به منظور اجرایی و عملیاتی شدن طرح اقدام ملی مسکن، ارایه تسهیلات به بخشی از متقاضیان واجدشرایط را که توسط ادارات کل راه و شهرسازی به بانک معرفی می‌شوند، تقبل کرده است.

ارایه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی به متقاضیان

به گزارش افکارنیوز، محمدحسن علمداری تصریح کرد: بانک مسکن بر اساس وعده‌ای که داده است ارایه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را به ۱۴۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در دستور کار قرار داده که به محض روشن شدن جزییات آن از وزارت راه و شهرسازی و معرفی به ادارات کل و تکمیل پرونده، اقدامات برای ارایه تسهیلات به این عده از متقاضیان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

طرح اقدام ملی مسکن از سال گذشته توسط دولت پایه ریزی شد و قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان امسال عملیات اجرایی شان به پایان برسد.

در رایزنی‌هایی که بانک مسکن با معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی داشت، در ابتدا قرار بود تا بانک مسکن ارایه تسهیلات به ۱۲۰ هزار واحد را متقبل شود که این میزان هم اکنون به ۱۴۰ هزار واحد رسیده است و بانک مسکن تعهد کرده است تسهیلات حداکثر ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن را برای متقاضیان طرح اقدام ملی که از مراجع معتبر به آن بانک معرفی می‌شوند و جزو متقاضیان قطعی به شمار می‌روند را متقبل شود.

سقف زمانی بازپرداخت تسهیلات چقدر است؟

گفتنی است، سود تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن برای متقاضیان بدون سپرده ۱۸ درصد محاسبه می‌شود. سقف زمانی بازپرداخت تسهیلات نیز حداکثر ۱۲ سال است.

وام مسکن

شرایط متقاضیان

متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی ( از ۱۳۸۴/۰۱/۰۱ به بعد ) بوده و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ از هیچ یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن)

متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار.

زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن

دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا

در شهر‌های جدید سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید مورد تقاضا؛ و یا در شهر مادر ملاک است

نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)

توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)

امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه یا نهاد مربوطه

توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی

شرط مهم برای تخصیص واحدهای مسکن ملی به متقاضیان

فقط کسانی می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند که فرم (ج) آن‌ها سبز باشد. براساس فرم (ج) هر فردی می‌تواند یک‌بار از امکانات دولتی برای خانه‌دار شدن استفاده کند و کسانی که فرم (ج) آن‌ها قرمز باشد، بدین معنا است که قبلاً از این امکانات استفاده کرده‌اند.

تمامی افرادی که در صندوق پس‌انداز یکم مسکن برای دریافت تسهیلات خرید خانه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نیز می‌توانند در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند.

اقدام ملی مسکن/ مسکن ملی

رقم اقساط ماهانه طرح اقدام ملی

متقاضیان اگر تسهیلات ۷۵ میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان قسط پرداخت می‌کنند، اما اگر وام صد میلیون تومانی دریافت کرده باشند، ماهانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اقساط پرداخت می‌کنند. اگر وام را در بافت فرسوده تحویل گرفته باشند، ماهانه ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود و در صورتی که صندوق یکمی باشند و زوج، برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام، اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کنند.

کلیه متقاضیان دریافت مسکن ملی درخواست خود را در سامانه tem.mrud.ir ثبت کردند. پس از انجام بررسی های اولیه به کسانی که مشمول این طرح شناخته شدند، با دریافت پیامکی چند روز فرصت داده شد تا مدارک خودرا تکمیل کنند و ثبت نامشان را نهایی کنند.

کسانی که پیامک دریافت کردند واحد شروط فرم ج سبز، فقدان مالکیت خصوصی مسکن و عدم استفاده از تسهیلات خرید، جعاله یا مشارکت مسکن هستند. 

متقاضیانی که پیامک دریافت نکردند نیز مشمول این طرح نشدند و فرصت داشتند تا اعتراض خود را در این سامانه با درج کدملی به ثبت برسانند.

طرح ملی مسکن

متوسط متراژهای مسکونی

متقاضیان در این مرحله پس از احراز شرایط باید آورده‌ای در حدود 30 تا 40 میلیون تومان داشته باشند که پس از واریز این مبلغ متقاضی واقعی مسکن ملی شناخته می‌شود.

تسهیلات پیش بینی شده برای واحدها نیز ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد و اقساط یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی در نظر گرفته شده است.

متوسط متراژ واحدهای مسکونی در طرح ملی مسکن حدود ۱۰۰ متر است و برآورد اولیه هزینه ساخت هر متر مربع نیز ۲ تا ۲.۵ میلیون تومان پیش بینی شده است.