چرایی افزایش قیمت مسکن در ایران

محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه بخش عمده افزایش قیمت مسکن به متعادل نبودن عرضه و تقاضا برمی‌گردد، گفت: کشور در تولید مسکن بسیار عقب است و در شرایط عادی هم  شرایط این حوزه مناسب نبود و اکنون هم با وجود بیماری کرونا اوضاع تولید مسکن تقریباً تعطیل شده و روی قیمت تأثیر گذاشته است.

اخبار سیاسی- او تصریح کرد: باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که تولید مسکن شکل گیرد. ضمن اینکه در آستانه تابستان و فصل نقل و انتقال خانه هستیم و به لحاظ محدودیت‌هایی موجود در تولید، قیمت خرید و اجاره تغییر می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه یکی از بحث‌های جدی اخیر این کمیسیون، موضوع مسکن بوده است، افزود: متأسفانه جلسات نمایندگان تعطیل شد و باید منتظر اجازه مجلس برای برگزاری جلسات کمیسیون‌ها بمانیم تا به موضوع مسکن و شروع تولید آن و همچنین  تسهیلات ورود کنیم.

رضایی کوچی اظهار کرد: علاوه بر محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل کرونا، هزینه‌های صدور پروانه ساخت، مصالح و زمین در قیمت مسکن تأثیر گذاشته است و اراده قوی برای کنترل قیمت مسکن و مصالح وجود ندارد.

او تصریح کرد: حوزه مسکن، مهم‌ترین ضعف عملکردی دولت است؛ شاید راه حل آن، احیای وزارت مسکن باشد، چراکه در حال حاضر، مسکن تحت الشعاع حوزه حمل و نقل و حوزه‌های دیگر وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته و از آن غفلت شده  است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس بر اهمیت حوزه مسکن تأکید کرد و گفت: پیشتر شهرسازی، مسکن و شهرداری‌ها در حوزه وزارت مسکن دیده می‌شد و اکنون متأسفانه این موضوع محقق نشده است و همین مسئله می‌تواند تأثیر بسزایی در افزایش قیمت مسکن داشته باشد.