نرخ اقلام اساسی ماه رمضان مشخص شد /ثبات تقریبی قیمتها در ماه رمضان
با وجود آنکه کمتر از ۲ هفته به آغاز ماه مبارک رمضان زمان باقی است، مسئولان ستاد تنظیم بازار با اتخاذ برخی تدابیر به دنبال آرامش اقلام اساسی در این ایام هستند، چرا که با بهبود تقاضای نسبی برای خرید حبوبات، میوه، گوشت، مرغ و برنج بازار دچار التهاب می‌شود.

اخبار اقتصادی- بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که قیمت برنج، حبوبات، قند و شکر، گوشت قرمز و مرغ با روند صعودی در بازار روبروست که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند. این در حالی است که دبیر ستاد تنظیم بازار معتقد است کمبودی در عرضه کالا‌های اساسی وجود ندارد که بر التهاب قیمت در بازار ماه رمضان دامن بزند که با این وجود انتظار می‌رود آب از آب تکان نخورد.

با وجود آنکه ماه رمضان امسال به سبب شیوع بیماری کرونا متفاوت از سال‌های گذشته است و دیگر خبری از ضیافت مهمانی ماه خدا نیست، انتظار می‌رود که با اعمال نظارت دقیق بر بازار از سودجویی عوامل واسطه و دلال جلوگیری شود چرا که به سبب گسترش این مهمان ناخوانده وضعیت همانند سال‌های گذشته نیست که مسئولان امر فزونی تقاضا بر عرضه را عامل اصلی التهاب قیمت در بازار اعلام کنند. حال به سراغ مسئولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت بازار اقلام‌اساسی در آستانه ماه مبارک رمضان با خبر شویم:

ثبات قیمت گوشت و مرغ در ماه رمضان

رضا سالمی مدیر کل پشتیبانی امور دام استان تهران با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه گوشت مرغ و قرمز در ماه مبارک رمضان نداریم، اظهار کرد: در آستانه ماه مبارک رمضان از نظر تامین گوشت قرمز و گوشت مرغ کمبودی نداریم و توزیع این اقلام متناسب با تقاضا صورت می گیرد.

وی قیمت هر کیلو گوشت گوساله منجمد برای مصرف کننده را ۴۰ هزار تومان و مرغ ۱۲ هزار تومان اعلام کرد.

سالمی در پایان با اشاره به اینکه گوشت مرغ و گوشت قرمز به وفور در بازار عرضه می شود، تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد عرضه و ذخیره سازی، هیچ گونه افزایش قیمتی در ماه رمضان نخواهیم داشت.

بازار مرغ ماه رمضان به سیاست های دولت بستگی دارد/ نرخ واقعی هر کیلو مرغ گرم ۱۴ هزار تومان

عظیم حجت عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغ داران گوشتی از افزایش‌ ۷۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۷۰۰ تا ۷ هزار و ۸۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان است.

وی افزود: با توجه به گسترش ویروس کرونا، سرانه مصرف مرغ به سبب تعطیلی رستوران ها، لغو سفر و قرنطینه خانگی کاهش چشمگیری داشت که این امر موجب شد مرغ کمتر از نرخ مصوب در بازار عرضه شود.

حجت ادامه داد: اگر اقدامات دولت ظرف چند روز آینده به افزایش‌ نرخ مرغ کمک‌کند، مشکلی از حیث عرضه و قیمت در ماه رمضان‌ نخواهیم داشت.

این مقام مسئول نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها را ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر اقدامات دولت از قبیل خرید تضمینی مرغ و کاهش تعرفه صادرات منجر به افزایش قیمت مرغ در بازار شود، مرغداران اقدام‌ به جوجه ریزی خواهند کرد، در غیر این صورت تمایلی به امر جوجه ریزی واحدهای خود ندارند که این امر منجر به کمبود عرضه و تنش قیمت مرغ در ماه رمضان‌ می شود.

بازار گوشت گوسفندی راکد است/ قیمت هر کیلو شقه گوسفندی ۱۱۵ هزار تومان

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی  از ثبات نرخ گوشت در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۱۰۰ هزار تا ۱۰۵ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود معادل ۱۱۰ هزار تا ۱۱۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود.

وی با اشاره به اینکه بازار گوشت راکد است، افزود: هم اکنون بسیاری از مغازه داران به سبب نبود تقاضا با مشکلات متعددی رو به رو هستند.

ملکی ادامه داد: با توجه به عرضه بره های نو به بازار و تعطیلی بسیاری از مغازه ها ناشی از گسترش ویروس کرونا پیش بینی می شود که نوسان خاصی در بازار اتفاق نیفتد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام زنده نداریم، بیان کرد: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده در میادین تهران ۴۶ هزار تومان بوده که نسبت به هفته قبل تفاوتی نداشته است.


رئیس اتحادیه بارفروشان میدان‌ مرکزی میوه و تره بار ، قیمت میوه و صیفی در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به فراوانی تولید و عرضه نوسانی در قیمت هیچ یک از اقلام نداریم.

کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم

قاسمعلی حسنی دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذاییبا اشاره به اینکه کمبودی در عرضه اقلام اساسی نداریم، اظهار کرد: در حال حاضر به اندازه مصرف ۱.۵ سال کشور برنج در گمرکات کشور وجود دارد و تنها بحث چانه زنی با بانک مرکزی برای تخصیص ارز مطرح است و جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی افزود: با توجه به آنکه فصل بهار و تابستان زمان برداشت محصول است، کمبودی در عرضه مواد غذایی نداریم.

حسنی درباره تاثیر شیوع بحران کرونا بر وضعیت اقلام اساسی بیان کرد: با توجه به فراوانی کالا، کمبودی در عرضه هیچ یک از اقلام‌ اساسی وجود ندارد و تنها ممکن است به سبب شیوع این ویروس سو استفاده و گران فروشی اتفاق بیفتد.

دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه عرضه اقلام اساسی بیش از تقاضاست، گفت: بخش خصوصی در خصوص واردات شکر نقشی ندارد و به همین خاطر اختلاف شکر مصوب با بازار آزاد بسیار بالاست.

وی با اشاره به اینکه بازار اقلام اساسی راکد است، بیان کرد: اگرچه تمامی واحدها بدون تعطیلی به فعالیت خود ادامه می دهند، اما تقاضایی برای خرید در بازار وجود ندارد.

به گفته حسنی، با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، مالیات، بیمه، حقوق کارگری ک هزینه حمل و نقل به طور متوسط قیمت تمام شده کالا ۲۴ تا ۲۵ درصد افزایش می یابد.

نوسان جزئی قیمت زعفران در ماه رمضان/ حداکثر قیمت هر کیلو طلای سرخ ۱۰ میلیون تومان

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه بازار زعفران در رکود و سکوت به سر می برد، اظهار کرد: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۶ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ میلیون تومان است.

وی افزود: با توجه به گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کشورهای عمده خریدار، چشم انداز روشنی پیش روی بازار زعفران طی روزهای آتی نیست.
 
حسینی با اشاره به اینکه زعفران کالای صادراتی به شمار می رود، بیان کرد: با توجه به آنکه کشورهای خریدار گرفتار کرونا هستند، از این رو با استمرار روند بیماری بازار زعفران تعریفی ندارد.

عضو شورای ملی زعفران درباره آینده بازار زعفران در آستانه ماه مبارک رمضان گفت: با توجه به روند فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که قیمت زعفران در ماه رمضان نوسان جزئی یابد چرا که کشورهای منطقه که عمده خریداران ما به شمار می روند، فعال نیستند.