توانایی صادرات اقلام بهداشتی به سایر کشورها

روز شنبه حسن روحانی، رییس جمهوری در دیدار با تعدادی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی به شرایط شکل گرفته در بازار محصولات بهداشتی اشاره کرد. او گفت در شرایطی که کشور در روزهای ابتدایی شیوع ویروس به این محصولات نیاز فوری داشته، پس از حدود دو ماه در نقطه‌ای قرار گرفته که می‌تواند حتی در برخی اقلام به صادرات نیز فکر کند.

اخبار اقتصادی- صحبت‌های روز گذشته رییس جمهور در حالی مطرح شد که چند روز قبل رییس سازمان توسعه تجارت نیز اعلام کرده بود ایران در سال ۱۳۹۹ امکان صادرات ۱.۵ میلیارد دلار محصولات ضدعفونی‌کننده و بهداشتی به منطقه را خواهد داشت؛ البته این موضوع منوط به تامین نیاز قطعی داخل خواهد بود.

براساس برآوردهای صورت گرفته، کشورهای همسایه و حاضر در منطقه به عنوان اصلی‌ترین مشتریان بالقوه این محصولات در نظر گرفته می‌شوند.

مهدی علیپور، فعال اقتصادی در حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس اظهار کرد: بسیاری از این کشورها به کالاها و محصولات ایرانی احتیاج فوری دارند. از این رو نه تنها در بلندمدت که در کوتاه‌مدت نیز توقف فعالیت میان ایران و این کشورها برایشان دشوار خواهد بود.

وی ادامه داد: در صورتی که ما بتوانیم در ایام کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و این اطمینان را بدهیم که شانس آلوده بودن محصولات ایرانی بسیار پایین است، قطعا می‌توان به حفظ این بازارها در منطقه و حتی افزایش فروش در برخی کالاها فکر کرد.