حذف ایران از بازار گاز ترکیه تکذیب شد

مهدی جمشیدی دانا مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با اشاره به خبری مبنی بر حذف ایران از بازار گاز کشور ترکیه گفت: در حال حاضر ما تا سال ۲۰۲۶ با کشور ترکیه قرار داد گازی داریم و چنین خبری صحت ندارد.

اخبار اقتصادی - او ادامه داد: نرخ گاز در ترکیه تک محموله‌ای و روزانه محاسبه می‌شود، باتوجه به اینکه قیمت نفت کاهش پیدا کرده قطعا برای کشور ترکیه مقرون به صرفه است به طوری که قیمت گاز کشور ما که صادر می‌کنیم بر اساس قیمت نفت ۹ ماه گذشته محاسبه می‌شود.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران اضافه کرد: قیمت گاز یک معادله‌ای دارد که مرتبط با قیمت نفت است، ترکیه طی چند سال اخیر تلاش کرده است تا با افزایش واردات گاز خود از جمهوری آذربایجان و روسیه سبد وارداتی گاز خود را متنوع کند و خود به بازیگری اثرگذار در حوزه بازار گاز تبدیل  شود.

 

جمشیدی دانا بیان کرد: در حال حاضر اینگونه نیست که ایران از بازار گاز ترکیه حذف شده باشد  بلکه در حال  مذاکره با این کشور هستیم تا ببینیم برای سال ۲۰۲۶ به بعد آیا مجدد با ایران قرارداد می‌بندند یا خیر؟

او در ادامه در خصوص آخرین وضعیت صادرات گاز ایران به ترکیه که موجب آسیب دیدگی در خطوط لوله انتقال در خاک ترکیه شده بود، تصریح کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا کشور ترکیه از کارشناسان ایرانی برای بررسی خطوط آسیب دیده خط لوله گاز خودداری کرد و یک تیم کارشناسی از کشور ترکیه برای بازدید از منطقه آسیب دیده و خسارت‌های آن اعزام کرده است.