سهام نفتی ها در بورس را بخریم؟ /  ورود 4 پالایشگاه جدید به بورس

هنوز خیلی‌ها درگیر بیماری کرونا بودند که ناگهان خبر عرضه سهام دولتی در قالب ETF یا همان صندوق سرمایه گذاری قابل معامله و اجازه خرید و فروش آن‌ها روانه خروجی رسانه‌ها شد، به طوری که امروزه با آزاد شدن بازار معاملات بورس تمامی افراد و یا حتی شرکت‌ها وارد بورس شدند.

اخبار اقتصادی - یکی از مهم ترین قسمت عرضه های صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله  دولت به ۴ پالایشگاه مهم کشور باز می گردد اما بسیاری سوال  می کنند که وضعیت سهام پالایشگاه ها در بورس برای استقبال عموم چطور است؟  آیا این غول های سرمایه در کشور توان شفافیت مالی در بورس را خواهند داشت؟

به عبارتی  رشد کمتر سهام شرکت‌های پتروشیمی و نفتی در بورس نسبت به سهام سایر شرکت‌ها چندین علت دارد؛ نخست آنکه شرکت‌های نفتی و پتروشیمی قبل از رشد شرکت‌های حاضر در بورس، رشد خوبی را تجربه کرده و به یک نقطه متوسط رسیده اند، همچنین در زمان رشد شرکت‌های نفتی، رشد سایر شرکت‌ها یا منفی بوده یا بسیار کند.

در روز‌هایی که بازار‌های مالی و موازی بازار سهام, جذابیتی برای سرمایه‌گذاران ندارند بورس تنها گزینه مطمئن و پربازده برای جذب نقدینگی‌ها تبدیل شده است.

از این رو افت قیمت‌های جهانی از یک‌سو و اختلال در هسته معاملات بورس جهانی از سوی دیگر، موجب کُندی روند ورود نقدینگی و همچنین اقبال کمتر سرمایه‌گذاران و سهامداران به سهم‌های نفتی پالایشی و پتروشیمی‌ها در بازار سهام شده است.

این در حالی است که برخی از کارشناسان بازار بورس بر این باورند که جریان نقدینگی یکی از عوامل تعیین‌کننده در بازار سرمایه است و موج خروشان نقدینگی اکنون به سمت سهم‌هایی بجز صنایع پالایشی و پتروشیمی اقبال نشان می‌دهد و این طبیعی است.

نفت در بورس

سود ۱۱ میلیاردی پتروشیمی ها در بورس

جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ خلیج فارس با اشاره به ورود دو پتروشیمی به بازار بورس گفت: در حال حاضر شرکت‌های پتروشیمی سهام زیادی دارند که خیلی از آن‌ها شناور نیست. خوشبختانه قیمت و تولید در این صنعت با ثبات است و بسیاری از صنایع پتروشیمی در بازار بورس قرار دارند.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  میزان سودآوری شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال گذشته چگونه بوده است؟ تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری پتروشیمی، در سه ماه نخست سال ۹۸، ۹۰۰ میلیارد تومان زیان داشت که این مبلغ در سه ماه نخست سال گذشته به ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سود تبدیل شده است.

نماد‌های پتروشیمی در بورس با وجود تحریم‌های بین‌المللی و همچنین نوسانات قیمت ارز توانسته‌اند در یکسال اخیر بازدهی بالای ۱۰۰ درصدی را به ثبت برسانند.

طبق بررسی‌های انجام شده عملکرد ۹ ماهه شرکت‌های پتروشیمی نشان می‌دهد که اکثر نماد‌های پتروشیمی در گزارش ۹ ماهه خود اگرچه توانسته‌اند سود هر سهم قابل توجهی را محقق سازند، اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بسیاری از آن‌ها با افت سودآوری مواجه شده‌اند.

نمادهای پتروشیمی ها در بورس را بشناسید

در این میان نماد‌های شیراز، شبصیر، شغدیر، مارون و کرماشا به ترتیب با ۱۲۴، ۸۲، ۶۳، ۶۳ و ۵۸ درصد رشد پنج نمادی هستند که توانسته‌اند سود هر سهم خود را در مقایسه با سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش دهند. از سوی دیگر، شپترو تنها نمادی بوده که در گزارش ۹ ماهه خود ضرری ۲۸۰ ریالی را شناسایی کرده که نشان می‌دهد وضعیت این نماد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۴ درصد افت داشته است.

این در حالی است که پتروشیمی اصفهان نیز اگرچه توانسته سودآوری ۱۵۵۴ ریالی را محقق کند، اما سودآوری این شرکت به نسبت سال گذشته افتی ۷۱ درصدی داشته است. شاراک نیز در گزارش ۹ ماهه خود سودی ۱۰۵۶ ریالی برای هر سهم محقق کرده که افتی ۷ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

 پتروشیمی ها در تحریم هم سود کردند

نام نیک مدیر عامل یکی از پالایشگاه های  صندوق ETF  گفت: مجموعه شستا با قریب ۸۰ هزار میلیارد ریال سرمایه و بیش از ۲۷۰ شرکت یکی از هلدینگ‌های عظیم اقتصادی کشور محسوب می‌شود.

او ادامه داد: امروزه شرکت‌های پتروشیمی به عنوان یکی از شرکت‌های موثر، فعال و همچنین سودده به حساب می‌آیند به طوری که همان طور رهبری کشور تاکید بر شفافیت بازار بورس تاکید دارند ماهم در این راستا قدم برمی‌داریم.

پتروشیمی ها در بورس

نام نیک در ادامه در خصوص اینکه این شرکت‌های پتروشیمی برای مردم به چه میزان سود آور است، گفت: در واقع این رویداد در راستای ارتقاء بهره وری و سود آوری مردم بسیار حائز اهمیت است و نه تنها برای مردم مهم تلقی شده است بلکه باعث رشد صنایع اقتصادی می‌شود.

مدیر عامل پتروشیمی غدیر اضافه کرد: در واقع حضور چنین مجموعه‌های سودده و موفق باعث گستردگی و گردش مالی بسزایی می‌شود به طوری که ما در سال ۹۸ به سود ۲۵۷ درصدی رسیدیم که حدود بین بالغ بر ۴ هزار و پانصد میلیارد تومان شد و نشان دهند سود مطلوب برای سرمایه گذاران و افقی روشن برای برای آن‌ها می‌شود.

رشد و توسعه اقتصادی، نیازمند سرمایه گذاری‌های کلان است و این سرمایه‌گذاری‌ها هیچ‌گاه نمی‌توانند بر اساس بازار منابع کوتاه‌مدت تأمین مالی شوند. ایجاد یک بازار سرمایه قوی و کارآمد زیرساخت اساسی تأمین مالی بلندمدت هر کشور را تشکیل می‌دهد. شاید بتوان رسمی بودن، شفافیت و برخورداری از پشتوانه محکم قانونی را مهم‌ترین تفاوت‌های بازار بورس با بازار‌های سنتی دانست. یک عقیده متداول این است که رونق بازار بورس، بازتاب اقتصاد در حال پیشرفت است که در بلندمدت ارتباط مثبت و دوطرفه‌ای میان رشد اقتصادی و شاخص‌های توسعه بازار بورس به وجود می‌آورد.

 

ارزش پول به‌ مرور زمان کاهش پیدا می‌کند و با توجه به تورم موجود در جامعه درصورتی‌ که پس‌انداز‌ها در جای مناسبی سرمایه گذاری نشوند، ارزش آن کاسته خواهد شد؛ بنابراین جذب پس‌انداز‌های راکد و به‌کارگیری آن در تولیدات، ایجاد امکانات و تسهیلات برای مشارکت عموم مردم باعث شده که بورس به‌عنوان یک اهرم مهم در کنترل نرخ تورم و افزایش نرخ رشد پس‌انداز، نقش مهمی را در جامعه ایفا کند.

پالایشگاه های بورسی

نقش بورس در اقتصاد یک کشور

سید محمد علی مجتهد زاده مدیر عامل یکی از پالایشگاه های صندوق ETF گفت: در حال حاضر ۱۰ پالایشگاه بندرعباس  با سرمایه بیش از ۲.۸ هزار میلیارد تومانی در بورس حضور دارد.

او در ادامه افزود: بازار بورس یک نگرش مثبت در صنعت ایفا می‌کند به طوری که می‌تواند به بخش تولید کمک بسیاری کند به طوری که قابلیت نقد شوندگی بالای بازار بورس، سرمایه گذاران را در معاملات عمومی به آرامش می‌رساند و می‌توانند سهام خود را در هر زمانی که خواستند از سرمایه‌گذاری خارج کنند و به فروش برسانند.

مجتهد زاده اضافه کرد: آزاد شدن بازار بورس و همچنین قرار گرفتن مردم در این بازار اقدام بسیار مثبتی تلقی می‌شود در گذشته این بازار در دست عده ای خاص بود، ولی امروز مردم هم می‌توانند در این بازار ورود کنند و این خود بسیار مطلوب است.

مدیر عامل پالایشگاه بندرعباس اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین مزایای سرمایه گذاری در بورس، امنیت در سرمایه‌گذاری است. علت اهمیت بالای بورس در اقتصاد کشورها، تصویب و اجرای قوانین و مقررات متعدد در زمینهٔ بورس و حمایت از سرمایه گذاران این بازار در همه جای دنیاست.

بنابراین بازار سهام شرایطی را فراهم کرده که اطلاعات موردنیاز به‌راحتی در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد تا سرمایه‌گذار با اطمینان بیش‌تری سرمایه‌گذاری کند. از طرفی به دلیل این‌که بازار سرمایه، شرکت‌ها را بهتر و قوی‌تر کنترل می‌کند، می‌تواند منافع مشترکی بین مالکان شرکت‌های سرمایه پذیر و سهامداران ایجاد کند. تمام این موارد کمک می‌کند که افراد به فکر استفاده و کسب سود از پس‌انداز‌های خود باشند و آن‌ها را درجایی مناسب سرمایه‌گذاری کنند. درنتیجه بورس نیز با جمع‌آوری سرمایه‌های خرد سبب رشد اقتصادی می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس که در مرحله دوم واگذار خواهند شد، باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران، تبریز و بندرعباس است که از اول تیرماه امسال آغاز شود.