کاهش 13.3درصدی تورم تولیدکننده در زمستان 98

به نقل از مرکز آمار ایران، بررسی تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در فصل زمستان سال ۱۳۹۸ نشان از کاهش ۱۰.۶ واحد درصدی نرخ تورم نقطه‌ای در این بخش نسبت به پاییز دارد.

اخبار اقتصادیمرکز آمار ایران اعلام کرد که تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل زمستان ١٣٩٨ به ۱۵.۰ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است.

تورم فصلی

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل زمستان ١٣٩٨ به منفی ۰.۳ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل بدون تغییر بوده است. بیشترین تورم فصلی تولیدکننده نیز به ترتیب مربوط به بخش‌های خدمات (۴.۱ درصد) و معدن (۳.۴ درصد) است.

تورم نقطه به نقطه

تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل مشابه سال قبل ( تورم نقطه به نقطه ) در فصل زمستان ١٣٩٨ به ۱۵.۰ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل ۱۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالا‌ها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به فصل زمستان سال ١٣٩٧، ۱۵.۰ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (منفی ۷.۱ درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش معدن (۳۳.۳ درصد) است.

تورم سالانه

تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل زمستان ١٣٩٨ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۳۶.۷ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ۱۳.۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. در فصل مورد بررسی، در میان بخش‌های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (منفی ۴.۰ درصد) و بیشترین آن مربوط به بخش معدن (۴۵.۱ درصد) است.