۴۲ شهربازی پلمپ شدند / تغییری در اجرای استاندارد 85 گانه خودرو صورت نمی‌گیرد

نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد ، در نشستی خبری اظهار کرد: سال گذشته، به جز موارد تدوین شده در شورای عالی استاندارد، پنج قانون در رابطه با اعتلای سازمان ملی استاندارد در مجلس شورای اسلامی و ۱۱ قانون در بخش‌هایی مانند هوای پاک، حفاظت از خاک، حمایت از معلولان و غیره تصویب شده است. همچنین تا پایان سال  ۱۳۹۸  بیش از ۳۳ هزار و ۹۰۰ استاندارد تدوین شده، که در سال گذشته، با توجه به تغییر رویکرد سازمان در زمینه توجه به مشکلات جاری کشور، ۱۱۷۳ مورد تدوین و تجدید نظر در استانداردها انجام شده است.

اخبار اقتصادی - وی با بیان اینکه علی‌رغم مشکلات ناشی از تحریم رتبه ۲۱ ایران در ایزو حفظ شده است، گفت: تاکنون ۵۲ استاندارد بین‌المللی به رهبری ایران تدوین و چاپ شده و ۴۹ مورد هم در دست اقدام است.

این مقام مسئول از موفقیت ۲۶۹ واحد خدماتی برای دریافت استاندارد تشویقی در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته 5 مهدکودک، 1 شهر بازی ، 8 پارک آبی استاندارد تشویقی دریافت کرده اند. همچنین تاکنون 12062 وسیله بازی در شهر بازی ها استاندارد دریافت کرده اند و در حال حاضر 18 شرکت بازرسی وسایل بازی شهربازی ها را انجام می دهند.

۴۲ شهربازی پلمپ شدند

پیروزبخت با اشاره به اینکه 159 نوع وسیله بازی مشمول استاندارد است، اظهار کرد: در حال حاضر 259 مورد زمین بازی استاندارد لازم را دریافت نکرده اند و 374 مورد شهر بازی باید جمع آوری شوند، البته 42 شهر بازی به دلیل خطرناک بودن پلمب شده است.

وضعیت استانداردهای تجهیزات مرتبط با کرونا

این مقام مسئول درباره استاندارد تجهیزات مقابله با کرونا نیز گفت: استاندارد ماسک پزشکی سه لایه تشویقی است و برای سایر ماسک‌ها نیز در سطح بین‌المللی استانداردی وجود ندارد، اما تهیه استاندارد پژوهش‌محور ماسک در دستور کار سال ۹۹ قرار گرفته است.

همچنین به گفته رییس سازمان ملی استاندارد استاندرد دستکش‌های لاتکس تشویقی است و در این باره نیز دو واحد تولیدی در ارومیه و قزوین دارای استاندارد هستند. الکل ۹۶ درصد نیز مشمول استاندارد اجباری است و از بین ۴۱ واحد فعال در این بخش تاکنون ۳۲ واحد پروانه استاندارد دریافت کردند.

وی همچنین از تدوین ۱۳ استاندارد ملی تجهیزات پزشکی و حفاظت شخصی در مقابل ویروس‌ها شامل دستکش های پزشکی، جراحی و معاینه یکبار مصرف، وسایل حفاظت تنفسی و ماسک های یکبار مصرف، پوشش ها و گان های جراحی و مواد ضدعفونی کننده خبر داد و گفت که این استانداردها به صورت رایگان در دسترس متولیان تولید این محصولات قرار دارد.

۳۰ محصول دانش بنیان گواهی استاندارد دریافت کرد

رئیس سازمان استاندارد با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش بنیان یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه محصولات شرکت های دانش بنیان در واحدهای صنعتی مصرف می شود برای 30 محصول دانش بنیان گواهی استاندارد صادر شده است.

وی با بیان اینکه تاییدیه های برای تسهیل واردات کالا صادر شده است، اظهار کرد: در حال حاضر با سازمان غذا و دارو و وزارت کشاورزی تفاهمنامه‌های امضا شده که برای کاهش زمان ماندگاری کالا در گمرک از نمونه برداری مشابه ای استفاده کنیم.

صدور ۱۲۸ گواهی عدم انطباق برای کالاهای وارداتی

درخصوص صدور گواهی انطباق کالاهای وارداتی افزود: در سال ۹۸ تعداد ۵۴ هزار اظهارنامه در این زمینه دریافت شد که تعداد گواهی انطباق صادره ۳۵ هزار مورد بود.

وی اظهار داشت: در مجموع پارسال برای ۱۲۸ محموله وارداتی گواهی عدم انطباق صادر شد که شامل ۴۹ محموله مواد غذایی، ۲۰ محموله لوازم الکتریکی و الکترونیکی، ۱۷ محموله لوازم خانگی، ۶ محموله منسوجات و چرم، ۲۴ محموله قطعات خودرو و ۱۲ محموله شیرآلات و قطعات آن بود.

پیروزبخت خاطرنشان‌کرد: مجموع وزنی این محموله ها ۲۴ هزار و ۲۲۰ تن بود که ۱۶ هزار و ۶۴۳ تن آن مربوط به هشت محموله ذرت دامی از بنادر نوشهر و امام خمینی و از مبدا تولید و حمل کشورهای رومانی و روسیه بود که حدود ۶۹ درصد حجم کالاهای مغایر با استاندارد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته همچنین تعداد ۱۶ هزار و ۵۰۰ گواهی انطباق کالاهای صادراتی صادراتی از جمله برای گواهینامه ثبت تایر، تایید نوع خودروهای سبک، تایید نوع ماشین آلات کشاورزی، تایید نوع تایر و تایید نوع باتری و وسایل نقلیه موتوری صادر شد.

سازمان استاندارد، تنها نهاد صدور گواهی حلال

پیروزبخت با اشاره به اینکه سازمان استاندارد تنها نهاد صدور گواهی حلال است، گفت: در حال حاضر برخی شرکت های بخش خصوصی گواهی حلال صادر می‌کنند که اصلا برای ما قابل قبول نیست. ‌ فقط در بحث صید و ذبح وزارت جهادکشاورزی و سازمان استاندارد به صورت مشترک بر روی آن متمرکز هستند.

تغییری در اجرای استاندارد 85 گانه خودرو صورت نمی‌گیرد

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه درباره استاندارد 85 گانه خودرو تصریح کرد: استاندارد 85 گانه خودرو مصوبه شورای عالی استاندارد است و تاکنون هیچ گونه تغییری در اجرای آن ایجاد نشده و دو مدل خودروی که از خط تولید خارج شده به دلیل نداشتن همین استاندارد 85 گانه بوده است.