رتبه دهم جهانی تولید میگو از آنِ ایران است

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه صنعت تکثیر و پرورش میگوی کشور، یکی ازافتخارات آبزی‌پروری شیلات کشور است، گفت: این صنعت در ۳۱ مرکز تکثیر در چهار استان جنوبی کشور فعال است. فعالان آن، ۳۶۹۲ میلیون قطعه پست لارو میگو تولید می‌کنند ضمن اینکه با تولید حدود ۴۸ هزار تن در سال ۱۳۹۷ رتبه ۱۰ تولید میگوی جهان را به خوداختصاص داده‌ایم.

اخبار اقتصادی- محمود بهمنی افزود: در پایان برنامه ششم توعه کشور، ۶۰ هزار تن تولید میگو پیش‌بینی شده است که برای تحقق این امر، به بیش از ۶۰ هزار جفت مولد نیاز است. این در حالی است که در سال‌های قبل فعالیت این صنعت، مولدین عاری از بیماری‌های خاص گونه سفیدغربی از خارج کشور تأمین می‌شد.

به گفته وی، از سال ۱۳۹۳ اولین مرکز تولید مولدین SPF میگو در پژوهشکده میگوی کشور واقع در بوشهر، وابسته به مؤسسه تحقیقاتعلوم شیلاتی کشور، فعال بوده و در سال گذشته ۶ هزار جفت از مولدین سالم مورد نیاز مراکز تکثیرکشور را تولید کرده است.

این مقام مسئول افزود: در صورت حمایت مالی، این مؤسسه می‌تواند با تولید بیش از ۱۰ هزار جفت مولدین عاری از بیماری میگوی پاسفید، گامی در جهت خودکفایی ۱۶ درصدی از نیاز کشور برداشته و سهم خود را در جهش تولید به طور مؤثر ایفا نماید.

بهمنی در تشریح این موضوع، عنوان کرد: قیمت هر جفت مولد عاری از بیماری‌های خاص وارداتی حدود ۱۰۰ دلار است که با احتساب ۱۰ هزار جفت، حدود ۱۵ میلیارد تومان اعتبار لازم است. در حالی که هر جفت مولد عاری از بیماری‌های خاص تولید داخل، ۱۵۰ هزارتومان برآورد می‌شود. بنابراین برای تولید ۱۰ هزارجفت یک و نیم میلیارد تومان هزینه خواهد شد؛ یعنی یک دهم قیمت واردات.

این مقام مسئول، ادامه داد: البته با انتقال دانش فنی تولید میگوی عاری از بیماری‌های خاص به سالن‌های تکثیر، در یک فرآیند ۲ ساله کل نیاز کشور به مولد سالم میگو، مرتفع می‌شود. در این صورت، با تولید ۶۰ هزار جفت مولد می‌توان برای بیش از ۱۰۰ نفر اشتغال پایدار ایجاد کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، ادامه داد: با توجه به ۲۷۰۰ کیلومتر عرصه ساحلی شمال و جنوب کشور و زمین‌های مستعدمطالعه شده برای پرورش میگو با بهره گیری از آب دریا می‌توان تولید میگوی کشور را تا ۱۰ برابر افزایش داد. در این صورت نیاز به مولدین سالم یا عاری از بیماری‌های خاص نیز ۱۰ برابر خواهد شد و بدیهی است که تعداد اشتغالزایی و درآمد حاصل از فروش مولدین و محصول نهایی نیز روندی افزایشی به خود خواهد گرفت.

این مقام مسئول، در ارتباط با طرح کلان تولید مولدین عاری از بیماری‌های خاص میگو در پژوهشکده میگوی کشور، گفت، این طرح ۳۶ ماهه اهداف زیادی داشته که تولید دو هزار جفت قطعه میگوی مولد عاری از بیماری‌های خاص (البته اکنون با همت محققان و همکاری بخش خصوصی این عدد به بیش از ۶ هزار جفت رسیده است)، انتقال دانش فنی به ۵۰ نفر از فعالان صنعت میگو و برنامه ریزی برای برطرف کردن نیاز کشور و اصلاح نژاد میگو، از مهمترین آنها به شمار می‌روند.