افزایش تعرفه برق

غلامعلی رخشانی‌مهر با بیان اینکه خط قرمز صنعت برق ، رفاه اجتماعی است، اظهار داشت: در بسیاری از ساعات روز با وجود اینکه می‌توان از نور طبیعی خورشید برای تأمین روشنایی مورد نیاز منازل و یا ادارت استفاده کرد، اما عملاً شاهد انجام این اقدام نبوده‌ایم که این موضوع نقش مهمی در کاهش مصرف برق خواهد داشت.

اخبار اقتصادی- معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: در زمینه استفاده از سیستم‌های سرمایشی نیز که بخش اعظمی از پیک مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توانیم با تنظیم دمای کولرهای گازی روی عدد ۲۴ و یا استفاده از دور کند کولرهای آبی شاهد کاهش محسوس مصرف برق مشترکان باشیم.

رخشانی‌مهر با تاکید بر اینکه بایستی رفتار مصرفی خود را در ساعات اوج بار تغییر دهیم، گفت: اوج مصرف برق کشور هرساله بین اول تیر تا پانزدهم مرداد رخ می‌دهد؛ بر همین اساس لازم است مشترکان در ساعات اوج بار (۱۳ تا ۱۷) این مقطع از سال مصرف بهینه را در دستور کار قرار داده و استفاده از وسایل پرمصرف مانند لباس‌شویی، اتو و… را به ساعات کم‌مصرفی منتقل کنند.

وی ادامه داد: از میان ۶۰ هزار مگاوات پیک مصرف برق کشور حدود چهار تا پنج هزار مگاوات از این رقم صرفاً برای ۱۰ تا ۲۰ روز از سال و آن هم بین ساعت ۱۳ تا ۱۷ مورد نیاز است که برای تأمین انرژی مورد نیاز این بخش بایستی هر ساله سرمایه‌گذاری قابل توجهی صورت بگیرد.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر افزود: برای هر هزار مگاوات تولید برق حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که این رقم صرفاً برای بخش نیروگاهی است و هزینه‌های مربوط به انتقال و شبکه‌های توزیع در آن لحاظ نشده است.

رخشانی‌مهر تاکید کرد: سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی در این بخش صرفاً برای تأمین برق ۱۰۰ ساعت از پیک مصرف سال است؛ از این رو در تمامی دنیا مصرف بهینه در زمان اوج بار در دستور کار قرار گرفته است تا نیازی به این حجم از سرمایه‌گذاری در بخش نیروگاه‌ها و شبکه‌های انتقال برق نباشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود وقوع بارندگی‌های مناسب چرا همچنان بر لزوم مصرف بهینه برق در کشور تاکید می‌شود، گفت: در بهترین شرایط میانگین تولید نیروگاه‌های برق‌آبی بیش از ۹ هزار مگاوات نخواهد بود که با توجه به سقف ۶۰ هزار مگاواتی اوج بار نمی‌توان انتظار داشت که با وقوع بارندگی‌های مناسب دیگر مشکلی برای تأمین برق کشور وجود نخواهد داشت.

معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر به مسئله افزایش تعرفه برق مشترکان اشاره کرد و گفت: تعرفه تمامی مشترکان حدود هفت درصد افزایش پیدا کرده است که مشترکان در صورت رعایت الگو و کاهش مصرف برق نسبت به سال گذشته مشمول تخفیف خواهند شد؛ به طوری که در سال ۹۸ حدود ۱۰۶ میلیارد تومان برای مشترکان خانگی و بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان برای مشترکان صنعتی، کشاورزی و… پاداش خوش‌مصرفی تعلق گرفت.

رخشانی‌مهر با تاکید بر اینکه مشترکان پرمصرف مشمول افزایش ۱۶ درصدی تعرفه برق خواهند شد، گفت: در سال گذشته حدود ۸۶ درصد مردم الگوی مصرف را رعایت کرده بودند که این رقم در مقایسه با آمار ۷۹ درصدی سال ۹۷ رشد قابل توجهی داشته است.