شایعه پراکنی دلالان و افزایش قیمت موبایل!

در حالی که هفته گذشته از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت برخی از مدل‌های تلفن همراه به دلیل ترخیص موبایل‌های دپو شده در گمرک خبر داده شد اما همچنان افرادی هستند که به شایعه افزایش قیمت موبایل دامن می‌زنند و ناخواسته فرصت را برای سودجویان و دلالان فراهم می‌کنند.

اخبار اقتصادی-مسئول کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل از جان گرفتن دوباره‌ شایعه افزایش قیمت موبایل خبر داد و علت پخش چنین شایعاتی را قطع شدن دست سودجویان از فروش گوشی‌های قاچاق که با سوء استفاده از کد اتباع رجیستر می‌شدند، دانست.

از آنجایی که با وجود ویروس کرونا، بسیاری از فعالیت‌های مردم جامعه وابسته به فضای مجازی و موبایل شده است، در همین راستا شاهد رشد استقبال مردم از بازار موبایل در مقایسه با سال‌های گذشته هستیم، اما این رویه مشکلاتی را برای مصرف کننده ایجاد کرده است. 

برخی شرایط به وجود آمده باعث ایجاد مشکلاتی شده است.  افزایش قیمت‌ها در کنار مشکلات حمل‌ و نقل، واردکنندگان و تامین‌کنندگان موبایل را بیش از پیش نگران کرده است. 

متاسفانه تجربه ثابت کرده است همیشه در چنین شرایطی بازار سودجویان هم گرم می‌شود و این نگرانی وجود دارد که اوضاع صنعت موبایل و تجهیزات جانبی فراتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شود، آشفته شود. اما نقش شرکت‌های قانونی و مورد اعتماد تامین‌کنندگان در چنین شرایطی پررنگ‌تر بوده و می‌تواند بر همه‌ چیز از جمله تسهیل واردات و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها تاثیر گذار باشد.

بیشتر بخوانید

آیا تلفن همراه ارزان می‌شود؟ /کاهش ۲۰ درصدی نرخ موبایل در پایان سالی که گذشت

رضا قربانی عضو هیات مدیره و مسئول کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضمن اشاره به تاثیر جو روانی بر افزایش قیمت تلفن همراه، گفت: همان طور که پیش‌تر گفته بودیم تنها راه کنترل قیمت‌های موبایل در بازار، تامین نیاز بازار و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا است.

عضو هیات مدیره و مسئول کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل ادامه داد: در حالی که نیاز بازار کشور ماهیانه چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موبایل است، چطور می‌شود انتظار داشت بدون تامین این میزان، التهاب ایجاد نشود.

او بیان کرد: شرکت‌های واردکننده، اما از تمام ظرفیت‌های موجود خود با وجود برخی شرایط پیش آمده و مشکلات عدیده، با مساعدت دستگاه‌های ذی‌ربط توانسته‌اند بخشی از موبایل‌های رسوب شده در گمرکات را ترخیص و تا حدی نیاز بازار را تامین کنند.

قربانی افزود: همین اقدام باعث شد که طی ۲ هفته گذشته قیمت‌ها ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یابد و حباب کاذب قیمت موبایل تا حدودی تخلیه شود. 

مسئول کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان موبایل گفت: در این میان عده‌ای همچنین در حال دمیدن بر شعله افزایش قیمت موبایل هستند، غافل از اینکه افزایش قیمت تلفن همراه همان اندازه که مصرف کننده نهایی را متضرر خواهد ساخت، بدنه بازار را نیز دچار مشکل و رکود خواهد کرد.

او ضمن اشاره به پیگیری‌های شبانه‌روزی انجمن واردکنندگان موبایل در زمینه تسهیل فرآیند‌های تامین بازار موبایل و کاهش التهابات گفت: ما مجدانه در تلاشیم تا شرایط را برای تامین بازار توسط واردکنندگان موبایل محیا کنیم. امیدواریم برخی فرآیند‌ها به زودی بهبود یابد تا دیگر نگرانی از بابت تامین بازار موبایل وجود نداشته باشد. در این خصوص مسئولان ذیربط نیز قول مساعد داده‌اند.

افزایش ۸ درصدی قیمت موبایل نسبت به سال گذشته

ابراهیم درستی رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار تلفن همراه این روزها راکد است، گفت: دلایل مختلفی وجود دارد که بازار تلفن همراه راکد باشد چرا که این کالا در انواع مختلف در بازار یافت می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۰۰ شرکت، واردکننده تلفن همراه در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: واردکنندگان تلاش می‌کنند تا با تامین کالای مورد نیاز بازار تلفن همراه، قیمت این اقلام را ثابت نگه دارند تا در حق مصرف کننده اجحافی نشود.

درستی در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمتی برای بازار تلفن همراه، پیش بینی می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: هم اکنون افزایش قیمت، به اندازه‌ای نیست که بخواهیم در مورد آن صحبت کنیم، اما قیمت تلفن همراه به نرخ ارز بستگی دارد چرا که بالغ بر ۹۵ درصد این کالاها، وارداتی هستند و با توجه به تثبیت قیمت ارز در بازار، پیش بینی می‌شود که وضعیت این بازار بهتر شود و کاهش قیمت را شاهد باشیم.

درستی با اشاره به اینکه زمانی وضع بازار موبایل مشخص می‌شود که دست دلالان و سودجویان از بازار کوتاه شود، گفت: امیدواریم همکاری دولت و اصناف بیشتر شود تا بازار روند مطلوب‌تری به خود بگیرد.

با توجه به گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور و کاهش چشمگیر واردات موبایل به داخل کشور شاهد افزایش ۸ درصدی قیمت موبایل در بازار در مقایسه با سال گذشته هستیم اما انتظار داریم که این رویه متوقف شود تا شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار باشیم.