مزدا CX7؛ اولین قربانی مزدا برای بلند قد شدن

با وجود علاقه مردم کشور ما و به‌خصوص نسل جوان به خودروهای شاسی‌بلند، و با وجود پیشینه موفق و فروش خوب خودروهای مزدا، جای شاسی‌بلندی از این کمپانی نه تنها در بازار داخل بلکه در بازارهای خودروی خارج از ایران هم خالی بود. در سال 2006 کمپانی مزدا از اولین شاسی‌بلند خود با نام CX7 پرده‌برداری کرد. بعد از آن CX9، سپس CX5 و در آخر CX30 را تولید کرد که این آخری یکی از زیباترین و باکیفیت‌ترین خودروهای شاسی‌بلندی است که تاکنون تولید شده است. مزدا با اینکه برای تولید CX7 سال‌ها صبوری کرد، اما به دلیل فروش پایین، بعد از 6 سال تولید این خودرو را کاملا متوقف کرد و رویکرد کمپانی را در ساخت خودروهای شاسی‌بلند کاملا تغییر داد. در نهایت این‌که شاسی بلندهای جدیدش را با کانسپتی کاملا متفاوت طراحی و تولید کرد.

 

ریسک مزدا برای تولید CX7

کمپانی مزدا زمانی تصمیم به تولید خودروهای شاسی‌بلند گرفت که بازار دنیا در تصرف شاسی بلندهای موفق آلمانی و کره‌ای بود. حتی در خود ژاپن هم رقیب گردن‌کلفتی مانند تویوتا، سایه‌ای بر روی شرکت مزدا انداخته بود. در همان زمان هوندا CR-V، فورد اسکپ، تویوتا RAV4، هیوندای سانتافه و بی‌ام‌دبلیو X3، نمونه‌های شاسی‌بلند موفق در دنیا بودند که مزدا برای رقابت با این غول‌های صنعت خودروسازی کار بسیار دشواری داشت. شکست فروش مزدا CX7 کاملا قابل پیش‌بینی بود و کمپانی مزدا خیلی زود این خودرو را با مدل CX9 جایگزین کرد. نمونه جدید ایرادات CX7 را نداشت و توانست در بازار خوش بدرخشد. اما کمپانی مزدا با تولید شاسی‌بلند جدید و کاملا مدرنی با نام CX5 بالاخره توانست خودروی شاسی‌بلندی معرفی کند که کاملا لایق نام پرآوازه مزدا در جهان باشد و این کمپانی را سربلند کند. CX5 بر خلاف همتایانش هم خوب عمل کرد و هم خوب فروخت. طراحی ظاهری بسیار خوب و ابعاد درست در کنار قیمتی که با اینکه پایین نبود، اما ارزشش را داشت، توانست پا به پای رقبا در بازارها بتازد. نامگذاری خودروهای مزدا فرم و قالبی نامتعارف دارد. همان‌طور که در تولید سدان‌ها بعد از مزدا 3 منتظر مزدا 4 بودیم به یک‌باره در جهان با مزدا 6 روبه‌رو شدیم! البته مزدا ۴ در سال ۲۰۱۶ در چین رونمایی شد و فقط هم در این کشور تولید و فروخته شد. در کلاس خودروهای شاسی‌بلند هم از CX7 به CX9 و سپس به CX5 و از آن به CX30 رسیده‌ایم.

 

چرا مزدا CX7 از بازار جا ماند؟

مهمترین دلیل، قیمت بسیار بالا در کنار ابعاد کوچک خودرو بود که خریداران را به هنگام خرید به شک می‌انداخت. موتور 4 سیلندر مزدا CX7 با قدرت 161 اسب بخاری، موتوری خشک به نظر می‌رسید که از مزدا بعید بود و در برابر رقبا عملا حرفی برای گفتن نداشت. شتاب ضعیف این خودرو هم در مقایسه با مثلا هوندا CR-V و بسیاری نمونه‌های دیگر از موارد ناامید کننده آن محسوب می‌شد. فضای کم داخل کابین و صندلی‌های تنگ، سرنشینان را خسته و آزرده می‌کرد. ترمز مزدا CX7 هم بر خلاف تصوری که از برند مزدا داریم، ترمزی قوی نیست. البته از حق نباید گذشت که به‌ هر حال CX7 یک مزداست. کیفیت بالای ساخت قطعات، امنیت بسیار بالا و کنترل و هندلینگ خوب این خودرو قابل تحسین است. سواری خوب و طراحی زیبای این خودرو، علیرغم اینکه ساده است، اما جذابیت خاص خودش را دارد. درست مانند مزدا 3، که علی‌رغم طراحی ساده و به دور از پیچیدگی‌اش فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. اما به عنوان اولین شاسی‌بلند تولیدی این شرکت سرشناس، مزدا CX7 نمونه موفقی نبود. بعد از ناکامی CX7، مزدا با تولید CX5 گامی بلند در بازار خودروهای شاسی‌بلند برداشت و سپس این کمپانی با طراحی و تولید شاسی‌بلندی کوچک با نام CX30 وارد بازار رقابت شد؛ نمونه‌ای که بسیار بالاتر از تصورات خریداران از یک شاسی‌بلند ظاهر شد. مزدا CX30 ازجمله خودروهایی است که با ارزش خرید بالا توجه بازار را به خود جلب کرده است. در اینجا می‌توانید در مورد این خودروی کم‌نظیر بیشتر بخوانید.