خاوازی: بخش کشاورزی حوزه‌ای تاثیرگذار در تحقق جهش تولید است

کاظم خاوازی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی مسائل حوزه کشاورزی ضمن ارائه گزارش به نمایندگان بیان کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش هایی است که هم در حوزه تولید هم در حوزه اشتغال و هم در حوزه پایداری محیط زیست تاثیر گذار بوده و همه کشورها به این حوزه توجه ویژه دارند. در کشور ما نیز بر اساس اصل ۳ و ۴۳ قانون اساسی و بیانیه گام دوم انقلاب و سایر اسناد بالادستی به این حوزه توجه ویژه ای شده است.

اخبار اقتصادی- وی در ادامه اظهار کرد: این حوزه حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بهره بردار دارد و سهم ارزش افزوده این بخش از تولید ناخالص داخلی حدود ۸ درصد یعنی ۴۰ میلیارد دلار است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: سهم کسب و کارهای حوزه کشاورزی از تولید ناخالص داخلی ۳۲/۵ درصد است این بخش نشان داده که شرایط سخت و عدم فروش نفت و تحریم های یک جانبه می تواند تاثیر مثبتی در اقتصاد داشته و تاب آوری کشور را افزایش داده و منجر به رشد اقتصادی شود در حالی که در سال های اخیر حداکثر سرمایه گذاری در این بخش بیشتر از ۵ درصد نبوده است یکی از اهداف راهبردی ما در این حوزه ارتقاء امنیت غذایی با حفظ منابع پایه نظیر آب، خاک و ذخایر ژنتیکی است از سوی دیگر ما به دنبال حضور پایدار تولید کنندگان در چرخه تولید و افزایش درآمد آنها هستیم مثبت کردن تراز تجاری غذا در کشور از دیگر موضوعاتی است که ما با جدیت دنبال می کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه بیان کرد: در بخش کشاورزی و در حوزه زراعت سطح زیر کشت در چرخه تولید ۱۸/۵ میلیون هکتار بوده و کل تولید کشور ۱۲۴ میلیون تن است میزان تولید محصولات زراعی ۸۳/۵ میلیون تن بوده و گندم به عنوان یک محصول راهبردی حدود ۱۴ میلیون تن تولید می شود و ما در این حوزه به خود اتکایی بالای ۱۰۰ درصد رسیده ایم تولید جو در داخل کشور نیز ۳/۵ میلیون تن است در تولید شکر نیز به مرز ۲ میلیون تن رسیده ایم و امسال حدود ۱/۷ میلیون تن تولید خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به میزان تولید دانه های روغنی و حبوبات در کشور بیان کرد: تولید دانه های روغنی به میزان ۵۶۰ هزار تن و حبوبات با ۶۸۰ هزار تن رسیده ایم، میزان تولید پنبه نیز ۲۲۰ هزار تن است که یکی از برنامه های راهبردی ما افزایش میزان تولید آن بوده که اشتغال و خودکفایی را به دنبال دارد.

وی افزود: در تولید سیب زمینی به ۱۴/۳ میلیون تن رسیده ایم و در بخش زراعت به طور کلی ۸۳/۵ میلیون تن تولید داریم در بخش باغبانی نیز ۲۳ میلیون تن تولید داشته که حدود  ۵/۴میلیون تن مرکبات، ۳/۲ میلیون تن انگور، ۱/۲ میلیون تن خرما و ۱/۶ میلیون تن تولید انار داریم. برنامه ریزی های لازم انجام شده تا در حوزه زراعت و محصولات باغبانی جهش داشته باشیم بر اساس برنامه ۱/۷ میلیون تن در بخش زراعت آبی و ۳/۵ میلیون تن در بخش زراعت دیمی قصد افزایش تولید داریم در حوزه باغبانی نیز ان‌شاءالله ۴۵۰۰ هکتار به سطح گلخانه ها اضافه  می شود یکی از اتفاقات بسیار خوبی که رخ داده است توسعه باغ ها در اراضی شیب دار بوده که تاکنون ۶۰ هزار هکتار محقق شده و ۲۰ هزار هکتار نیز اضافه خواهد شد درخصوص کشت گیاهان دارویی نیز ۲۲۰۰ هکتار به غیر از اراضی زارعی در حوزه جنگل و مراتع نیز در نظر گرفته ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به میزان تولیدات دام و طیور کشور بیان کرد: ما حدود ۶۷ میلیون راس دام سبک، ۸/۴ میلیون راس دام سنگین و  ۱/۴ میلیون قطعه جوجه ریزی داریم در بخش دام و طیور وضعیت کشور مطلوب بوده و ما ۱۵/۶ میلیون تن تولید گوشت داریم و در حوزه طیور میزان تولید ۲/۷ میلیون تن است در تولید تخم مرغ به یک میلیون و  ۶۰ هزار تن رسیده ایم که خود اتکایی ما بیشتر از ۱۰۰ درصد است، در تولید گوشت قرمز ۸۶۰ هزار تن امروز محقق شده و ضریب خود اتکایی ما ۸۶ درصد است در تولید عسل نیز به ۱۱۲ هزار تن تولید رسیده ایم در بخش دام و طیور برنامه ریزی ما حفظ وضعیت موجود است و در تولید گوشت قرمز ان‌شاءالله تا پایان سال به ۹۰۰ هزار تن دست خواهیم یافت.

وی در ادامه با اشاره به میزان تولیدات کشور در حوزه آبزیان و شیلات بیان کرد: ما امروز ۷۲۰۰ مزرعه آبزی پروری داشته و حدود ۷۰ مزرعه پرورش میگو داریم در تولید محصولات شیلات و آبزیان به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن دست یافته ایم ما حدود ۷۵۵ هزار تن صید داریم و خاویار پرورشی نیز به ۱۰/۷ تن تولید رسیده است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: ما حدود ۳/۴ میلیون هکتار جنگل و مرتع در کشور داریم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تاکنون ۷۶ میلیون هکتار از ۸۴ میلیون هکتار مرتع ممیزی شده است و ان‌شاءالله ما ۸ میلیون هکتار دیگر ممیزی خواهیم کرد. امسال برای ۱۵ میلیون هکتار از مراتع کشور طرح تهیه خواهد شد و تاکنون ۳۴ میلیون هکتار نیز طرح تهیه شده بود که ۲۰ میلیون هکتار آن تاکنون به دست مجریان داده شده است در حوزه جنگل و مراتع برنامه ریزی مفصلی داریم تاکنون ۵۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی شناسایی شده و برای توسعه کشت دانه های روغنی تخصیص خواهد یافت، تاکنون طرح کاداستر در ۳۲ میلیون هکتار جنگل اجرایی شده است.

خاوازی در پایان افزود: توسعه و غنی سازی جنگل ها در سطح ۴۰ هزار هکتار در دستور است، حل اختلاف بین مردم و دولت در خصوص تعیین تکلیف تداخلات قانونی اراضی ملی در دستور قرار دارد که ان‌شاءالله با هماهنگی سازمان ثبت اسناد در چارچوب قانون این اختلافات حل شده و کنار می رود ان‌شاءالله در تامین مسکن نیز با شناسایی اراضی کشاورزی کلاس ۵ و ۶ از نظر خاک شناسی در اختیار وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن قرار می گیرد. درخصوص صدور مجوزها و امضاهای طلایی برنامه هایی در دستور ما قرار دارد.