کرونا چه بر سر قیمت ها آورد؟

 از تبعات شیوع ویروس کرونا تغییراتی در فعالیت بخش های مختلف کسب و کار، درآمد و هزینه‌های و به تبع آن تغییر در قیمت‌ها بود؛ به طوری که بخشی از افزایش قیمتی که طی مدت اخیر  در قیمت‌ها رخ داده را ناشی از تبعات کرونا و تاثیرگذاری آن بر کسب و کار اعلام می‌کنند.

اخبار اقتصادی- این در حالی است که بررسی که از سوی پژوهشکده آمار ایران در رابطه با تاثیرگذاری ویروس کرونا در بخش‌های اقتصادی انجام شده، از این حکایت دارد که در اسفند و فروردین‌ماه در کل بخش‌های کسب و کار تا ۲۴.۵ درصد افزایش قیمت وجود داشته است که در همین دوره ۲۲ درصد کسب و کارها با کاهش قیمت و ۵۳.۵ درصد نداشته‌اند.

 در اردیبهشت‌ماه  نیز در ۲۸ درصد کسب و کار افزایش قیمت، ۲۰.۲ درصد کاهش و برای ۵۱.۹ درصد بدون تغییر بوده که نشان می‌دهد در اردیبهشت‌ماه روند افزایشی قیمت بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش عمده علت تغییرات قیمت در کل بخش‌های کسب و کار، تغییر قیمت مواد اولیه با ۳۳.۳ درصد در اسفندماه و فروردین‌ماه و تغییر تقاضا با ۲۲.۳ درصد در اردیبهشت‌ماه بوده است.

در حوزه‌های مختلف اقتصادی در خدمات، در فروردین‌ماه و اسفندماه ۲۵ درصد افزایش قیمت، صنعت و معدن ۲۲.۲ و کشاورزی ۲۸.۳ درصد ثبت شده است، اما در اردیبهشت‌ماه رشد قیمت‌ها در خدمات به ۲۷.۳، صنعت و معدن ۲۷ و کشاورزی تا ۳۲.۱ درصد می‌رسد.