نحوه ثبت نام در بورس+جزئیات

بورس این روزها خوب سود ده شده است تا جایی که بسیاری از افراد با سرمایه گذاری های اندک توانسته اند سودهای خوبی در بازار سرمایه و بورس به دست آورند.

اخبار اقتصادی- موج تقاضا برای ورود به بورس آنقدر زیاد است که حالا تمامی ایرانی ها با ثبت نام در بورس می خواهند ارزش ریال خود را حفظ کنند و بتوانند سرمایه خود را نگه دارند.

اگر شما هم میخواهید در بورس ثبت نام کنید این مطلب را بخوانید.

برای ثبت نام در بورس باید مراحل زیر طی شود:

  1. دریافت کد بورسی
  2. ثبت نام در سایت سجام
  3. شروع معاملات

دریافت کد بورسی

برای سرمایه گذاری در بورس، در اول کار شما باید اقدام به انتخاب کارگزار رسمی و مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار  کنید. تا از طریق کارگزاری مربوطه کد بورسی (کد معاملاتی) خود را دریافت نمایید و صدور و دریافت کد معاملاتی رایگان است.


بیشتر بخوانید:

وضعیت روز شرکت‌های بورسی سهام عدالت در 13 مرداد 99

علت اختلال در سامانه معاملاتی چه بود؟

سر خطی زدن در بازار سرمایه چیست؟


توجه فرمایید که کد بورسی یکی از الزامات ورود به بورس اوراق بهادار و خرید و فروش در بازار سرمایه میباشد. چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس از طریق این کد شناسایی می‌شوند. کد بورسی برای هر فردی منحصر به فرد است و از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده، به طور کل کد بورسی شناسه‌ی او در بازار بورس محاسبه می شود.

ثبت نام اولیه برای دریافت کد بورسی

  1. ورود به بخش افتتاح حساب در سایت کارگزاری موردنظر
  2. وارد کردن شماره همراه و دریافت کد تائید از طریق پیامک
  3. تکمیل اطلاعات اولیه ثبت نام (کد ملی، نام، نام خانوادگی و رمز عبور)
  4. تکمیل ثبت نام غیرحضوری
  5. پس از تکمیل ثبت نام اولیه و ایجاد حساب با انتخاب “ورود به افتتاح حساب غیر حضوری” میبایست اطلاعات فردی، اطلاعات تماس، اطلاعت بانکی و اطلاعات شغلی خود را تکمیل نماید.
  6. اطمینان حاصل نمایید نام فرد دیگری در بالای صفحه نمایش داده نشود، در صورت مشاهده با کلیک به روی نام کاربر از صفحه خارج شود و حساب جدید خود را ایجاد نمایید.
  7. اطلاعات خواسته شده را بر اساس اطلاعات مندرج در مدارک هویتی رسمی (شناسنامه و کارت ملی) و به صورت کامل پر کنید.
  8. در خصوص شناسنامه‌های جدید که فاقد شماره شناسنامه هستند، کد ملی را به جای شماره شناسنامه درج کنید.
  9. ‌در صحت تلفن همراه و ایمیل وارد شده دقت نمایید زیرا کانال‌ های اصلی مرجع اطلاع‌ رسانی می‌باشند.
  10. در خصوص اطلاعات بانکی توجه داشته باشید که حساب اعلام شده حتما به نام خود شما باشد. در صورت مغایرت نام، انتقال وجه به حساب شما مقدور نخواهد بود.
  11. بعد از تکمیل اطلاعات هر بخش دکمه « ثبت و مرحله بعد » رابزنید.
  12. شما در هر مرحله از ثبت نام می‌توانید با زدن دکمه « مرحله قبلی » اطلاعات قبلی را ویرایش نمایید.
  13. فیلدهای ستاره دار (*) حتما باید توسط متقاضی پر شوند.
  14. دقت نمایید در هر بخش از ثبت نام، گزینه هایی وجود دارد که « انتخابی » و چنانچه شما گزینه مورد نظر را انتخاب نکنید اطلاعات خواسته شده تکمیل نخواهد شد. ( مثل نام شهر، محل صدور شناسنامه، نام بانک و …) بعد از تایپ چند حرف از کلمه مورد نظر در این بخش، نام مورد نظر ظاهر می‌شود.

ثبت نام در سامانه سجام

پس از ثبت نام اولیه در کارگزاری‌ها و دریافت کد بورسی، شما باید در سامانه سجام   ثبت نام نمایید، و اطلاعات خود را با توجه به توضیحات ارائه شده در ادامه، ثبت نمایید و بعد از ثبت نام کد رهگیری ۱۰ رقمی شما که از طریق پیامک ارسال می شود را برای احراز هویت نگه دارید.


دیگران می خوانند:

آمار آنلاین کرونا در ایران و جهان

علائم جدید کرونا چیست؟

پیش بینی کارتون سیمپسون‌ها / از پیش بینی کرونا تا احتمال مرگ ترامپ


سجام برای شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه می باشد که زیر نظر سازمان بورس برای ایجاد سامانه‌ای فراگیر، یکپارچه و ارائه خدمات سریعتر و بهتر به سرمایه‌ گذاران ایجاد شده است.

۱-در ابتدا به سایت dara.csdiran.com/sejam مراجعه نمایید.

۲-با توجه به تصویر زیر بر روی گزینه‌ی ثبت نام در سجام کلیک نمایید.

ثبت نام سجام در بورس

۳-شماره تلفن همراه خود را وارد نمایید.

با توجه به تصویر زیر پیامکی را که به منظور ورود به سامانه سجام برای شما فرستاده شده است را وارد نمایید سپس مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را انتخاب و شماره‌ی کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد کنید.

کد سجام

۴- اطلاعات نماینده:

توجه داشته باشید اطلاعات وارد شده در سامانه سجام امکان دارد متعلق به شخص شما به‌عنوان “اصیل” و یا اینکه شما به‌عنوان نماینده‌ی قانونی شخص دیگری اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه کرده باشید.

*توجه داشته باشید که نماینده‌ی قانونی باید خودش در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد.

دریافت کد سجام برای ثبت نام در بورس

۴-بعد از انجام مراحل فوق باید مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی پرداخت نمایید.

۵- در مرحله بعدی باید اطلاعات هویتی خود را بر اساس شناسنامه و کارت ملی خود وارد نمایید.

۶-مرحله بعدی مربوط به اطلاعات ارتباطی میباشد که باید منطبق با کد پستی درج شده در کارت ملی‌تان باشد.

۷- در مرحله بعد کد بورسی خود را وارد نمایید.

۸-مرحله بعد مربوط به اطلاعات شغلی شما می باشد، مواردی مانند عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمتتان و نشانی و کد پستی محل کار خود را باید پرنمایید.

۹-در فرم بعدی باید اطلاعات مالی خود را پر نمایید توجه نمایید باید وضعیت فعلی خود را به‌صورت صحیح وارد نمایید.

۱۰- در این مرحله باید اطلاعات حساب‌های بانکی فعالتان وارد نمایید. توجه نمایید این این حساب باید مختص به شخص شما باشد. البته این نکته را هم عنوان کنم که بعدا قادر خواهید بود که از طریق سامانه سجام حساب‌های بانکی جایگزین خود را معرفی نمایید.

۱۱- در نهایت در فرم تعهدات، باید درستی اطلاعات قبلی خودتان را تائید نمایید و در صورت اشتباه میتوانید هر یک از موارد را تصحیح کنید.

بعد از اینکه ثبت نام شما در بورس پایان یافت، کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شماره‌ی همراه شما که در فرم وارد کردید در سامانه ارسال خواهد شد.

مرحله احراز هویت برای ثبت نام بورس

این مرحله برای همه کارگزاری ها یکسان است بعد از انجام ثبت نام اولیه به همراه مدارک زیر به یکی از شعب کارگزاری مراجعه نمایید:

  1. کد ۱۰ رقمی دریافت شده از سامانه سجام بوسیله پیامک
  2. مدرک تحصیلی دیپلم و دیپلم به بالا
  3. اصل شناسنامه
  4. اصل کارت ملی

بعد از اقدام شما برای دریافت کد بورسی از طریق شرکت‌های کارگزاری، کارگزاری‌ها مدارک و فرم‌های مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه خواهند داد و کد بورسی شما تقریبا بعد از سه روز کاری صادر خواهد شد و به ایمیل یا شماره همراه شما ارسال خواهد شد که با آن می‌توانید به خرید و فروش سهام بپردازید.

شروع معاملات سهام در بورس

پس از طی مراحل بالا و دریافت کد بورسی، میتوانید معاملات خود را در بورس اوراق بهادار آغاز نمایید.

ثبت درخواست خرید یا فروش سهام به چند روش انجام می گیرد:

  1. خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود شخص، از طریق سامانه معاملات آنلاین (برخط)
  2. مراجعه حضوری به کارگزاری و درخواست خرید یا فروش سهام
  3. درخواست اینترنتی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام
  4. درخواست تلفنی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام

در روش درخواست حضوری می‌توانید به‌صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری مراجعه نمایید و با پر کردن “فرم سفارش خرید یا فروش” در خواست خرید یا فروش خود را ثبت نمایید.

در روش درخواست تلفنی باید به‌صورت تلفنی با کارگزاری خود تماس حاضل فرمایید و با وصل شدن به سیستم ثبت سفارش تلفنی، با نام کاربری و کلمه عبوری که شرکت کارگزاری در اختیار شما قرار داده است سفارش خود را ثبت نمایید.

در روش درخواست اینترنتی ثبت سفارش خود را به‌صورت اینترنتی انجام خواهید داد یعنی در ۲۴ساعت شبانه‌روز میتوانید با مراجعه به وب‌سایت ثبت سفارش‌های شرکت کارگزاری، درخواست خرید یا فروش خود را ثبت نمایید.

در روش معاملات آنلاین یا معاملات برخط، به‌جای اینکه سفارش خود را از طریق کارگزاری ثبت نمایید و کارگزار هم سفارشات شما را در ساعات معامله در سامانه خرید و فروش بورس وارد نماید، خودتان در ساعات معامله که از ۹صبح تا ۱۲:۳۰ بعد از ظهر است انجام می‌دهید.

البته باید توجه داشته باشید این روش برای افرادی که مدرک زیر دیپلم دارند امکان پذیر نیست.