به گزارش افکارنیوز به نقل از فارس، غدیر مهدوی اظهار داشت: در بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه باید سیستم تخفیف- جریمه لحاظ شود و سوابق تصادف بالای رانندگان در تعیین حق بیمه موثر باشد.

رئیس پژوهشکده بیمه، اصلاح بیمه نامه های شخص ثالثرا توسط بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ای مورد تاکید قرار داد و گفت: سیستم تخفیف و جریمه رانندگان در تعیین حق بیمه و کاهش ریسک نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ضمن بیان اینکه، بیمه نامه های شخص ثالثقدیمی هستند، گفت: درجه ریسک گریزی، تخلف و سوابق راننده باید در بیمه نامه های شخص ثالثلحاظ شود تا نرخ های بیمه نامه ها علمی تر تعیین گردد.

مهدوی ضمن بیان اینکه، آمار تصادفات در ایران به نحو وحشتناکی بالا است، گفت: آمار تصادفات در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی است و احتمال بالای وقوع حادثه در کشور ما موجب می شود که نرخ ها بالا باشد.

این مقام مسئول در صنعت بیمه بر فرهنگ سازی، جدیت و تقویت کنترل پلیس، افزایش جرائم رانندگی به صورت منطقی، آموزش های لازم در مرحله اخذ گواهینامه، رعایت قوانین و مقررات رانندگی تاکید کرد و در ادامه خاطر نشان کرد: پس از هدفمندی یارانه ها، مهم ترین معضل ما در کشور نحوه رانندگی ها و آمار تصادفات بالا است که زندگی همگان را با مشکل مواجه کرده است.

وی تصریح کرد: هر گاه کنترل پلیس بیشتر شده، به همان نسبت آمار تصادفات کاهش یافته، علی‌رغم اینکه نظارت پلیس در سال های اخیر بهتر شده اما به هیچ وجه کافی نیست.

وی در مورد آزاد سازی نرخ بیمه شخص ثالثگفت: آزاد سازی نرخ بیمه شخص ثالثفعلا در اولویت نیست اما باید برای اصلاح و بهبود ریسک برنامه جدی داشته باشیم.

مهدوی در واکنش به نارضایتی بالای مردم از گرانی بیمه شخص ثالثنیز گفت: واقعیت این است که نرخها متناسب با میزان احتمال وقوع حادثه تعیین می شود؛ به رغم افزایش ۴۰ درصدی نرخ دیه و تعهدات شرکت های بیمه ای، حق بیمه ها تنها ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد تا به مردم فشار وارد نشود.

وی اضافه کرد: بیمه مرکزی هم اکنون نرخ میانگین را در تعیین حق بیمه شخص ثالثدر نظر گرفته تا با کمک شرکتهای بیمه ای به نحوی بازار بیمه به حیات خود ادامه دهد.

رئیس پژوهشکده بیمه در ادامه ضمن اعلام آنکه، در بیمه شخص ثالثاین شرکت های بیمه هستند که متضرر می شوند، گفت: ضریب خسارت در بیمه شخص ثالثحدود ۹۰ درصد است اگر هزینه های اداری، حق کمیسیون و غیره نیز اضافه شود، ضریب خسارت به بالای صد در صد می رسد.

وی در عین حال تصریح کرد: بالاخره در رقابت ممکن است برخی از شرکتهای بیمه ای که ضعیف تر عمل می کنند، مجبور شوند از گردونه بازار خارج شوند، این شرکتها باید سعی کنند که در شرایط فعلی کاراتر عمل کنند.

مهدوی از مذاکرات صورت گرفته با بیمه مرکزی و نمایندگان مجلس برای حذف عوارض از شرکت های بیمه ای خبر داد و گفت: پیگیر آن هستیم تا عوارض و مالیات اخذ شده از شرکت های بیمه گر حذف شود.

وی بر حذف مالیات و عوارض ۲۰ درصدی از شرکت های بیمه ای از محل سود عملیات بیمهای نیز تاکید کرد و گفت: در اغلب کشورهای دنیا برای شرکتهای بیمهای تخفیفات مالیاتی جدی وجود دارد.