منظور از فاینانس چیست؟
واژه فاینانس در لغت به معنی مالیه یا تامین مالی است. فاینانس ساز و کاری است که در آن بین کشور سرمایه پذیر و سرمایه گذار، قراردادی منعقد می شود که طرح یا پروژه ای همراه با توان ارزی لازم توسط کشور سرمایه گذار تامین شود.این نوع معامله نوعی اعتبار خرید در اعتبارات بلندمدت و کوتاه مدت است که بانک‌ها به خریداران اعطا می‌کنند.

اخبار اقتصادی- این نوع معامله در مواقعی که فروشنده حاضر به قبول اسناد مدت دار نمی‌شود و خریداران امکان پرداخت نقدی ندارد با کمک یک موسسه مالی وجه نقد پرداخت  و در صورت وجود خط اعتباری فعال بین بانک ایرانی و خارجی تحت نظارت بانک مرکزی منعقد می‌شود.
 
خریدار خارجی ۱۵ درصد از قیمت کالا اقدام خواهد کرد و ۸۵ درصد فاینانس را طی ۶ سال و هر سال دو قسط پرداخت می‌کند، نرخ بهره این وام بسته به کشور فقیر و ثروتمند متفاوت خواهد بود و بازپرداخت آن بین ۵ تا ۱۰ سال است.

یوزانس چیست؟ / Usance

یوزانس در لغت به معنی فرجه، مدت، بهره پول، مهلت و وعده پرداخت است و در عرف تجارت بین الملل به معنای نسیه تضمین شده است و در اصطلاح سرمایه گذاری به معنی توافق بر پرداخت قیمت فناوری و تجهیزات دریافت شده در قبال ارائه برات مدت دار است. هزینه یوزانس بهره ای است که خریدار کالا علاوه بر قیمت کالا، بابت مهلتی که برای پرداخت به وی داده است، در سر رسید باید بپردازد.

یوزانس اعتباری است که وجه اعتبار بلافاصله پس از ارائه اسناد از سوی ذینفع، پرداخت نمی شود بلکه پرداخت وجه آن، بعد از مدت تعیین شده صورت می گیرد. در واقع فروشنده به خریدار مهلت می دهد که بهای کالا را پس از دریافت و فروش آن بپردازد.
 
معامله یوزانس معمولا در کشورهایی انجام می گیرد که کمبود ارز دارند. معمولا در اعتبار اسنادی مدت دار عبارت After Bill of Lading ذکر می شود؛ مفهوم یک L/C مدت دار ۹۰ روزه با عبارت فوق این است که زمان شروع این ۹۰ روز، همان زمان صدور بارنامه (B/L) است. البته شرایط دیگری از جمله، زمان صدور برگ سبز گمرکی و... وجود دارد.

در اعتبار اسنادی یوزانس، بهره، متعلق به سازنده (فروشنده) کالا است. به این صورت که فروشنده درصد مشخصی را که مورد تائید خریدار است به مبلغ فروش کالا اضافه می کند و اصل و فرع مبلغ را هنگام سررسید مطالبه می کند. اما در اعتبار اسنادی به شکل ریفاینانس بانک تقبل می‌کند که در موعد مقرر، معادل قیمت کالا را از طرف خریدار پرداخت کند و بعدا اصل و فرع آن را از خریدار دریافت کند. در چنین شرایطی بهره، متعلق به بانک است.