افزایش ۳۷ درصدی هزینه های دهک دهم

 آماری که اخیرا مرکز آمار ایران از وضعیت تورم و تغییر قیمت کالا و خدمات مصرفی مردم منتشر کرد نشان از این داشت که تورم نقطه به نقطه و به عبارتی افزایش هزینه های خانوارهای ایرانی نسبت به مرداد ماه سال گذشته در مجموع ۳۰.۴ درصد افزایش داشته که این رقم نسبت به تیر ماه امسال هم ۳.۵ درصد رشد کرده است. 

اخبار اقتصادی-اما بررسی وضعیت ۱۰ دهک هزینه ای نشان از افزایش قابل توجه هزینه بین دهک ها نسبت به مرداد پارسال دارد؛بطوری که تورم نقطه به نقطه در دهک دهم به ۳۷.۸ درصد رسیده که نسبت به تیر ماه بیش از پنج درصد رشد دارد. بر این اساس تامین هزینه برای پایین ترین دهک نسبت به سال قبل به طور متوسط ۳۷.۸ درصد افزایش دارد.

این در حالی است که دهک اول تورم ۲۷.۷ درصدی در مرداد ماه را نسبت به مرداد سال گذشته تجربه کرده و این رقم در دهک های بعد بالاتر می رود، به عبارتی تحمیل هزینه به افراد نیازمند بیش از افراد غیر نیازمند و اقشار پردرآمد بوده است.

فاصله تورمی دهک ها بیشتر شد

اماربرای مرداد تورم سالانه ۰.۶ درصد کاهش داشته و به ۲۵.۸ درصد رسیده بود، که وضعیت این شاخص در بین دهک ها نیز در بازه ٢٣.٤ درصد برای دهک اول تا ٢٨.٨ درصد برای دهک دهم نوسان دارد. 

محدوده تغییرات تورم 12 ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢١.٦ درصد برای دهک اول تا ٢٢.٣ درصد برای دهک نهم است. هم چنین برا گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٢ درصد برای دهک اول تا ٣٠.٦ درصد برای دهک دهم است.

فاصله تورمی دهک‌ها در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، ۵.۴  درصد رسیده که نسبت به تیرماه (٤.٧ درصد) ٠.٧ درصد افزایش داشته است. 
همچنین فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٩ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٨ درصد افزایش نشان می‌دهد.