کاهش قیمت طلای سفید

محمدحسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه از برداشت پنبه خبر داد و گفت: چند روزی است که برداشت پنبه در استان گلستان و شهرستان سرخس خراسان جنوبی آغاز شده است.

اخبار اقتصادی- او با انتقاد از این مسئله که در واردات نخ و پنبه نظم و انضباطی وجود ندارد، افزود: علی رغم رکود بازار پنبه و تاثیر پذیری مسئله کرونا بر صنایع پوشاک، تولیدکنندگان پنبه با مشکلات متعددی مواجه شدند.

کاویانی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد برند‌های پوشاک در دنیا تعطیل شده‌اند، بیان کرد: دولت‌ها در سایر کشور‌های دنیا راه چاره‌ای پیدا کردند تا صنایع دچار آسیب نشوند، اما با وجود کرونا در کشورمان، مشکلات همچنان به قوت خود باقی است به طوری که تعطیلی مدارس و کاهش مصرف پوشاک، بر رکود بازار دامن زده است.

مدیرعامل صندوق پنبه ادامه داد: سال گذشته همزمان با برداشت پنبه نخ زیادی وارد کشور شد که واردات بدون حساب و کتاب در زمان برداشت، صنایع را با چالش جدی مواجه می‌کند.

او از کاهش قیمت پنبه در فصل برداشت خبر داد و گفت: علی رغم افزایش ۴ تا ۵ برابری قیمت کود نسبت به مدت مشابه سال قبل و سایر هزینه‌های تولید، اما کشاورزان امیدی به خرید پنبه مشابه نرخ سال گذشته ندارند که استمرار این روند کاهش سطح زیر کشت در سال آینده را به همراه خواهد داشت.

کاویانی قیمت خرید هر کیلو پنبه در سال گذشته را ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با وجود آنکه پنبه یکی از محصولات استراتژیک به شمار می‌رود، اما واردات بدون حساب و کتاب پنبه در زمان برداشت موجب شده است که از کشور صادرکننده پنبه به واردکننده پنبه تبدیل شویم.

این مقام‌مسئول در پایان تصریح کرد: با وجود ممنوعیت  واردات برنج در فصل برداشت انتظار می‌رود که واردات پنبه و نخ هم در فصل برداشت کنترل شود.