اجرای طرح یارانه دستمزد در 16 استان

 طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه‌ها و سیاست های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است . در راستای حمایت از مناطق غیر برخوردار از اشتغال شیوه نامه پرداخت یارانه دستمزد با اولویت مناطق کم برخوردار و مناطق غیر برخوردار از اشتغال ابلاغ شد.

اخبار اقتصادی- دستمزد نیروی کار شغل اولی زیر 35 سال به کارفرما پرداخت و منابع این طرح از محل منابع پیش‌بینی شده اشتغال در قانون بودجه سنواتی، کمکهای مردمی و منابع ناشی از اجرای هدفمندی یارانه‌ها تامین می‌شود.

به عبارت بهتر, طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه ها و سیاست های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است،این طرح اکنون در کشور در حال اجراست و به کارآفرینانی که دانش آموختگان دانشگاهی را جذب کنند 30 درصد یارانه دستمزد می دهد.

* اشتغال 6 هزار و 750 نفر با اجرای موفق طرح پرداخت یارانه دستمزد

 عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جامعه هدف طرح پرداخت یارانه دستمزد را، جوانان بیکار جویای کار شغل اولی در مناطق محروم و کم برخوردار از اشتغال و همچنین بنگاه های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان های کم برخوردار از اشتغال در کشور عنوان کرد و گفت: این طرح به عنوان ابزار تشویقی برای جذب نیروی کار جدید توسط کارفرمایان بخش خصوصی و تعاونی در استان های کم برخوردار شامل ایلام، کردستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد در سال 1398 عملیاتی شد و انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه، منابع کافی برای اجرای فاز دوم این طرح در 16استان مرزی در سال 99فراهم آورد.

 ایجاد 6هزار و 752فرصت شغلی در استان های هدف طرح پرداخت یارانه دستمزد طی یکسال اجرا از سال 98تاکنون، نشان دهنده میزان اثربخشی برنامه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب سیاست های فعال بازار کار است.

علاالدین ازوجی؛ مدیرکل دفتر سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت کار درباره طرح یارانه دستمزد می گوید: این طرح تا سال گذشته در 8استان و امسال در 16استان در حال انجام است. 8استان محروم و کم برخوردار و 8استان مرزی نیز به آن اضافه شده است. طرح یارانه دستمزد یکی از برنامه ها و سیاست های دولت در حوزه اشتغال در شرایط بحران اقتصادی است،این طرح اکنون در کشور در حال اجراست و به کارآفرینانی که شغل اولی که عمدتاً فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند  را جذب کنند 30درصد یارانه دستمزد می دهد.یارانه دستمزد تجربه اول کشور است.

 ازوجی بیان کرد: سال 98 بر اساس منابع ایجاد 5هزار شغل را پیش بینی می کردیم که تا پایان سال تعداد اشتغال جدید از این طرح به 6هزار نفر رسید. برای سال 99 و سال 1400، پیش بینی ها این است که حدود 16هزار شغل اولی با یارانه دستمزد ایجاد شود. منابعی که برای این طرح در سال 99  در نظر گرفته شده است حدود 32میلیاردتومان منابع داده شده است.