طلاداران گله‌مند؛ انتقاد نماینده تکاب از چگونی تخصیص منابع معادن طلا

حسن همتی با اشاره به نحوه فعالیت معادن طلا در  شهرستان تکاب  اظهار داشت: این معادن فعالیت می‌کنند ولی مورد رضایت مردم نیست و مردم از به‌کارگیری افراد غیر بومی و عایداتی که باید به مردم منطقه برسد به شدت گلایه دارند و راضی نیستند.

 اخبار اقتصادی- نماینده مردم تکاب در خصوص پیگیری‌های صورت گرفته، افزود: فعلاً پیگیر هستیم ولی هنوز به نتیجه لازم نرسیدیم زیرا وزارت صمت وزیر ندارد و بلا تکلیف‌ترین وزارتخانه‌ای است که علاوه بر معادن، بازار نیز دست‌شان است و معمولاً سرپرست‌های وزارتخانه‌ها نیز تغییر و تحولات را به استقرار وزیر موکول می‌کنند.

همتی با اشاره به ضرورت تخصیص بخشی از منابع حاصل از معادن به شهرستان دارنده معدن، تأکید کرد: درصد بسیار کمی از این منابع به تکاب تعلق می‌گیرد و شاید در این زمینه اشخاص ذی‌نفع باشند.

وی خاطرنشان کرد: اگر این منطقه طلایی در هر جای دیگر بود علاوه بر منطقه، جاده‌هایش را هم طلا کرده بود ولی متأسفانه مردم به شدت ناراضی‌اند؛ هم محیط زیست مشکل دارد و هم در بکار‌گیری افراد و هم عایدات، شورای منطقه و مردم مشکل دارند.

جمعیت شهرستان تکاب براساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۸۰.۵۵۶ نفر است. این شهرستان با مساحتی بالغ بر ۲ هزار و ۵۲۳ کیلومتر مربع از شمال با شهرستان چاراویماق در استان آذربایجان شرقی، از شرق به شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان، از غرب به شهرستان شاهین‌دژ در استان آذربایجان غربی و از جنوب به شهرستان‌های بیجار، دیواندره و سقز در استان کردستان ارتباط دارد.

در سال ۱۳۶۹ با تصویب هیئت محترم وزیران در تقسیمات کشوری از بخش به شهرستان تبدیل شد و در حال حاضر دارای دو بخش تخت سلیمان و مرکزی با ۶ دهستان و ۱۰۲ روستاست.

مردم شهرستان تکاب به دو زبان کردی و ترکی صحبت می‌کنند و دارای مذاهب شیعه، سنی و اهل حق هستند. اتحاد و یکپارچگی بین مردم این شهرستان یکی از شاخص‌های اصلی آن است.