ساخت راکتورهای هسته‌ای در عراق برای تولید برق هسته‌ای

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در بیست و چهارم سپتامبر دستور به تشکیل کمیته‌ای را داد که وظیفه آن نظارت بر ساخت راکتورهای هسته‌ای با اهداف تحقیقاتی است.

 عراق دهه هاست با کمبود برق دست و پنجه نرم می‌کند. کمبود انرژی یکی از بیشترین دلایل اعتراضات در اکتبر سال گذشته بود و حالا این اقدام کاظمی در شرایطی صورت می‌گیرد که اعتراضات تازه‌ای در این هفته آغاز شده است.

 تشکیل این کمیته به دنبال برگزاری اجلاسی در اوایل همین ماه در بغداد بین کاظمی و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه صورت گرفت. مکرون طی دو دیدار خود از عراق ، بر حمایت از حاکمیت این کشور تاکید کرده است. امکان همکاری بین دو کشور در زمینه پروژه‌های هسته‌ای جهت حل کمبود برق در عراق، از جمله موضوعاتی بود که در دیدار مکرون مورد بحث قرار گرفت.

 کاظمی گفت این پروژه هسته ای تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد و در کنار حل مشکل برق، مشاغل بسیاری ایجاد می کند.

 پیشنهاد های مختلف برای مهار کمبود برق در عراق در گذشته توسط رهبران این کشور رد شده بودند. یکی از این پیشنهادها طرح ساخت سه راکتور اتمی بود که قرار بود در 2019 تکمیل شده و نیمی از تقاضای انرژی کشور را برطرف کند ولی با شکست مواجه شد.

 اگر این پروژه در همان زمان آغاز می شد، نه تنها عراق امروز کمبود تولید برق نداشت بلکه می‌توانست نفت بیشتری صادر کند و لازم نبود آن را برای تولید برق بسوزاند. اولویت عراق در حال حاضر ساخت یک راکتور هسته‌ای با ظرفیت بالا و همچنین ساخت یک بیمارستان در نزدیکی آن برای ذخیره داروهای اتمی است. تخمین زده می‌شود ساخت این رآکتور حدود 5 سال طول بکشد.

 عراق طی سالهای اخیر با حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به دست آورده است. این کشور 1959 یکی از اعضای آژانس بین المللی نظارت بر فعالیت های اتمی است. عراق در 2017 یک توافقنامه همکاری با این آژانس امضا کرده که تا 2023 اعتبار دارد.