صنایع چوب تنها با 50 درصد ظرفیت فعال هستند!
علی مغانلو دبیر انجمن صنایع چوب کشور در واکنش به مستند " چوب لای چرخ صنعت چوب " گفت: ظرف ۱٠ سال گذشته صنعت اوراق فشرده چوبی در کشور توسعه یافته است و ظرفیت تولیدی از میزان مصرف بالاتر است.
او افزود: هم اکنون صنایع چوب کشور با ۵٠ درصد ظرفیت تولیدی فعالیت می‌کنند و با ظرفیت بالای تولید چوب، ۲میلیون و ۶٠٠ هزار متر مکعب تولید ام دی اف، ۲میلیون مترمکعب نئوپان و ۳۵٠ هزار تن کاغذ در کشور تولید می‌شود. 

او تصریح کرد: منابع چوبی از ۳ منبع قابل تامین است یعنی از باغات، واردات و زراعت چوب با توجه به شرایط اقتصادی و بازار نا بسامان ارز واردات چوب اصلا مقرون به صرفه نیست.

دبیر انجمن صنایع چوب کشور با اشاره به اشتغال ۳۵٠ هزار نفری صنعت چوب، گفت: راه حل ادامه حیات صنعت اوراق فشرده چوب توسعه زراعت چوب است.

او افزود: طبق ماده۳ قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی، دولت اختیار واگذاری اراضی ملی به بهره برداران را دارد و این یکی از مسیر‌ها برای توسعه زراعت چوب است.

مغانلو در ادامه تصریح کرد: اتحادیه کارفرمایان صنایع چوب کشورقول همکاری با سازمان جنگل‌ها ، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص توسعه زراعت چوب داده است.

او گفت: بازسازی و توسعه نهالستان‌های زراعت چوب، تامین نهال رایگان برای زارعان چوب از دیگر توافق های صنایع چوب با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

مغانلو در پایان گفت: با طرح جدیدی که پیشنهاد شده با سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری توافق کردیم که نهالستان‌ها به صورت مشارکتی با واحد‌های صنایع چوب اداره شوند و تولید نهال توسعه یابد.
 

اختصاص وام ۸ تا ۷میلیونی به زارعان چوب

در ادامه این واکنش ها کامران پور مقدم مدیر طرح زراعت چوب کشور هم  گفت: در جلسه‌ای که با اتحادیه انجمن صنفی صنایع چوب کشور داشتیم زیر ساخت‌های لازم برای توسعه زراعت چوب مورد بررسی قرار گرفت.

او افزود: قرار شد تسهیلات لازم برای توسعه زراعت چوب از طریق سرمایه گذاران بخش صنایع چوب انجام گیرد.  خرید محصول از زارعان چوب که در اراضی شخصی انجام شده، از طریق صنایع چوب از دیگر توافقات بود.

پور مقدم در پایان اظهار کرد: موافقت نامه کمک‌های فنی و اعتباری از سوی وزارت جهادکشاورزی به استان‌ها در سراسر کشور نهایی و ابلاغ شد که طبق آن تسهیلات لازم برای توسعه زراعت چوب با یک دوره چند ساله در اختیار زارعان قرار دهیم.

گفتنی است؛ این وام ۷ تا ۸ میلیون و با سود ۱۳ درصد است که از طریق بانک تسهیلات در اختیار بهره برداران قرار خواهد گرفت.