پرونده ۳هزار خودروی مانده در گمرک در حال رسیدگی است

 میر اشرفی رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی با بیان اینکه ۸ میلیون تن کالا در اماکن گمرکی کشور موجود است، گفت: سه و نیم میلیون تن از این کالا‌ها مربوط به کالا‌های اساسی و سه و نیم میلیون تن هم مربوط به کالا‌های غیر اساسی و مواد اولیه و واسطه‌ای تولید می شود و یک میلیون تن کالا و مواد اولیه در قالب مواد کانتینری است.

او ادامه داد:  در سفر اخیر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور به هرمزگان ، مقرر شد تا پایان هفته در خصوص کالا‌های اساسی تصمیمات نهایی گرفته شود.

میر اشرفی توضیح داد: کالا‌های اساسی به دو گروه تقسیم می‌شوند که بخشی از آن‌ها دارای ارز ترجیحی هستند و چنانچه واردکننده تمایل به ترخیص کالا قبل از تامین ارز داشته باشد می‌تواند با تعهد سه ماهه بانک مرکزی ۵ قلم کالا را بدون کد رهگیری ترخیص کند.

رئیس کل گمرک کشور با بیان اینکه این وارد کنندگان مشمول ارز ترجیحی می‌شوند افزود: برخی کالا‌هایی که مشمول ارز ترجیحی نمی‌شوند، با ارز نیمایی ترخیص می‌شوند، اما در اولویت اول دریافت ارز نیمایی قرار می‌گیرند.

او ادامه داد: ترخیص سریع ۲۰ قلم کالای اساسی که پنج قلم از آن‌ها مشمول ارز ترجیحی می‌شوند و ۱۵ قلم هم مشمول دریافت ارز ترجیحی نمی‌شوند در دستور کار قرار دارد.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: بر این اساس واردکنندگان کالا می‌توانند بدون کد رهگیری کالا‌ها را ترخیص  کنند. درخصوص کالا‌های مشمول ارز ترجیحی، بانک مرکزی متعهد به تأمین ارز  درمدت سه ماه است و کالا‌های غیر ارز ترجیحی را هم بانک مرکزی در اولویت برای پرداخت ارز نیمایی قرار می‌دهد.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:  در خصوص کالا‌های غیر اساسی که عمدتاً مواد اولیه تولید و کالاهای واسطه ای و اجزاء و قطعات هستند مقرر شد،  چنانچه متقاضی و صاحب کالا تقاضای ترخیص بدون تأمین ارز توسط بانک مرکزی را داشته باشد، این امکان فراهم شود تا بدون انتقال ارز این میزان کالایی که برآورد ما این است یک و نیم میلیارد دلار باشد، ترخیص شود.

میراشرفی اضافه کرد: امیدواریم قسمت عمده کالا‌هایی که ما در اماکن گمرکی و غیر گمرکی به عنوان رسوب‌شده داریم، تعیین تکلیف شوند.

میر اشرفی با بیان اینکه این ۸ میلیون تن کالاهای در گمرک عملاً رسوب شده نیستند افزود: از ابتدای سال تاکنون ۱۶ میلیون تن کالا وارد بنادر و گمرکات کشور شده و  به طور میانگین ماهی ۲.۷ میلیون تن کالا ترخیص می‌شود.

او توضیح داد: رسوب داخلی در گمرکات کمتر از یک میلیون تن است و قسمت عمده آن‌ها ترخیص شده اند. با این تصمیمات امیدواریم مشکل قسمت عمده این کالا‌ها رفع شود.

میراشرفی اظهار کرد: در گمرکات کشور حدود ۱۳ هزار خودرو قرار داشت که طبق مصوبه هیئت وزیران حدود ۱۰ هزار خودرو در سال ۹۸ تعیین تکلیف و ترخیص شد و تعداد کمی هم در سال ۹۹ ترخیص شد و این مصوبه تا ۲۶ شهریور ۹۹ تمدید داشت.

او ادامه داد: حدود کمتر از ۳ هزار خودرو در گمرکات باقی مانده  است که این خودرو‌ها دارای پرونده رسیدگی در محاکم قضایی هستند و هر زمان که تعیین تکلیف شوند،  یا ترخیص می‌شوند یا تشریفات متروکه برای آن‌ها اجرا می شود و به سازمان اموال تملیکی می‌روند.

او افزود: خودرو‌های بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی‌سی و خودرو‌های ساخت طرف‌های ممنوع‌المعامله (آمریکا و رژیم صهیونیستی) اصلاً وارد نشدند. این خودرو‌ها اگر وارد شوند یا به نفع دولت ضبط می‌شود و یا این که واردکننده می‌تواند خودرو را مرجوع کند.