صادرات کیوی آزاد شد +سند

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد در نامه‌ای به رئیس سازمان توسعه تجارت ایران لغو ممنوعیت صادرات کیوی را اعلام کرد. پیش از این صادرات کیوی تا 15 مهرماه از سوی وزارت جهاد کشاورزی ممنوع اعلام شده بود. این وزارتخانه دلیل اعلام ممنوعیت را حفظ وجهه برند کیوی ایران در بازارهای جهانی عنوان کرده بود.

مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد پیش از این اعلام کرده بود اولویت ما حفظ بازارهای بلندمدت و ارجحیت منافع ملی و اکثر تولیدکنندگان و نیز افراد فعال در صنعت کیوی است.

جلیلی مقدم گفته بود که در سال‌های گذشته صادرات میوه‌های نارس به دلیل این که طعم مطلوبی ندارد و تأثیر منفی روی مصرف کنندگان خارجی گذاشته بود، تمایل به مصرف آنها را نیز کم کرده بود.

متن نامه لغو ممنوعیت صادرات کیوی به این شرح است:

برابر اعلام نظر معاونت امور باغبانی به دلیل بیماری کرونا و شرایط حادث از جمله افت شدید قیمت این محصول خواهشمند است ممنوعیت صادرات محصول مذکور از تاریخ این نامه (99/8/7) صرفا برای سال جاری رفع شود.

 

 

یک مقام آگاه در  وزارت جهاد کشاورزی   گفت: تعدادی از فعالان اقتصادی و تجار که ممنوعیت صادرات کیوی منافع آنها را به خطر انداخته بود، بارها از طریق نمایندگان مجلس به وزارت جهاد فشار آوردند که این ممنوعیت برداشته شود.

این منبع آگاه گفت: حتی نمایندگان مجلس نامه هم تحت تأثیر فشار این افراد به وزارت جهاد نوشتند و خواستار لغو ممنوعیت صادرات شدند.