هیچ زائری بدون ویزا اجازه ورود به کشور را عراق ندارد

سعید اوحدی امروز، در حاشیه تودیع و معارفه مدیران اسبق و جدید حج و زیارت البرز با اشاره به روند پیگیری موضوع شهدای منا گفت: بر اساس مصوبات هیات دولت، وزارت امور خارجه و معاونت کنسولی، مسئولیت پیگیری حقوقی این موضوع را برعهده دارند.

وی در ادامه افزود: جلسات متعددی تاکنون برای این موضوع برگزار و سفرهایی به کشورهای مختلف انجام شده تا از ظرفیت حقوقی کشورهای دیگر استفاده شود.

وی خاطرنشان کرد: در داخل کشور نیز قوه قضائیه و دادستان کل کشور جلسات متعددی تشکیل داده‌اند و از ظرفیت‌های داخلی به عنوان پشتیبانی کنسولی استفاده می‌شود تا ضمن ترسیم نقشه راه مشخص برای پیگیری های حقوقی به نتیجه مطلوب برسیم.

اوحدی در ادامه در خصوص اعزام زائران ایرانی به حج عمره گفت: با توجه به رویکرد دولت عربستان و مغایربودن خواسته‌های این کشور با عزت و کرامت زائران ایرانی، تاکنون در این زمینه نتیجه ای حاصل نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال هم دولت عربستان به دلیل مشکلات اقتصادی بسیار پیچیده که با آن درگیر شده است، در اقدامی بی‌سابقه، هزینه اخذ ویزای عمره را بسیار بالا اعلام کرده که حتی موجب شده، کشورهایی مثل و الجزایر، تونس، مصر و تعدادی از کشورهای مسلمان در اعتراض به این تصمیم عربستان، امسال زائر به این کشور اعزام نکنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشور ما نیز امسال زائر، برای مراسم حج عمره اعزام نخواهد کرد و برای حج تمتع نیز اگر عربستان کرامت، عزت، حرمت و امنیت زائران را تضمین کند حج تمتع برگزار خواهد شد و در غیر این صورت هیچ زائری به عربستان اعزام نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به روند ثبت نام و اخذ ویزا و همچنین ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی با بیان این که ستاد مرکز اربعین و مجموعه کمیته‌های 13گانه برای پذیرایی از دو میلون زائر اربعین آمادگی لازم را دارند، گفت: از هفته گذشته 12 مرکز کنسول گری عراق در 12 استان کشورمان از جمله البرز فعالیت خود را با پشتیبانی سازمان حج و زیارت برای صدور ویزا آغاز کرده اند.

وی در ادامه با بیان این که در مجموع، 16 مرکز در کشور کار صدور ویزای زائران اربعین حسین(ع) را انجام می دهند، افزود: بر اساس اعلام مرزبانی کشور، سه مرز شلمچه، مهران، چزابه، به عنوان مرزهای گذر گاه عبوری زائران به سمت عراق تعیین شده اند.

اوحدی در ادامه با تاکید بر نام نویسی زائران از طریق سامانه سماح گفت: از مزایای نام نویسی در این سامانه، پرداخت هزینه‌های بیمه زائران است که بر اساس قرارداد وزارت کشور با یکی از شرکت های بیمه صورت گرفته است.

وی در ادامه با بیان این که 35 درصد ثبت نام شدگان را خانم ها و 65 درصد آقایان تشکیل می‌دهند، افزود: کمیته هایی مانند بهداشت و حمل و نقل از طریق سامانه سماح، اطلاعات زائران را دریافت و خدمات بهداشتی و حمل ونقل را به موقع به زائران ارائه می دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه خاطرنشان کرد: امسال سازمان حج و زیارت، پنج موکب شامل سه موکب در مرزهای مهران، شلمچه و چزابه و دو موکب در کربلا و نجف به نام شهدای منا مستقر خواهد کرد و فرزندان شهدای منا در این موکب ها از زائران اربعین پذیرایی خواهند کرد.

وی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم نامه صدور ویزای زائران عتبات، بین ایران و عراق گفت: امسال هیچ زائری بدون ویزا اجازه ورود به کشور عراق ندارد و با توجه به اینکه نیروی انتظامی مسئولیت کمیته امنیت را عهده دار شده است در فواصل پنج تا 15 کیلومتری مرز های ایران، ایستگاه های کنترل ویزا فعال شده و تاکید می شود که زائران اربعین با گذر نامه و ویزا به نقطه صفر مرزی بروند.

اوحدی در ادامه افزود: امسال برای نخستین بار، اعزام کاروانی زائران هم در دستور کار قرار گرفته و از امروز پیامک مربوط به این نوع اعزام ها از طریق سامانه سماح برای زائران اربعین ارسال می شود و چنانچه افرادی علاقه مند به اعزام کاروانی باشند از طریق کاروان به کشور عراق اعزام می شوند.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم ثبت نام زائرین اربعین حسینی در سامانه سماح گفت: یکی از موضوعاتی که می تواند در برنامه ریزی ها چالش ایجاد کند افرادی هستند که در خارج از سامانه سماح اقدام به ثبت نام می کنند و از آنجایی که هیچ اطلاعاتی از این افراد نداریم، پیشنهاد داده ایم که این اطلاعات در اختیار کمیته اعزام قرار گیرد تا خدمات لازم برای این افراد ارائه شود.

اوحدی با بیان این که درسال 93، یک میلیون و 400 هزار و در سال 94، یک میلیون 500 هزار نفر زائر ایرانی در مراسم اربعین شرکت کردند گفت: تابه اکنون 600هزار نفر از زائران اربعین حسینی از طریق سامانه سماح ثبت نام کرده اند که پیش بینی می شود این تعداد به 2 میلیون نفر افزایش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد امسال، روانی مسیر را در مرزهای ایران برای ورود وخروج زائران اربعین شاهد باشیم.