آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله کرج دامن ما را گرفته است

حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع مردم استان البرز اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در ایامی که بوی عطر حسینی به مشام هم مردم ما می‌رسد میهمان دلاوران این خطه البرز قهرمان باشم. البرز استان جوان، جامعه البرز جامعه جوان و سرزمینی که سرزمین دلاوران در دوران دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و امروز قهرمان و تلاشگران خطه آبادانی کشور است.

وی گفت: در خیابان‌های کرج امروز آنچه دیده می‌شد جوان بود. دختران و پسران جوان و میانسالان و پیرمردان با روحیه جوان و نشاط جوانی حضور داشتند. اینجا سرزمین مرد بزرگ نهضت اسلامی ما مرحوم آیت‌الله طالقانی است و امام عزیز و بزرگوار او را ابوذر زمان نامید. اینجا خطه امیران شهید، شهید فلاحی، اینجا سرزمین نوجوانان غیور شهید فهمیده، اینجا سرزمین دلاور سیدالشهدا در میدان‌های نبرد بود. اینجا سرزمین تولید و توسعه و عظمت ایران عزیز است.

رئیس‌جمهور بیان کرد: همسایگی این استان با تهران ضمن نعمت‌های فراوان بار سنگینی هم بر دوش مردم این استان و شهرستان کرج گذاشته که از جمله بار ترافیکی در این استان است و نظرسنجی‌هایی که قبل از سفر استانی انجام شد نشان داد استان البرز تنها استانی است که بعد از بیکاری مسئله ترافیک به عنوان مشکل دوم مردم این استان مطرح شده است که این نشان می‌دهد دولت باید در طرح‌های حمل و نقل نسبت به این استان بیش از پیش فعال باشد.

روحانی افزود: نخستین نکته‌ای که در حضور شما مردم غیور استان البرز و ملت ایران می‌خواهم عرض کنم عشق این مرز و بوم و این ملت به خاندان رسالت است. 2 روز پیش به بدرقه زائرین زیارت اربعین حسینی در شلمچه رفتم. 2 میلیون ایرانی در حال حرکت به سمت کربلا هستند و آن ندای حسین را در روز عاشورا که در اوج غربت و تنهایی مردم امروز بعد از 1370 سال با فریاد "لبیک یا حسین" جواب می‌دهند.

وی در ادامه گفت: راهپیمایی مسلمانان و شیعیان از کشورهای مختلف و خود عراق عظمتی را در عراق آفریده است و کربلا به عنوان نگین درخشان عشق مسلمانان و شیعیان به اهل‌بیت(ع) و خاندان رسالت در افکار عمومی سراسر جهان تلألو می‌کند امیدواریم به زودی بتوانیم راه‌آهن ایران را به راه‌آهن عراق در بصره متصل کنیم تا مردم بتوانند در ایام عاشورا و زیارتی به عتبات عالیات و به ویژه به کربلای معلی مشرف شوند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امام حسین(ع) نمونه‌ای است که به همه نشان داد هر آنکس که همه چیز، همه سرمایه و همه سرمایه خود را در راه حق فدا کند خدایی و جاودانه می‌شود. او برای همیشه در دل مردم جهان زنده خواهد بود و حسین به ما نشان داد چگونه در راه خدا فداکاری کرد و خدا عظمت و عشق مجاهدان را در دل مردم  روشن کرد و همه ما آرزویمان این است که به نام امام حسین روز قیامت ما را صدا بزنند و آن روز هر شعبه‌ای و هر گروهی از مردم را به نام امامشان صدا می‌زنند.

روحانی نکته دوم را مسئله آلودگی هوا و محیط زیست  عنوان کرد و گفت: مردم ما دشمنان فراوانی پیش رو دارند و دوستان بسیار زیادی پشت سر. دشمن‌هایی مثل فقر،بیکاری، رکود، تورم، قهر طبیعت، خشکسالی و کم‌آبی در سراسر کشور پیش روی ما  قرار دارند. مشکلات زیست‌محیطی، گرد و غبار، ریزگرد، آلودگی هوا، آلودگی آب، آلودگی زمین و آلودگی محیط زیست پیش روی خود داریم. ما خصم خارجی هم پیش روی خود داریم. و از همه بدتر گاهی هوای نفس عده‌ای به عنوان بدترین دشمن انسانیت؛ با دروغ، تزویر، بداخلاقی و تهمت در جامعه به دنبال منافع خود هستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: البته ما انسجام و وحدت مردم به عنوان قدرت بزرگ را همراه خود داریم. رهبر شجاع و آگاه در کنار ماست. اتحاد قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح در کنار ماست. تلاش، کوشش و همه زحماتی که برای آبادانی ایران کشیده می‌شود به عنوان لشکر رحمت در کنار ماست.

وی افزود: ما از روزهای سخت عبور کردیم. ما از دوران استعمار و استبداد عبور کردیم. ما از دوران جنگ تحمیلی عبور کردیم. ما از دوران تحریم با قدرت عبور کردیم. ما امروز در برابر این لشکریان صف کشیده این ملت بزرگ هر روز پیروزی جدیدی به دست آورده و به دست خواهیم آورد.

رئیس جمهور در ادامه به مسئله تورم اشاره کرد و گفت: ما توانستیم نخستین قدم مهم در مهار تورم را برداریم، آن روز که ما کار را شروع کردیم و تورم 45 درصد بود وقتی می‌گفتیم یه عدد تک رقمی برسیم عده‌ای به ما لبخند می‌زدند. بعضی‌ها هم می‌گفتند آرزو بر جوانان عیب نیست با اینکه سن ما سن جوانی نبود. اما شما ملت با قدرت، شما کارآفرینان، شما دانشگاهیان، شما کشاورزان، روستائیان، مردم شهرهای مختلف، کلانشهرها دست به دست دولت دادید و توانستیم اصل تورم را مهار کنیم و  تورم را یک رقمی کردیم، این افتخار از آن ملت ایران است. به ما می‌گفتند از تورم توان گذاشت اما رکود مشکل بزرگی است که قابل مهار نیست.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌خواهند مردم را به سمت یأس دعوت کنند. مردم ما آگاه و بیدارند. آمار با ما سخن می‌گوید؛ در 7 ماه اول امسال 49.6 درصد تسهیلات بانکی برای بخش صنعت، بخش کشاورزی، خدمات و برای حرکت به سمت تولید اختصاص یافت و نسبت به سال گذشته نزدیک به 50 درصد پرداخت تسهیلات بانکی افزایش یافت و 15 هزار واحد صنعتی متوسط و کوچک در طول این 7 ماه تسهیلات دریافت کردند.

روحانی با بیان اینکه دولت بروعده رسیدن به رشد 5 درصدی اقتصاد پایبند است عنوان کرد: وعده‌ای که ما امسال به مردم دادیم شکستن رکود است و شکستن خاموشی اقتصاد است، وعده‌ای که ما به مردم دادیم شروع رونق اقتصادی و رسیدن به رشد 5 درصدی اقتصاد تا پایان امسال است و امیدواری به کمک مردم به وعده‌مان عمل کنیم. ما در برابر همه مشکلاتی که پیش رو داریم باید ایستادگی کنیم. برخی از مشکلات را می‌شود 2 یا 3 ساله و برخی مشکلات 4 ساله باید برطرف شود و برخی مشکلات زمانی بیشتر نیاز دارد نباید ناامید و خسته بشویم و باید راه و حرکت را ادامه دهیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئله محیط زیست و آلودگی هوا در کلانشهرها از جمله کرج دامن ما را گرفته است. هر ساله در این ایام به خاطر وارونگی به مشکل آلودگی هوا برمی‌خوریم و  این مشکل قابل حل است. البته این مشکل تنها مخصوص ایران نیست. در بسیاری از کشورهای پیشرفته هم این مشکل وجود دارد و دولت یازدهم در این 3 سال برای برطرف کردن معضل آلودگی هوا تلاش‌های زیادی را انجام داده است و باید بتوانیم این مسئله را مهار کنیم و جلساتی به این منظور در دولت تشکیل شده است و دیروز به معاون اول رئیس‌جمهور دستور دادیم که نخستین موضوع جلسه امروز هیئت دولت مقابله با آلودگی هوا باشد و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه سال آینده تمام نیروگاه ها با گاز کار کنند گفت: نخستین اقدامی که دولت انجام داد این بود که سوخت بسیاری از مراکز صنعتی و نیروگاه‌های را که با سوخت مایع کار می‌کردند را گاز سوز کردیم و اکنون غیر از یکی دو ماه فصل سرما همه نیروگاه‌های ما با گاز کار می‌کنند و یکی دو ماه در فصل سرما مشکل داریم و تولید گاز ما در پارس جنوبی به گونه‌ای است که سال آینده هیچ مشکلی در زمینه گاز نخواهیم داشت.

روحانی در ادامه به افزایش تولید نفت و گاز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تولید گاز کشور نسبت به سال گذشته بیش از 100 میلیون مترمکعب افزایش یافته است و در زمینه گاز پیشرفت‌های خوبی کردیم و امسال شاهد بهره‌برداری از فازهای جدید در عسلویه هستیم و در زمینه تولید نفت و گاز حرکت خوبی در این 3 سال داشتیم و در منطقه غرب کارون چند پروژه نفتی افتتاح شد و تولید نفت در این منطقه از 40 هزار بشکه به 300 هزار بشکه در روز رسید و این کار بزرگی است که صنعت نفت ما انجام داده است.

رئیس جمهور افزود: گام بعدی تغییر کیفیت بنزین آوردن بنزین یورو 4 در جایگاه‌های سوخت مخصوصا در کلانشهرها بود که این کار انجام شده است و سال آینده با افتتاح پالایشگاه بنزین خلیج‌فارس دیگر نیاز به واردات بنزین نداریم حتی قادر هستیم بخشی از بنزین را در اواخر سال آینده  صادر کینم و در زمینه گازوئیل نیز که قبلا وارد کننده بودیم از امسال صادر کننده گازوئیل و نفت و گاز هستیم.

روحانی گام سوم را خارج کردن ماشین‌های فرسوده عنوان کرد و گفت: بسیاری از آلودگی هوا توسط اتومبیل‌های فرسوده مخصوصاً وسایل حمل و نقل ایجاد می‌شود که در این زمینه خودروهای فرسوده‌ها باید از دور خارج شوند که لازمه اجرایی شدن آن تولید اتومبیل نو و تعویض آن با خودروهای فرسوده با ارائه تسهیلات است که این امر تصمیم جدی ما در دولت است و  در سال 92 حدود 66 هزار خودرو در سال 93 حدود 336 هزار خودرو فرسوده در سال 94 حدود 256 هزار خودرو فرسوده را از دور خارج کردیم و در 7 ماه امسال نیز  هزار 383 خودرو فرسوده را با خودرو نو تعویض کردیم و مجموعا در این سه سال 809 هزار و 6 خودرو فرسوده خارج شده است و این قدمی است که با سرعت بیشتر مخصوصا برای تاکسی‌ها، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها باید برداریم.

وی افزود: نکته بعد که باید توجه کنیم مسئله دقت در معاینه فنی است و هم مردم و پلیس  باید دست به دست هم دهیم زیرا مسئله آلودگی هوا تنها به دست دولت حل و فصل نمی‌شود و باید تلاش مردم و دولت، پلیس، همه نیروها و همه استعدادها به کار گرفته شود تا آلودگی محیط زیست که یک خطر بزرگ است و همانند تروریسم دنیا و سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور ادامه داد: اقدام بعدی ما مسئله تحول در ساخت خودرو داخلی است و یکی از مشکلات ما مصرف بالای موتورهای این خودرو ها است که گاهی آلودگی ایجاد می‌کنند و قدم‌های متعددی در این زمینه برداشته‌ایم ما برای ساخت اتوموبیل‌هایی که با کیفیت یورو 5 و یورو 6 هستند اقداماتمان را آغاز کردیم.

روحانی به ساخت خودرو مشترک با کشور فرانسه اشاره کرد و گفت: یکی از قراردادهایی که ما بعد از برجام بستیم تولید مشترک اتومبیل و موتورهای جدید خودرو است که این کار آغاز و شروع شده است و در سفر من به فرانسه تفاهمات امضا شده و قراردادش امضا شد و اولین بخش ایران‌خودرو و پژو هستند که با سرمایه‌گذاری 400 میلیون یورو خودروهای جدید تولید می‌کنند و این پروژه ساخت حدود 200 هزار خودرو در سال است و آخر اسفندماه امسال به بازار می‌آید و در آغاز، تولید 40 درصد خودرو به دست ایرانی‌ها و 60 درصد توسط فرانسوی ها و در آینده 70 درصد توسط ایرانی و 30 درصد توسط خارجی‌ها است و این ها همان خودروهای یورو 5 و یورو 6 هستند و قرارداد دیگر بین سایپا و سیتروئن است که آن هم سرمایه‌گذاری 300 میلیون یورویی است.

وی ادامه داد: در زمینه آلودگی قدم‌های بزرگی را برداشته‌ایم. ما از سال گذشته به دنبال خرید و تولید خودرو برقی بودیم اما مسئله قیمت تمام شده داریم که برای مردم هزینه زیادی دارد و دولت، محیط‌زیست، دستگاه‌های مسئول و نیروی انتظامی دست به دست هم باید بدهیم تا در برابر غول آلودگی هوا پیروز خواهیم شد.

رئیس جمهور مسئله اشتغال را معضل بزرگ کشور دانست و بیان کرد: باید با یک تحرک بزرگ در مسئله اشتغال گام بزرگی برداریم، جوان‌های عزیز، پرشور، انقلابی، متدین و اسلام‌دوست و ایران‌دوست‌ ما سرمایه بزرگ کشور هستند. برخی‌ها نسبت به جوانان ما متأسفانه اظهار بدبینی می‌کنند یادتان است روز تاسوعا که روز مناسبی برای برگزاری مسابقه فوتبال نبود اما چاره‌ای نیر وجود نداشت بعضی‌ها چقدر غصه خوردن و می‌گفتند اگر گل بزنیم چه می‌شود؟ این جوانان عزیز متدین، عاشق امام حسین و عاشق ایران هستند و دیدید که با چه زیبایی در ورزشگاه آزادی هم تشویق کردند هم به دینشان و هم به خاندان رسالت احترام کردند و هم عشق و علاقه خود را به ورزش و فوتبال نشان دادند.

روحانی ادامه داد: جنگ را جوان‌های غیور و عزیز اداره کردند، ما باید برایشان میدان فعالیت و کار درست کنیم، برای این کار قدم‌های خوبی برداشته شده است. این خبر خوش را در البرز به همه روستائیان سراسر کشور چه استان البرز چه سایر استانها می‌دهم که امروز یک لایحه دو فوریتی تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم تا از مجلس مجوز بگیریم 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه را به اشتغال روستائیان عزیز  اختصاص بدهیم.

وی به جلسه رأی اعتماد مجلس به وزرای دولت اشاره کرد و افزود: با مجلس یازدهم دلگرم‌تر از مجلس دهم کار می‌کنیم. با مجلس قبلی هم کار می‌کردیم تعامل داشتیم اما مجلس جدید ما را دلگرم‌تر می‌کند و وقتی 3 وزیر که عمدتا با مسائل جوان‌های کشور روبه‌رو هستند رأی اعتماد دادند مجلس به ما دلگرمی داد به غیر از این که رأی اعتماد دادند یک پیام بزرگ داشت. مجلس پیام داد که می‌خواهد در کنار دولت برای خدمت به مردم ایران کار کند و گفتند که تابع شایعات و پرونده‌سازی‌های غلط و نابه‌جا نیستند و نمایندگان بر مبنای اینکه هر کس لیاقت دارد باید پست‌های کشور را به عهده بگیرد رأی داند.

رئیس جمهور با بیان اینکه انتخاب رئیس جمهور دیگر کشور ها بر سرنوشت ایران تاثیری ندارد گفت:  ما کشوری نیستیم و ملتی نیستیم که اگر رئیس جمهور اینجا یا آنجا عوض شد تأثیری در اراده ملت بزرگ ما بگذارد. برای ما اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالگراها همه یکی هستند، همه ملت بزرگ ایران هستند. تمام اقوام ایرانی تمام مذاهبی ایرانی همه استانها ایران همه برادریم، باید دولت و ملت دست به دست هم بدهیم و در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری کشور را بسازیم و در مسیر تعالی قرار دهیم. ما بر مبنای عهدمان پیمان‌مان که رهبر معظم انقلاب گفت عمل می‌کنیم کسی فکر و خیال نکند که می‌شود با ملت بزرگ ایران با رهبری ایران با نیروهای مسلح با ملت متحد و منسجم شوخی کرد.