10 ایده شگفت انگیز سال جدید برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل

ظرافت و زیبایی فرآیند طراحی دکوراسیون در این است که مدام در حال تغییر و سازگاری با نیازهای جدید است. با این تغییرات کارآیی و زیبایی دکورها نیز رشد و بهبود می‌یابند. ترندهای طراحی در سال ۲۰۲۰ به خوبی این مسئله را نشان می‌دهند. در این مقاله قصد داریم شما را با روندها و گرایشات برتر روز طراحی دکوراسیون داخلی آشنا کنیم. این روندها قابل اجرا در طراحی داخلی منزل ایرانی نیز می‌باشند. با ما همراه باشید.

۱. استفاده از رنگ‌های زمینی

با وجود رنگ‌هایی که هر ساله مد می‌شوند، اکنون شاهد گرایش به استفاده از رنگ‌های زمینی هستیم. به عنوان مثال استفاده از رنگ سبز زیتونی، رنگ خاک رس که تمایل به زرد دارد و همچنین نارنجی سوخته نه تنها گرمابخش منزل شما خواهد بود، بلکه با فضای بیرون از خانه نیز سازگاری خوبی دارد.

با استفاده از مبلمان و لوازمی که در آنها از المان‌های طبیعی مانند چوب، گیاهان و یا فلزات استفاده شده است می‌توانید محیطی شبیه به طبیعت بیرون از منزل ایجاد کنید. با استفاده از درهای مشکی رنگ یا مبلمان‌های شکلاتی رنگ می‌توانید از رنگ‌های زمینی استفاده خوبی کرده و فضایی طبیعی در منزل برای استراحت خود ایجاد کنید.

۲. رایج شدن منحنی‌ها

این گرایش نوعی بازگشت به گذشته است. گرایش به اشیاء دارای انحنا و گرد را در دهه‌های شصت و هفتاد میلادی نیز شاهد بودیم. البته اکنون استفاده از اینگونه اشیاء با المان‌های مدرن دیگر همراه شده است. به عنوان نمونه‌ای از این گرایش طراحی، شاهد استفاده از کاناپه، مبلمان و نیم‌کت‌هایی به شکل موج‌دار و همچنین نامتقارن هستیم.

این استفاده از اشکال منحنی در سال جدید به اوج خود خواهد رسید و از آنجا که اشکال انحنادار و موج‌دار را در طبیعت بسیار مشاهده می‌کنیم، این گرایش روح طبیعت را نیز وارد منزل شما خواهد کرد. ما همگی خواستار آرامشی هستیم که طبیعت برای ما به ارمغان می‌آورد بنابراین استفاده از این اشیاء می‌تواند در این راستا به ما کمک کند.

۳. فضاهای چند منظوره

با توجه به شرایط حاضر و دورکاری اکثر افراد، ایجاد فضاهای چند منظوره در خانه به یکی از گرایش‌های طراحی در سال جدید تبدیل شده است. به این منظور مدتی است که نقشه‌های خانه‌ها را به نحوی طراحی می‌کنند که فضاهای باز بیشتری ایجاد شود تا خلق محیط‌های چند منظوره در خانه میسر شود. به عنوان مثال ادغام آشپزخانه با فضای غذاخوری منزل بسیار اتفاق می‌افتد و میز بزرگ آشپزخانه می‌تواند علاوه بر محیط غذاخوری، محلی نیز برای کار کردن باشد. با این کار افراد می‌توانند همزمان آشپزی کرده، غذا صرف کنند و همچنین به کار خود بپردازند.

یا به عنوان مثال می‌توانید اتاق ورزش و بازی خود را با اتاق‌های دیگر ادغام کنید. یا اگر می‌خواهید هنگام آشپزی یا کار حواستان به کودکتان باشد می‌توانید گوشه‌ای از اتاق نشیمن را به بازی کودکان اختصاص دهید.

۴. کاغذ دیواری‌های گلدار

کاغذهای دیواری گلدار همیشه یکی از المان‌های محبوب در دکوراسیون داخلی بوده‌اند. با استفاده از طرح‌های مدرن این نوع کاغذ دیواری‌های گلدار می‌توانید ظاهری چشمگیر در خانه خود ایجاد کنید. طرح‌های مختلفی از این کاغذها در بازار وجود دارند که می‌توانید با توجه به دکور خود، طرح مورد نظر خود را انتخاب کنید. با استفاده از طرح‌های مختلف این کاغذ دیواری‌ها می‌توانید به فضای غذاخوری یا اتاق خواب شخصیت خاصی ببخشید. حتی استفاده از این کاغذهای دیواری در سرویس بهداشتی منزل و ورودی خانه نیز به شدت در حال افزایش است. به جای رنگ ساختمان جدید خود می‌توانید به این گزینه نیز فکر کنید.

۵. توجه به طبیعت

یکی از گرایش‌های سال ۲۰۲۰ در طراحی دکوراسیون داخلی، استفاده از المان‌های طبیعی (مواد طبیعی مثل چوب، نور طبیعی و گیاهان) و ترکیب آن با المان‌های مدرن است که مستقیما بر سلامتی ما تاثیرگذار است. تحقیات نشان داده است که استفاده مستقیم یا غیرمستقیم از المان‌های طبیعی در محیطی که هستیم، در کاهش استرس و تعدیل فشار خون و ضربان قلب تاثیر دارد. استفاده از این عناصر طبیعی همچنین میزان کارآیی دکور و خلاقیت را نیز افزایش می‌دهد.

بدین منظور می‌توانید از نور طبیعی، آب‌نماها و انواع و اقسام گیاهان در منزل خود استفاده کنید.

همچنین به صورت غیرمستقیم می‌توانید با استفاده از سنگ‌ها، چوب‌ها و فلزات و یا رنگ‌هایی که در طبیعت یافت می‌شوند و همچنین تصاویری از طبیعت، عناصر طبیعی را وارد منزل خود کنید.

۶. استفاده از المان‌های متضاد

هرچند کار طراحی، هنر تطابق و ایجاد هارمونی بین المان‌های مختلف است، اما در حال حاضر شاهد گرایش به استفاده از المان‌های متضاد هستیم. این تضاد می‌تواند در رنگ ‌آمیزی منزل ، وسایل و اجناس منزل و حتی در استفاده از سبک‌های مختلف اتفاق بیافتد. در واقع در اینجا سعی داریم با استفاده از المان‌های متضاد باز هم به نوعی تعادل برسیم.

به عنوان مثال می‌توانیم در طراحی مدرن خود از چندین شی‌ء عتیقه و قدیمی نیز استفاده کنیم. یا برعکس در طراحی کلاسیک خود از چندین المان مدرن بهره بگیریم. با این ترفند می توانیم فضایی فوق‌العاده ایجاد کنیم.

یا اینکه چند اثر هنری مدرن را در اتاق‌های با طراحی قدیمی قرا دهیم. و یا لامپ‌های مدرن بر روی میز و مبلمان عتیقه خود نصب کنیم.

۷. ایجاد فضای کاری در منزل

احتمالا مرتبط‌ترین روند طراحی با سال جدید، ایجاد فضای کاری در منزل به خاطر دورکاری افراد است. باید فضایی برای کار کردن خود ایجاد کنید که کارآیی و بازدهی لازم را داشته باشد. در واقع این گرایش زیر مجموعه گرایش ایجاد فضاهای چند منظوره محسوب می‌شود. 

با توجه به شرایط، شاید در هر اتاقی بتوان فضایی مناسب برای کارکردن در منزل ایجاد کرد. برای شروع کافیست یک میز و صندلی و یک محفظه کوچک کشویی برای نگه‌داری لوازم کاری خود تهیه کنید.

البته اگر فضایی در منزل برای قرار دادن این میز و صندلی جدید ندارید نگران نباشید. می‌توانید با تهیه یک میز لپتاپ کوچک و یک پشتی طبی که بتوانید روی مبل منزل قرار دهید نیز محیط مناسبی برای کار کردن ایجاد کنید.

۸. ترکیب فلزات مختلف

در سال جدید علاقه زیادی به استفاده از فلزات مختلف وجود دارد. استفاده از طلا، مس، قلع و نقره برای مبلمان و یا به عنوان روکش لوازم مختلف همیشه طرفدار داشته با این حال ترکیب این فلزات حالا به یک روند خاص در طراحی تبدیل شده است. البته ترکیب این فلزات هم قوانین و دستورالعل‌هایی دارد. به عنوان مثال اگر قصد دارید فلزات گرمابخش مانند طلا، مس و یا برنج را فلزات سردتر مانند آلومینیوم و نقره یا فولاد ترکیب کنید بهتر است یکی از این موارد را به عنوان فلز اصلی و غالب به کار برده و از بقیه به عنوان مکمل استفاده کنید.

فلزاتی مانند چدن و یا فلزات مشکی رنگ نیز به عنوان فلزات خنثی می‌توانند با این دو گروه فلز به خوبی ترکیب شوند.

همچنین سعی کنید نهایتا از ترکیب ۳ فلز و نه بیشتر استفاده کنید.

۹. استفاده از مبلمان حصیری

استفاده از مبلمان حصیری و یا ساخته شده با چوب خیزران بیش از حد رایج و محبوب شده است. اینگونه مبلمان به علت گرمابخشی و جذابیتی که ایجاد می‌کنند می‌توانند در سبک‌های مختلف طراحی داخلی به کار گرفته شوند. همچنین با استفاده از این نوع مبلمان قدم دیگری در به کارگیری المان‌های طبیعی در منزل برداشته‌اید.

۱۰. ایجاد سایه‌بان برای تخت

استفاده از سایه‌بان در تخت علاوه بر ایجاد آرامش می‌تواند اتاقی لوکس را نیز برای شما ایجاد کند. البته برای انجام این کار باید به اندازه اتاق خواب خود دقت کرده و شکل و اندازه این سایه‌بان را با دقت انتخاب کنید.

برای قاب این سایه‌بان بهتر است از فلزات براق استفاده کنید و همچنین برای پوشش آن نیز از پارچه‌ها مواد روشنی استفاده کنید که جریان هوا را به خوبی منتقل می‌کنند.

شما نیز می‌توانید از این ایده‌های الهام‌بخش و جدید در منزل خود استفاده کنید.