معاملات سکه قلب تپنده بازار طلا

بازار طلا و سکه نواسانات زیادی را در دوره اخیر تجربه کرده و افراد زیادی توانسته اند سود های کلانی از این بازار داشته باشند. اما چگونه می توان در این بازار پر جنب و جوش درآمد بالا داشت؟

بازار معاملات سکه را بشناسیم

یکی از انواع معاملات بازار طلا که امروزه مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است، معاملات سکه می باشد. این بازار از جهاتی با بازار های دیگر متفاوت بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی می باشد. از سویی به علت طلای استفاده شده در ساخت سکه، قیمت آن تحت تاثیر قیمت طلا در بازار جهانی بوده و از طرفی به دلیل ضرب اختصاصی سکه در هر کشور قیمت آن به عوامل داخلی نیز وابسته است. از این رو معاملات سکه تنش ها و تغییرات زیادی را تجربه می کند. هر روز در جهان افراد بیشتری به این بازار جذب می شوند که قصد دارند سرمایه خود را حفظ و یا ارزش آن را چندین برابر کنند. حال چه چیزی وجه تمایز افردی که در این بازار موفق شدند می باشد؟

31

قواعد حرکت در بازار سکه

  1. با اصول قیمت گذاری سکه آشنا شوید: شما باید با نحوه قیمت گذاری طلا و سکه در بازار جهانی و همچنین قیمت سکه، حداقل به صورت روزانه، آگاه باشید تا بتوانید گام های کوتاه و بلند مدت سرمایه گذاری خود را برنامه ریزی کنید.
  2. از انواع ریسک در معاملات سکه و راه های ازبین بردن آن ها آگاه باشید: ریسک بخش جدا نشدنی از بازار های معاملاتی است اما باید بدانید که این ریسک ها باید اصولی بوده و در حد امکان مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد تا باعث بالا رفتن اطمینان از ریسک های انجام شده شود.
  3. با اصطلاحات بازار آشنا شوید: افرادی که وارد معاملات سکه می شوند لازم است با اصطلاحات این بازار و معانی آن ها آشنا باشند تا بتوانند آگاهی خود را در زمینه معاملات سکه و اخبار آن بالا ببرند.
  4. به صورت پله ای شروع کنید: برای ورود به بازار معاملات سکه با تکنیک خرید و فروش پله ای وارد شوید. این کار باعث می شود تا علاوه بر کاهش ریسک معاملات، بتوانید استراتژی های سرمایه گذاری متفاوتی را در پیش بگیرید.
  5. دید معاملاتی بلند مدت داشته باشید: عمده سرمایه گذاران موفق در بازار معاملات سکه بر این عقیده اند که برای بدست آوردن سود های کلان در کنار معاملات کوتاه مدت، باید دید بلند مدت داشته باشید. در این گونه معاملات به خاطر داشته باشید که تا به میزان سود مورد نظر نرسیده اید، سرمایه خود را خارج نکنید.
  6. سکه های موجود در ایران را بشناسید: شناخت انواع رایج سکه در کشور و تفاوت های آن ها می تواند کمک زیادی در جلوگیری از ضرر کردن و حتی بردن سود های کلان به شما انجام دهد.

 

خرید سکه یا طلا؟

اگر هدف شما حفظ ارزش داراییتان است، سکه گزینه بسیار مناسبی برای شما می باشد، زیرا بر خلاف زیور آلات و طلاهای مصرفی، هنگام فروش سکه از آن ها اجرت ساخت کسر نمی شود. به طور معمول معاملات عمده سکه در سال حدود 20 الی 30 درصد سود را به همراه دارد.

 

32

 

سکه قدیمی ارزان تر است؟

بسیاری از فروشندگان در بازار زمان فروش سکه اشاره ای به تاریخ ضرب سکه نمی کنند اما هنگام خرید آن هر چه سال ضرب سکه قدیمی تر باشد از قیمت آن می کاهند. از سال 86 تمام سکه ها ضرب شده اند و از نظر بانک مرکزی تقاوتی میان سکه ها با تاریخ ضرب های مختلف وجود ندارد اما در بازار، سکه های مربوط به قبل از سال 86 تنها ارزش وزن طلای آن پرداخت می شود که امری نادرست است. برای مقابله با این تفاوت قیمت قرار است در آینده ای نزدیک ضرب از روی تمام سکه ها حذف شود.

 

چه سکه هایی در بازار وجود دارند؟

خریداران بازار سکه با توجه به بودجه ای که دارند توانایی خرید تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه را دارند. چندی پیش استفاده از سکه هایی با نام پارسیان با مقدار طلای کمتر (عموما کمتر از نیم گرم) و قیمت پایین تر در بازار بسیار رایج شد. این سکه ها برای خرید با بودجه پایین تر و همچنین دادن هدیه گزینه بسیار مناسبی بودند اما با مشاهده تخلف در گزارش وزن و عیار طلای استفاده شده و همچنین عدم وجود شناسنامه ای که گویای تولید کننده آن باشد، تولید این سکه ها از آبان ماه سال 98 ممنوع اعلام شد.

 

33

 

سکه های طرح قدیم و جدید

از سال 1358 سکه های ضرب شده در ایران دارای سه مرتبه نام علی ابن ابی طالب (ع) به همراه عبارت بانک ملی ایران در پایین آن در یک سمت و در سمت دیگر نماد حرم مطهر اما رضا (ع) به همراه سال پیروزی انقلاب اسلامی، 1358، بودند. این امر تا سال 1370 ادامه داشته و به سکه های این دوره سکه طرح قدیم می گویند.

از سال 1370 تا کنون سکه ها به تصویر امام خمینی (ره) به مناسبت یاد بود ایشان مزین شدند و در روی دیگر نیز مانند سکه های طرح قدیم، تصویر بارگاه امام رضا (ع) نقش بسته است. عیار و میزان طلای به کار رفته در سکه های طرح قدیم و جدید هیچ تفاوتی نداشته و تنها دلیل تفاوت این دو سکه، عدم ضرب سکه های طرح قدیم می باشد.

 

چگونه معاملات سکه را شروع کنیم؟

پس از کسب اطلاعات اولیه و آشنایی با بازار و اخبار روز، با توجه به پیشبینی های بازار می توانید اقدام به معاملات سکه کنید. برای کسب این اطلاعات اولیه و اخبار روز نیز می توانید از وب سایت و اپلیکیشن معاملاتی سپنتا بهره ببرید. برای خرید سکه به خاطر داشته باشید که سکه ها باید به صورت وکیوم و پلمپ شده باشند و بر روی پلمپ عبارت تضمین بانکی و یا مجوز اتحادیه به همراه نام و نشانی فروشنده وجود داشته باشد. از مراکز بزرگ معاملات سکه می توان چهارراه استانبول و سبزه میدان را نام برد. از سویی گروه های تلگرامی بسیاری برای انجام معاملات سکه و طلا به صورت آنلاین رایج شده که مزایا و معایب خود را دارند.

 

34

 

معاملات سکه آنلاین

همانطور که گفته شد گروه های تلگرامی زیادی برای معاملات سکه وطلا به وجود آمده اند اما مشکلات زیادی مانند امنیت پایین، عدم داشتن مجوز های رسمی، سرور های ضعیف و... را به همراه دارند.

سپنتا اولین پلتفرم آنلاین معاملات سکه، طلا و رمز ارز ها دارای مجور رسمی در کشور بوده که بستری امن و مطمئن را برای معاملات هم وطنان عزیز به ارمغان آورده است. سپنتا با تیم برنامه نویسی قوی، پس از چند سال تحقیق و پژوهش در این زمینه توانست با راه اندازی اپلیکیشن معاملاتی سپنتا تحولی بزرگ را در این بازار رقم بزند. با سپنتا علاوه بر آسودگی خاطر از پشتیبانی 24 ساعته و سرور هایی سریع و مطمئن، می توانید در یک مارکت پوزیشن به صورت هم زمان پوزیشن خرید و فروش داشته باشید. علاوه بر این در اپلیکیشن سپنتا می توانید حد ضرر معاملات سکه، طلا و... خود را تعیین کرده تا از بروز جسارات جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

در اپلیکیشن سپنتا برای سهولت در کار معامله گران عزیز، تسویه حساب وجود نداشته و هم چنین معامله گران می توانند با اردر گذاری دقیق با خیال راحت از عدم بروز خسارت به علت صف های طولانی خرید و فروش، معاملات خود را انجام دهند.