عایق رطوبتی ایزوگام، هزینه نحوه نصب و انواع آن

ایزوگام

از گذشته حتی با وجود کمترین امکانات بشر همواره به فکر راه حلی برای جلوگیری از نفود آب و رطوبت به داخل خانه های خود بوده است. نفوذ آب از پشت بام و دیوارها با ایجاد رطوبت و نم علاوه بر ایجاد بوی نامطبوع موجب خسارت های زیادی به سازه ها و ساختمان ها می شود. در گذشته از روش های سنتی مثل قیر گونی و آسفالت برای عایق کردن سطوح مختلف منزل خود استفاده میکرده اند اما با پیشرفت علم و دانش، تکنولوژی جدید ایزوگام جایگزین روش های سنتی آن شده است.

عملکرد ایزوگام

ایزوگام یک نوع عایق ضد رطوبتی است که با نصب بر روی سطوح جهت مقاوم کردن آن ها برای جلوگیری از نفوذ آب، رطوبت و نم به داخل مکان مورد نظر به کار برده می شود.

کاربردهای ایزوگام

از ایزوگام برای عایق کردن سطوحی از جمله پشت بام، دیوار، فنداسیون و پی ساختمان، سرویس های بهداشتی، ایرانیت، استخر، سد، لوله های آب، نفت و گاز، سردخانه، تونل، پارکینگ های طبقاتی و بسیاری از سطوح دیگر استفاده می شود.

انواع ایزوگام

ایزوگام ها از نظر مواد اولیه تشکیل دهنده آن ها به دودسته تقسیم می شوند.

۱ - ایزوگام پلیمری

اصلی ترین و مهم ترین مواد تشکیل دهنده ایزوگام پلیمری قیر با خلوص ۶۰ الی ۷۰ درصد می باشد. به همین دلیل نیز این نوع ایزوگام بسیار باکیفیت تر از ایزوگام دمیده است. قیر خالص با پالایش نفت خام، نفت چراغ، نفت گاز، بنزین و دیگر روغن های سبک در برج های تقطیر پالایشگاه و با جداکردن از نفت خام با استفاده از حرارت و در دمای بیش از ۳۸۰ درجه به وجود می آید.

۲ - ایزوگام دمیده

ایزوگام دمیده از کیفیت کمتری نسبت به ایزوگام پلیمری برخوردار است. ایزوگام دمیده از قیر دمیده، لایه آلومینیومی ۱۶ میکرون و الیاف تیشو، پلی استر، پودر تالک، مواد APP، پوشال، پلاستیک پشت لایه ایزوگام و گونی پلاستیکی تشکیل شده است.

وسایل مورد نیاز نصب ایزوگام

در نصب عایق رطوبتی ایزوگام وسایلی مورد نیاز است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • کمچه
  • گاز مایع (کپسول)
  • چراغ شعله پخش کن
  • ماله بندکشی
  • تیغ لاستیکی دسته دار
  • فندک جرقه ای
  • تیغ فلزی موکت بری
  • دستکش برزنتی
  • جارو
  • کفش چرم و ساق بلند

نصب ایزوگام

برای نصب ایزوگام بر روی سطوح ابتدا باید سطح مورد نظر را از هرگونه گرد و غبار و آلودگی به وسیله جارو تمیز کرده سپس اگر سطح مورد نظر دچار ترک باشد با پر کردن آن توسط ملات سیمان زیرسازی آن باید درست شود تا سطح صاف و هموار شود. بعد از آن با اندازه گیری سطح مورد نظر به فاصله عرضی ۹۰ سانتی متر آن را علامت گذاری کرده، سپس با باز کردن رول ایزوگام و گرم کردن و حرارت دادن آن به ترتیب چسبانده می شود. در چسباندن رول های ایزوگام حدود ۱۰ سانتی متر از کناره های عایق را بر روی هم برای هم پوشانی قرار می دهند تا امکان نفوذ آب به لابه لا و زیر عایق وجود نداشته باشد و موجب کنده شدن و خرابی ایزوگام نشود.

* نکته قابل توجه در نصب ایزوگام توجه به جنس سطح موردنظر می باشد. جنس سطوح بسیار تاثیرگذار در طول عمر ایزوگام می باشد، ایزوگام بر روی سطوح آهنی و چوبی به دلیل انقباض و انبساط سطوح آهنی و بادکردن و خوردگی سطوح چوبی به خوبی چسبیده نمی شوند و دوام زیادی نخواهد داشت. بهترین سطوح برای نصب ایزوگام سطوح آسفالتی و قیری می باشد. همچنین برای ایزوگام کردن سرویس های بهداشتی ایزوگام بر روی سطوح سرامیک و کاشی انجام نمی شود، بهترین گزینه برای عملکرد مطلوب آن نصب ایزوگام بر روی سطوح آجری و یا گچی می باشد.

* برای دوام و مقاومت طولانی مدت ایزوگام سطوح بتنی و سیمانی بهترین گزینه برای اجرای ایزوگام می باشند.

* نصب ایزوگام در هوای خشک و نسبتاً گرم بسیار مناسب تر از هوای سرد می باشد، ایزوگام در هوای سرد به خوبی نمی چسبد.

انواع ایزوگام از نظر روکش

۱ - ایزوگام روکش دار یا دو لایه (فویل دار)

این ایزوگام به علت مقاوم بودن آن و روکش آلومینیومی که در آن به کار برده شده است برای استفاده در پشت بام و دیوار ها که در معرض مستقیم تابش نور خورشید و بارش های بسیار در فصل سرما قرار دارند بسیار مناسب می باشد.

۲ - ایزوگام بدون روکش

ایزوگام بدون روکش که از ضخامت و کیفیت کمتری نسبت به ایزوگام فویل دار برخوردار است، جهت استفاده در پی ساختمان و سرویس های بهداشتی به کار برده می شود.

۳ - ایزوگام های سنگریزه ای (طرح دار)

برای عایق کردن سطوحی که در معرض دید قرار دارند و زیباسازی نمای آن محیط مدنظر است، از ایزوگام های سنگریزه ای استفاده می شود.

مزیت های ایزوگام در مقایسه با روش های سنتی آن

عایق رطوبتی ایزوگام نسبت به عایق قیرگونی و ... دارای مزایایی است از جمله

۱ - قیمت مقرون به صرفه

۲ - نصب آسان

۳ – دوست دار محیط زیست بوده و موجب آلودگی هوا نمی شود.

۴ - مقاومت و استحکام بسیار زیاد

۵ - طول عمر مفید آن

81

ایزوگام در البرز با توجه به شرایط جوی و آب و هوای این منطقه که معتدل بوده و نسبتاً بارش های بسیاری در فصل سرما برای ساکنین این‌ منطقه وجود ندارد دارای عمر ایزولاسیون بسیار بیشتری نسبت به مناطق پر بارش است.

هزینه ایزوگام

قیمت تمام شده و نهایی ایزوگام تحت تأثیر چند عامل مهم می باشد، از جمله این عوامل عبارتند از:

۱ - نوع سطح موردنظر

هزینه سطحی که ایزوگام بر روی آن انجام می شود با توجه به نوع ایزوگام و مقدار استفاده شده آن بر روی سطوح متفاوت می باشد.

۲- نوع ایزوگام

هزینه ایزوگام روکش دار به دلیل ضخامت بیشتر و با کیفیت تر بودن آن از ایزوگام بدون روکش بیشتر  است.

۳ - آب و هوای محل سکونت

در مناطق سردسیر به علت بارش های فراوان، در عایق کردن سقف منازل باید از ایزوگام های دولایه و مرغوب استفاده کرد در نتیجه هزینه آن بیشتر از مناطق گرمسیر و خشک می شود.

۴ - نشان استاندارد

داشتن نشان استاندارد ایزوگام نشانه مرغوبیت مواد تشکیل دهنده آن می باشد در نتیجه هزینه ایزوگام های دارای نشان استاندارد بیشتر از سایر ایزوگام ها خواهد بود

۵ - ضمانت نامه و بیمه نامه

در تهیه ایزوگام به داشتن ضمانت نامه و بیمه نامه آن بسیار باید توجه داشت، زیرا هم بعد از نصب ایزوگام تا سال ها می توان از خدمات آن استفاده کرد و هم داشتن ضمانت نامه تضمین مرغوبیت ایزوگام می باشد، در نتیجه با اطمینان بیشتری می توان اقدام به تهیه آن کرد.

۶ - میزان تقاضا

تقاضا برای ایزوگام در فصل سرما به علت بارش های فراوان بیشتر از فصول گرما است در نتیجه افزایش تقاضا موجب افزایش قیمت ایزوگام می شود.

مرکز پخش و نصب ایزوگام سایوند در راستای ارائه تمام و کمال خدمات ایزولاسیون با دریافت نمایندگی از برترین برند های ایزوگام موجود در بازار همچون ایزوگام البرز، ایزوگام شرق، ایزوگام دلیجان، ایزوگام بام گستر 117 و ... و با امکان مشاوره رایگان و بازدید حضوری از محل آماده خدمت رسانی جهت نصب ایزوگام در کرج ، نصب ایزوگام در تهران و تمامی شهرستان های اطراف با مناسب ترین قیمت ممکن و با بالاترین کیفیت ممکن می باشد.