قیمت‌گذاری دستوری سیمان اشتباه  در اشتباه

تجربه قیمت گذاری دستوری کالا تجربه تلخی در سال‌های گذشته بر صنعت ما گذاشته و حالا این سناریوی اشتباه بر شانه های صنعت سیمان سنگینی کرده است. سیاست سرکوب قیمت ها و

قیمت گذاری غیرمنصفانه محصولات به ‌ویژه در حوزه خودرو، سیمان و سایر کالاهای استراتژیک، انگیزه‌ های سرمایه‌ گذاری را در تولیدکنندگان کاهش داده و به سردرگمی فعالان بازار منجر شده است. 

بررسی وضعیت صنعت سیمان کشور موید این نکته است که این صنعت زیر بار افزایش شدید قیمت ها و عدم واقعی سازی قیمت سیمان در حال نابودی است. افزایش چند برابری قیمت مازوت و قطع گاز با آغاز فصل سرما و افزایش هزینه های حمل و نقل و مواد اولیه در کنار قیمت گذاری دستوری، کارخانه های تولیدکننده را به ورطه ورشکستگی کشانده و این صنعت را از سوددهی خارج کرده است.

فعالان عرصه تولید سیمان در حالی از لزوم واقعی شدن قیمت ها سخن می گویند که قیمت برخی مصالح ساختمانی مانند قیمت تیرآهن 14 نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 200 درصد رشد داشته است درحالی‌که قیمت سیمان طی یک‌سال تنها افزایش 20 درصدی داشته است. به طور قطع با وجود افزایش هزینه های جاری و عدم تناسب با هزینه های تولید، صنعت سیمان نمی تواند به سلامت از این میدان عبور کند. 

 قیمت‌گذاری دستوری از سوی دولت 

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت و گو با «رسالت»، درباره وضعیت فعلی صنعت سیمان کشور گفت: قیمت سیمان بسیار پایین است و باید واقعی شود تا بتواند روی پای خود بایستد و به تولیدات خود ادامه دهد و در نقاط محروم اشتغالزایی کند. با مقایسه قیمت سیمان با سایر مصالح ساختمانی معلوم می شود که هیچ تناسب و تعادلی میان آن‌ها وجود ندارد. به عنوان نمونه باید قیمت سیمان نسبت به فولاد

یک به هفت باشد، درحالی‌که قیمت هر شمش فولاد یا میلگرد بیش از 10 هزار تومان است، ولی قیمت سیمان در درب کارخانه هر کیلو 310 تومان و در بازار آزاد کیلویی 500 تومان است و نسبت نامعقول یک بیستم قیمت فولاد را داراست. 

وی با تأکید بر این‌که ما به دنبال حفظ صنعت سیمان هستیم، افزود: قیمت سیمان باید بیشتر از قیمت های فعلی شود تا بتواند جوابگوی هزینه های افزایش یافته تولید را داشته باشد. اکنون 77 کارخانه فعال در کشور وجود دارند که بیشتر در نقاط محروم هستند. این کارخانه ها در حدود 88 میلیون تن در سال ظرفیت تولید دارند که بخشی از آن‌ها هم صادر می شود. 

شیخان با بیان این‌که قیمت گذاری سیمان از سوی دولت سرکوب می شود، گفت: اثرگذاری قیمت سیمان در ساخت و ساز در حدود یک درصد است. برای ساخت هر یک متر مربع ساختمان، 200 کیلوگرم سیمان استفاده می شود که با توجه به قیمت آزاد سیمان، 100 هزار تومان می شود  درحالی‌که قیمت تمام شده هر متر یک ساختمان در حدود 4 تا 5 میلیون تومان است. این مقایسه نشان دهنده اثرگذاری کمتر از 2 درصد قیمت سیمان در ساخت هر متر مربع است. 

وی اضافه کرد: با سرکوب قیمت سیمان کارخانه ها به تدریج رو به ورشکستگی  می گذارند و ناچار به تعدیل نیرو می شوند، درحالی‌که ما نشان داده ایم به دنبال این روند حرکت نمی کنیم. از سال 91 که رکود ساختمان سازی آغاز شد، صنعت سیمان تعدیل نیرو نداشت و اشتغال افراد را حفظ کرد، در مقابل این اقدام ما انتظار داریم قیمت سیمان واقعی شود. 

شیخان با اشاره به قطع سوخت کارخانه های سیمان در فصل زمستان افزود: کارخانه های تولید سیمان بیشتر از گاز استفاده می کنند که قیمت هر متر مکعب آن 119 تومان است ولی قیمت مازوت که آلودگی بیشتری برای هوا ایجاد می کند به همراه هزینه حمل در حدود 500 تومان می شود که در قیاس با گاز تفاوت قیمت چهار برابری دارد. سؤال اینجاست این افزایش قیمت سوخت چگونه جبران می شود! ما نمی توانیم به قیمت ضرر و زیان تولید داشته باشیم. 

وی تصریح کرد: قیمت سیمان در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی پایین و در قیاس با قیمت جهانی به مراتب کمتر است. سیمان در کشورهای امارات، عربستان و قطر در درب کارخانه 50 تا 55 دلار و درب کارخانه ایران 12 دلار قیمت دارد که این قیمت ها قابل مقایسه نیست. این صنعت با توجه به شرایطی که دارد امکان ادامه حیات ندارد. 

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: مرکز پژوهش های مجلس گزارش مبسوطی درباره تعیین قیمت سیمان تهیه کرده است و ما هم آن گزارش را به مؤسسه مالی حسابرسی معتبری ارائه کردیم و نظر مرکز پژوهش ها را مبنی بر افزایش قیمت سیمان تأیید کرد. قیمت سیمان پاکتی در درب کارخانه 310 تومان و سیمان فله 220 هزار تومان بدون ارزش افزوده باید

 100 درصد افزایش قیمت داشته باشد تا سال 1400 به سلامت در این بخش فعالیت کنیم. 

وی با اشاره به این‌که صنعت سیمان سرمایه ملی محسوب می شود، گفت: این صنعت می تواند خدمتگزار خوبی باشد به شرط آنکه تولید آن تداوم داشته باشد. اگر ماشین های مستهلک به روزرسانی نشوند، نمی توانیم روند تولید سیمان را تداوم ببخشیم. 

شیخان با اشاره به افزایش نرخ 20 درصدی قیمت سیمان در تیرماه امسال گفت: این افزایش رقم بسیار ناچیزی در برابر درخواست 60 درصدی انجمن است که از طریق کارشناسی اعلام شد، اما با افزایش 20 درصدی موافقت شد که این میزان جوابگوی صنعت سیمان نیست. 

وی درباره حضور شرکت های تولیدکننده سیمانی در بورس اظهار کرد: 32 شرکت تولید کننده از 77 شرکت در بورس حاضر هستند. ارزش روز شرکت سیمان ساوه در حدود 3 هزار و 500 میلیارد تومان درنظر گرفته شده است و مابقی شرکت ها با تولید یک میلیون تن در حدود یک هزار و 700 میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. بنابراین سود ناچیزی نسبت به ارزش بورسی نصیب این شرکت ها می شود. 

وی در پایان سخنانش بیان کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت سیمان را بر اساس صورت های مالی که توسط شرکت های حسابرسی مشخص می شود، تعیین می کند که مورد قبول ما نیست. ما می خواهیم قیمت ها بر اساس واقعیت های روزجامعه مشخص شود و افزایش قیمت داشته باشد. 

نفیسه امامی