همه چیز درباره آموزش زبان به کودکان

امروزه با گسترش دنیای دیجیتال و پیشرفت بی حدومرز روابط اجتماعی در دنیای مجازی، نیاز به یادگیری زبان انگلیسی بیش از سایر زمان ها احساس می شود. والدین دغدغه مند و مسئولیت پذیر نیز با شناخت و آگاهی دقیق از نیاز آیندۀ فرزند خود و اطلاع از استعداد بی نظیر کودکان در یادگیری زبان دوم به دنبال یاد گرفتن بهترین روش ها برای آموزش زبان کودکان هستند.

در دنیای تجارت، آموزش و روابط بین الملل امروز، زبان انگلیسی به عنوان یک زبان رایج و گسترده شناخته می شود و همین امر لزوم یادگیری زبان انگلیسی را بیشتر می کند و در واقع می توان گفت این موضوع اساسی ترین دلیل برای آموزش زبان کودکان به آن ها است.

آموزش زبان دوم به کودکان

مهارت های بسیار زیادی وجود دارد که کودکان مجاز به یادگیری آن ها نیستند و از طرفی نیز پتانسیل کافی برای یادگیری آن ها را ندارند اما زبان کودکان یکی از مهم ترین مهارت هایی است که کودکان می توانند از دوران کودکی به یادگیری آن بپردازند. اما موضوع اصلی این است که کودکان خودشان نمی دانند که از این توانمندی برخوردار هستند و در واقع والدین کودک باید برای ارتقای مهارت زبان کودکان خود تلاش کنند.

شاید این سؤال برای والدین ایجاد شود که اهمیت یادگیری زبان کودکان چیست؟

ذهن کودکان بسیار انعطاف پذیر است

ذهن انسان در دوران کودکان به مقدار بسیار قابل توجهی انعطاف پذیر است. آن ها به راحتی می توانند در دوران کودکی همراه با زبان مادری، زبان دوم نیز بیاموزند و هر دو را به خوبی یاد بگیرند.

ذهن کودکان برای یادگیری زبان در حال ساخته شدن است: 

شاید اگر شما به عنوان یک بزرگ‌سال به این فکر کنید که چگونه به یادگیری زبان مادری پرداخته اید هیچ گاه پاسخی برای این سؤال نیابید مگر در موارد خاص. در مورد یادگیری زبان دوم به کودکان نیز می توان از همین ایده کمک گرفت تا آن ها در 3 یا 4 سالگی که توانایی یادگیری آن ها در حال شکل گرفتن است به آموزش زبان بپردازند.

کودکان زمان و انرژی بیشتری برای یادگیری زبان دارند: 

بزرگ‌سالان همیشه از یادگیری زبان با عنوان یک بار اضافی که بر دوش خود دارند یاد می کنند اما کودکان هیچ گاه این احساس را ندارند و به علت تشویق های دیگران به یادگیری زبان مشتاق تر می شوند و با میل و علاقه به یادگیری این مهارت می پردازند.

داشتن لهجۀ بهتر: 

یکی از مهم ترین دلایلی که اهمیت یادگیری زبان کودکان را پر رنگ تر می کند این است که یادگیری زبان در دوران کودکی به داشتن لهجۀ بهتر و تلفظ صحیح تر کمک زیادی می کند. بسیاری از افرادی که در سن بزرگ‌سالی اقدام به یادگیری زبان می کنند برای داشتن لهجه و تلفظ بهتر اقدامات زیادی انجام می دهند اما در نهایت نتیجۀ مطلوبی کسب نمی کنند، اما کودکان اگر از دوران کودکی با لهجه و تلفظ صحیح کلمات انگلیسی آشنا شوند به راحتی می توانند با شیوایی کامل و لهجۀ زیبا به زبان انگلیسی صحبت کنند.

فواید یادگیری زبان کودکان چیست؟

کشورهای زیادی وجود دارد که یادگیری زبان دوم و یا چند زبان با هم به کودکان بسیار عادی محسوب می شود و این برنامه جزء مراحل رشد کودکان است. طبق تحقیقات دانشمندان یادگیری زبان دوم به کودکان مزایای زیادی برای آن ها به همراه دارد که مهم ترین آن ها در ادامۀ این مطلب برای شما بیان می شود.

برای یادگیری اصولی و حرفه ای، والدین باید از مؤسسۀ زبان که با حضور برترین اساتید و معلمان این حوزه شکل گرفته است آموزش زبان کودکان را آغاز کرده و خودشان نیز در امر آموزش مشارکت و همکاری داشته باشند.

رشد ارتباطات

تحقیقات نشان داده است کودکانی که در خانواده های دو زبانه پرورش پیدا می کنند می توانند از تعاملات اجتماعی بهتر و قوی تری برخوردار شوند. معمولاً این کودکان در آینده الگوهای اجتماعی مطلوبی را ایجاد کرده و به راحتی می توانند هدف دیگران را از اعمال و رفتار آن ها درک و تفسیر کنند.

کم کردن حواس پرتی

افرادی که در دوران کودکی به آموزش زبان دوم پرداخته اند معمولاً کمتر دچار حواس پرتی می شوند. این افراد می توانند به راحتی در مواقع مورد نیاز روی فعالیت خود تمرکز کنند و کنترل کنند که چگونه به محرک های غیر ضروری اطراف خود توجه نکنند. از دیگر مهارت های این افراد این است که راحت می توانند اوضاع اطراف خود را مطابق با آنچه می خواهند سامان دهی و مدیریت کنند.

تقویت حافظه و بیشتر کردن خلاقیت

یکی از مزایای ویژه ای که کودکان با یادگیری زبان دوم می توانند از آن بهره می شوند این است که به دلیل لینک شدن از یک زبان با زبان دیگر رشد مغزی آن ها به شدت بیشتر می شود. این عامل سبب می شود تا این کودکان از مهارت تفکر خلاق و مهارت حل مسئله در حوزه های مختلف به صورت ویژه ای برخوردار شوند.

آموزش زبان کودکان در منزل یا مؤسسۀ زبان؟

اگر جزء آن دسته از والدینی نیستید که به زبان کودکان اهمیت نمی دهند و تصور نمی کنند که کودکان توانایی یادگیری زبان دوم را ندارند، باید به شما تبریک بگوییم. کودکان از استعداد و توانمندی فوق العاده بالایی در یادگیری برخوردار هستند و والدینی که برای بهره مندی بیشتر کودکان از این توانایی و استعداد برنامه ریزی می کنند، کودکانشان موفقیت بیشتری کسب می کنند.

آموزش زبان به کودکان در منزل کمی به مهارت و دقت بالا نیاز دارد تا کودکان به سطح بالایی در یادگیری زبان برسند. آموزش در خانه مستلزم این است که والدین خودشان به اندازۀ کافی مهارت و اطلاعات داشته باشند و در غیر این صورت کودک نمی تواند یادگیری فعال و خوبی را تجربه کند و دانش او از یادگیری چند کلمه فراتر نخواهد رفت.

کودکانی که آموزش و یادگیری زبان را در محیط مؤسسۀ آموزش زبان تجربه می کنند از مزایای بسیار زیادی برخوردار می شوند. این موارد عبارت هستند از:

  • آموزش زبان انگلیسی به صورت تخصصی و حرفه ای.
  • به زبان انگلیسی بازی کردن.
  • کتاب داستان های زبان انگلیسی شنیدن.
  • در معرض یادگیری زبان قرار داشتن.
  • با صدا و تلفظ صحیح آشنا شدن.
  • حرفه ای زبان آموختن.
  • به زبان انگلیسی آهنگ خواندن.

ایجاد اشتیاق در کودکان برای یادگیری زبان

بدون شک هیچ‌کس به صورت ذاتی مشتاق علاقه مند به یادگیری متولد نمی شود و شخصیت فردی او و تمایلش به یادگیری به او کمک کرده است تا در یادگیری موفقیت کسب کند. فراموش نکنید افرادی که از دوران کودکی آموزش می بینند تا یاد بگیرند در آینده نیز با استعداد و علاقۀ بیشتری به یادگیری می پردازند.

نقش والدین در تشویق و همراهی کودکان برای یادگیری بیشتر، بسیار مهم است. والدینی که یادگیری و آموزش کودک خود را به مؤسسه های آموزشی محدود می کنند کمی برای فرزندانشان سخت است تا بتوانند این مسیر را با علاقه و اشتیاق طی کنند. هرچند یادگیری در کلاس های اجتماعی به کودکان کمک می کند تا آن ها توانایی های اجتماعی و رشد فکری شناختی خود را بهبود ببخشند اما بدون همراهی و رفتارهای اثر بخش والدین ممکن است میزان اشتیاق و علاقۀ کودکان به یادگیری زبان به شدت کاهش پیدا کند.

نتیجه گیری

یادگیری زبان کودکان باعث می شود تا کودکان از دوران کودکی از ذهن و توانایی های هوشی خود بهرۀ بیشتری ببرند و آموزش و یادگیری بهتری را تجربه کنند. کودکان دو زبانه در مقایسه با همسالان خود از تمرکز و هوش بیشتری برخوردار هستند و با تسلط بهتر و مهارت بیشتری می توانند با زبان مادری و زبان دوم صحبت کنند. نقش والدین در یادگیری زبان کودکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما انتخاب یک مؤسسۀ آموزش زبان حرفه ای و کارآمد نیز می تواند در ایجاد انگیزه و مهارت های بیشتر کودکان ایفای نقش کند.