چرا باید محصولات ارگانیک استفاده کنید؟

محصولات ارگانیک را بشناسید

به محصولاتی که تولید و پرورش آن‌ها بدون استفاده از مواد شیمیایی باشد و هیچ دخالت انسانی در ماهیت طبیعی محصول وجود نداشته باشد، محصولات ارگانیک گفته می‌شود. در ادامه به بررسی نکات مهم در این زمینه خواهیم پرداخت همراه ما باشید.

خود این محصولات دارای درجه‌بندی است که کشورهای زیادی از درجه‌بندی یادشده استفاده می‌کنند که شامل صددرصد ارگانیک، ارگانیک، تولید شده با مواد ارگانیک و غیر ارگانیک است. این دسته‌بندی میزان ترکیبات طبیعی را مشخص می‌کند. ایران از این 4 تقسیم‌بندی استفاده نمی‌کند و 2 دسته‌بندی برای خود در نظر می‌گیرد:

  • ارگانیک
  • در حال گذار

 

چرا استفاده از موارد ارگانیک کم شده است؟

تا اینجا مطمئناً می‌دانید به چه محصولاتی ارگانیک می‌گویند. اما سؤال اصلی این است که چرا این نوع محصولات کم شده و استفاده از کودهای شیمیایی در کشاورزی افزایش‌یافته است. پاسخ به این سؤال بسیار ساده است. می‌دانید امروزه نسبت به چند سال پیش جمعیت تا چه حد افزایش داشته است؟ بله درست حدس زدید افزایش جمعیت یکی از اصلی‌ترین علت‌ها در این زمینه تلقی می‌شود.

داشتن افزایش جمعیت در کشوری تقاضا را بالا می‌برد و با کمی حساب کردن کاملاً متوجه می‌شوید که تولیدات محصولات دامپروری و کشاورزی ارگانیک محدودیت‌هایی به همراه دارد. در نتیجه برای پاسخگو بودن به افراد بیشتر به استفاده از انواع کودها، داروها و هورمون‌ها روی آورده‌اند.

60

کاهش استفاده از مواد طبیعی

استانداردهای محصولات ارگانیک را بشناسید

هر کشور با داشتن استانداردهای خاص در این زمینه تأیید می‌کند چه محصولاتی ارگانیک است. در این بخش به استانداردهای موجود در کشور خودمان ایران خواهیم پرداخت. تا انتها همراه ما باشید.

  • طبق اولین دستورالعمل زمینی که تا سه سال قبل از زمان برداشت محصولی از هیچ‌گونه مواد شیمیایی اعم از کود و آفت‌کش استفاده نکرده باشد، محصولات ارگانیکی را می‌تواند ارائه دهد.
  • در مورد محصولات دامی نیز حیوانات نباید از علوفه غیر ارگانیک استفاده کنند و برای رشد بهتر استفاده از آنتی‌بیوتیک و هورمون غیرمجاز است.

به‌طورکلی هر محصولی باید سیر طبیعی رشد و پرورش خود را طی کند. اقدام به انجام هر کاری در این بابت موجب ایجاد اختلال خواهد شد. این استاندارهای تعریف شده از طرف نهادهای مربوطه بررسی می‌شوند و اگر مورد تأیید بودند گواهی ارگانیک به آن دسته از افراد تعلق می‌گیرد. این گواهی مادام‌العمر نیست و مدام از طرف صادرکنندگان گواهی بازرسی انجام‌ گرفته می‌شود. در صورت تشخیص اختلال در بازرسی‌ها گواهی از اعتبار می‌افتد.

61

تولید محصولات طبیعی

تشخیص محصولات ارگانیک چگونه انجام می‌شود؟

این موضوع یکی از پرتکرارترین سؤال‌هایی است که پرسیده می‌شود. در بخش قبل با گواهی مورد تأیید کشوری آشنا شدید؛ بنابراین یکی از راه‌های تشخیص اعتماد به محصولاتی است که این گواهی را دارند. احتمال قانون‌شکنی و زدن برچسب تقلبی وجود دارد. پس تاحدامکان از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.

مورد بعدی داشتن اطلاعات در مورد محصولاتی است که خریداری می‌کنید. فرض کنید شما می‌خواهید چای ایرانی طبیعی را تشخیص دهید. اطلاعات پایه‌ای در این زمینه به شما کمک می‌کنند تا بدون توجه به گواهی تشخیص دهید. چای طبیعی نباید عطر یا رنگ غیرعادی داشته باشد. بررسی این موارد با یک ‌بار دم کردن چای کاملاً قابل دید است.

62

راه‌های تشخیص محصول طبیعی

استفاده از مواد ارگانیک چه مزایایی دارد؟

  • کاهش بروز بیماری

بر اساس بررسی‌های انجام شده بیماری‌های مختلفی بر اثر استفاده از محصولات غیرطبیعی به وجود می‌آینذ که با داروها و کودها در پرورش آن‌ها دخالت شده‌اند.

  • جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های خاک، هوا

اگر زمین‌های کشاورزی را بدون درنظرگرفتن اصول استفاده شوند به‌مرور فرسایش خاک را شاهد خواهیم بود که بلافاصله بر روی آلودگی هوا نیز تأثیر می‌گذارد.

  • درآمد و دلگرمی کشاورزان و دامداران

زمان و هزینه‌هایی که این افراد در تولید محصولات ارگانیک انجام می‌دهند قابل توصیف نیست و اگر حمایت از طرف خریداران صورت نگیرد و تفاوتی میان محصولات طبیعی در نظر گرفته نشود باعث دلسردی این قشر خواهد شد. تاحدامکان با حمایت از این گروه به‌سلامت خود نیز می‌توان اهمیت داد.

ویژگی‌های محصولات ارگانیک و ویتامین‌های موجود چیست؟

  • ویتامین C
  • ویتامین کلسیم
  • ویتامین منیزیوم
  • ویتامین آهن
  • ویتامین فسفر
  • آنتی‌اکسیدان

ویتامین‌ها صرفاً در تولیدات طبیعی قابلیت ترمیم و بالابردن سیستم بدن را دارند. در غیر این صورت کمک صورت‌گرفته شده در تأمین مواد مغذی قابل‌اندازه‌گیری نیست و حتی احتمال ضرر رسیدن نیز وجود دارد. از نظر ظاهری نیز این محصولات کمی متفاوت است که جزو تفاوت‌ها نیز می‌توان در نظر گرفت. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ظاهری غیرعادی و براق نبودن

داشتن اشکال مختلف در محصولات کشاورزی کاملاً عادی و قابل اعتماد است. از طرف دیگر دقت داشته باشید براق نبودن محصول نیز از روی استفاده نکردن کودها و سم‌ها است؛ بنابراین به دنبال ظاهری زیبا نباشید.

  • بو

برای مثال به بوی به، توت‌فرنگی و پرتقال فکر کنید اگر صحیح پرورش داده شده باشند این میوه‌ها بوی خاصی دارند. به‌طوری که با قراردادن آن در اتاقی کاملاً بو پخش می‌شود.

  • طعم

حتماً از افرادی شنیده باشید که میوه‌ها دیگر طعم میوه‌های گذشته را نمی‌دهند و یا احتمالاً خودتان کسی هستید که این جمله را به دیگران می‌گویید. مطمئناً می‌دانید علت اصلی در نداشتن طعم به پرورش غیراصولی محصولات برمی‌گردد. طعم و بو شما را وسوسه به خوردن می‌کنند اما بهتر است بدانید با استفاده از محصولات طبیعی به‌خاطر مغذی بودن زودتر سیر خواهید شد.

  • حشرات

همیشه وجود حشرات بد جلوه داده شده است و هیچ‌کس نمی‌پسندد بر روی خریدی که انجام داده حشراتی دیده شود. در اینجا وجود حشرات برایتان در تشخیص نیز بسیار کارساز است؛ چراکه هیچ حشره‌ای روی محصولات سمی نمی‌نشیند.

چرا عده‌ای خرید محصولات ارگانیک را برای خود نمی‌پسندند؟

  • ماندگاری سالم محصول

عده‌ای به اشتباه فکر می‌کنند تمامی محصولات ارگانیک به دلیل نداشتن نگهدارنده زود فاسد می‌شوند. اولین نکته در محصول خریداری شده شما است. تعدادی از این موارد سال‌ها قابل استفاده هستند و تعدادی دیگر نیز تا زمان‌های مشخصی قابل نگهداری هستند. شما با کمی تحقیق مدت زمان مجاز نگهداری و استفاده را می‌توانید پیدا کنید.

  • قیمت

علت بعدی در تفاوت قیمت محصولات است. باید قبول کنیم محصولات غیرطبیعی ضررهایی که بر روی بدن و سیستم بدنی می‌گذارند گاهاً غیرقابل‌جبران هستند و با بیماری‌هایی که به وجود می‌آورتد چند برابر نیاز به هزینه دارند. ازاین‌رو برای جلوگیری از این موارد باید قیمت‌های نسبتاً بالا محصولات طبیعی را قبول کنید و با قراردادن این محصولات در وعده‌های غذایی سلامت خود را تضمین شده بدانید.

منبع : فروشگاه هایپر ارگانو