کاربرد تکسچر و 7 تکنیک جذاب آن

با استفاده از تکنیک‌های تکسچر، به دیوارهای ساده و بدون رنگ خود جان تازه‌ای ببخشید.

تمایلات مدرن به سمت دیوارهای مسطح و خالی از رنگ است تا اتاق را زیبایی بخشد، اما انجام تکنیک تکسچر روی یک دیوار منحصر به فرد در یک اتاق، می‌تواند جلوه‌ای خاص به خانه شما ببخشد. استفاده از تکسچر حتی می‌تواند به پنهان کردن خطاهای معماری کمک کند و ناهمواری‌های سقف و دیوار را پوشش دهد.

اگر فکر می کنید که انجام این کار برای خودتان بسیار دشوار است، از یک نقاش حرفه‌ای کمک بگیرید، این در حالی است که قبل از تصمیم گیری برای ایجاد بافت بر روی دیوار، باید تا حدودی تمرین کنید، اما تکنیک‌هایی که در این مقاله خواهیم گفت، آنقدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست. در زیر به هفت مدل بافت محبوب دیوار و تکنیک‌های پشت آن‌ها نگاهی انداختیم.

  1. شانه‌ای

بافت شانه‌ای به تکنیک‌هایی می‌گویند که خطوطی با عرض و شکل‌های مختلف روی دیوار خشک ایجاد می‌کند و یکی از ساده ترین تکنیک های تکسچر است. این روش نیاز به یک دیوار خشک، یک غلتک و خمیر تکسچر و یک ماله دارد که دارای فاصله یکنواختی از دندان‌ها است (یا اگر به دنبال یک الگوی کمتر سازمان یافته هستید، ماله گچ شما باید دندان‌های ناهموار داشته باشد). با استفاده از غلتک ترکیب را روی دیوار بمالید، سپس با استفاده از دندان های ماله خطوط را به آرامی بر روی دیوار بکشید. اگر قصد دارید خطوط و زمینه دیوار دو رنگ مجزا داشته باشند باید اجازه دهید رنگ اول و زمینه کاملا خشک شود.

2

  1. پاپ کورنی

تکنیک پاپ کورن بر روی سقف در دهه 70 یک ظاهر کلاسیک بود و امروزه نیز در خانه‌های بی‌شماری دیده می‌شود. دلیل محبوبیت این نوع بافت دیواری این است که در پنهان کردن عیوب عالی است و حتی می تواند به جذب صدا بین کف و دیوارها کمک کند. اما بهترین قسمت درباره این سبک بافت، انجام این کار به سادگی و مقرون به صرفه بودن آن است. تنها چیزی که نیاز دارید، کمپرسور هوا و تفنگ قیف است. بافت پاپ کورن ترکیبی خشک از گل خشک و پلی استایرن است و در رنگ سفید استاندارد تولید می‌شود، طبق دستورالعمل روی بسته، مواد بافت را با آب مخلوط کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام سطوح و مواردی که نباید اسپری شوند را به طور ایمن بپوشانید. هنگامی که اتاق به طور مناسب از رنگ پوشانده شد، مواد را اسپری کنید. بافت را می توان بعد از خشک شدن به هر رنگی که می خواهید رنگ آمیزی کنید.

3

  1. پوست پرتقالی

بافت پوست پرتقال دقیقاً همانطور که به نظر می رسد، شبیه پوست پرتقال است. دیوار باید دارای سطحی صاف و بدون خاک باشد. یک تفنگ قیف با دریچه قابل تنظیم هوا، کمپرسور هوا و خمیر تکسچر بردارید. مواد را با آب مخلوط کنید تا به رنگ غلیظ یا خمیر پنکیک سوپی تبدیل شود، سپس آن را در قیف خود بریزید. مقدار کمی از قیف را روی یک قطعه آزمایش اسپری کنید و دریچه هوا را متناسب با الگوی دلخواه تنظیم کنید. برای ایجاد بافت مطلوب، باید ترکیب گچ را روی دیوار شلیک کنید، اما دیوار خشک اولیه را کاملاً نپوشانید.

4

  1. کوبه‌ای

این تکنیک یک نوع الگوی روستایی مانند منحصر به فرد، شبیه به گچ ایجاد می‌کند. با افزودن یک مرحله به تکنیک پوست پرتقال می توانید تکنیک کوبه‌ای را به دست آورید: پس از اعمال بافت پوست پرتقال به دیوارها، برجستگی‌های ایجاد شده در ترکیب دیوار خشک را با استفاده از یک سمباده 18 اینچی یا پهن تر، صاف کنید. قسمت‌های کوچکتر به احتمال زیاد حدود 10 تا 15 دقیقه پس از رنگ پاشی نیاز به صبر دارند تا برجستگی‌ها را صاف کنید. در زمان بندی دقت کنید! اگر خیلی زود صاف کردن ترکیب گچی دیوار خشک را شروع کنید، خطوطی روی دیوار باقی خواهد ماند. اگر می بینید که این اتفاق می افتد، کار را متوقف کنید و پنج یا 10 دقیقه دیگر صبر کنید، سپس دوباره شروع کنید.

5

  1. طرح شن و ماسه‌ای

تکنیک شن و ماسه، احساس فردیت را به اتاق می افزاید. این سبک بافت را می توان با استفاده از ترکیبی به نام پرلیت (پرایمر با ماسه مخلوط شده در آن) و یک برس رنگ به عرض 7 اینچ انجام داد. قلم مو را روی پایه نگه دارید، زیرا کنترل بیشتری نسبت به نگه داشتن به شما می دهد. قلم مو را چند سانت به پرلیت آغشته کنید و در هر دو طرف سطل آن را پاک کنید تا قطرات شل از بین برود. قبل از حرکت روی دیوار، روی یک قطعه دیوار خشک، الگوی چرخشی را تمرین کنید. با استفاده از قلم مو، از بالای دیوار شروع کنید و یک حلقه بکشید. هر ردیف از این الگوی چرخشی قسمت پایینی ردیف قبلی را می‌پوشاند. چرخش ها را روی یک قسمت بکشید، قلم مو را بعد از هر چرخش در رنگ فرو کنید، سپس به نقطه شروع خود برگردید و یک ردیف را پایین بیاورید و دوباره مانند تصویر زیر بکشید. پس از خشک شدن 24 ساعته، می توانید دیوارها را رنگ آمیزی کنید.

6

  1. تکنیک رد برس قلم مو

بافت قلم مو یک الگوی تصادفی از خطوط نازک روی دیوارهای شما ایجاد می کند که جلوه عجیب و غریبی به هر اتاق می‌بخشد. اگر از تفنگ اسپری اطمینان ندارید، این نوع بافت برای دیوار یک انتخاب عالی است. تنها چیزی که برای این تکنیک مورد نیاز است یک غلتک تکسچر یا یک قلم‌مو بافت است. ترکیب مواد خود را با آب مخلوط کنید تا غلیظ شوند، سپس با استفاده از غلتک آن را به طور مساوی روی دیوار بکشید. قبل از برداشتن قلم مو، دو قسمت به عرض 5 فوت را کامل کنید. ترکیب خشکی را در هر طرف قلم مو با روکش نازک روی دیوار بکشید و سپس با قلم مو شروع به زدن ضربه روی دیوار کنید. نباید الگوی خاصی برای بافت وجود داشته باشد، بنابراین از آن لذت ببرید و با چرخاندن زاویه قلم مو در هوا ضربه ها را مخلوط کنید. پس از اتمام بخش اول، ناحیه 5 فوت بعدی دیوار را انتخاب کنید، سپس قلم مو را روی آن قسمت بمالید. این کار را تا اتمام اتاق تکرار کنید. پس از 24 ساعت خشک شدن، می توانید اتاق را رنگ آمیزی کنید.

8

  1. ترکیب رد برس قلم مو و  کوبه‌ای

بافت کوبه‌ای و ترکیب آن با رد برس قلم مو برای ایجاد یک الگوی تصادفی از خطوط صاف‌تر و گسترده‌تر است. برای اعمال این بافت، شما نیاز به یک غلتک ساده، برس تکسچر، کاردک و خمیر تکسچر دارید. با استفاده از تکنیک قلم مو، در اتاق کار کنید تا هر دیوار به طور مساوی با بافت قلم مو پوشانده شود. برای اتاق‌های کوچکتر، 10 تا 15 دقیقه منتظر بمانید تا خشک شود و با استفاده از کاردک ضربه بزنید. همانطور که می‌دانید در مورد تکنیک کوبه‌ای، اگر خیلی زود شروع کنید، خطی ناشی از لبه چاقو در بافت دیوار ظاهر می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، کار را متوقف کنید و پنج تا 10 دقیقه دیگر صبر کنید. برای اتاق‌های بزرگتر، می‌توانید بلافاصله روی بافت قلم مو بکشید.

7

انتخاب رنگ مناسب

بهتر است برای رنگ نهایی روی تکنیک‌های تکسچر استفاده شده، از رنگ اکریلیک استفاده کنید رنگ اکریلیک نسبت به رنگ پلاستیک، براق‌تر بوده، قابل شستشو است و تنوع زیادی دارد و به علت غلظت بالا بهتر است برای ایجاد پوشش تکنیک‌های تکسچر استفاده شود.

نکته پایانی

خمیر تکسچر ماده‌ای ضخیم‌تر از رنگ ولی نازک تر از یک ترکیب گچ خشک است. بافتی که روی دیوارها و سقف ها اعمال می شود به دلیل برجستگی ها و فرورفتگی ها سایه‌های کوچکی ایجاد می‌کند. به طور کلی ممکن است این سایه‌ها سطح دیوار را تیره کنند.

همانطور که گفتیم این اثر تیره کنندگی فوق العاده ای برای پنهان کردن عیوب سطح است. اگر دیوار خشک شما درزها، برآمدگی ها، فرورفتگی ها یا سایر نواقص قابل مشاهده دارد، استفاده از خمیر تکسچر می‌تواند برای پنهان کردن آن مفید باشد. از آنجا که سقف بیشترین نور را دریافت می کند و پنهان کردن عیوب آنها بسیار دشوار است، در سقف‌ها اغلب از تکنیک تکسچر استفاده می شود.

نکته دیگر در انتخاب رنگ که قیمت رنگ اکریلیک با توجه به کیفیت آن به صرفه‌تر بوده و عمر مفید و طولانی‌تری دارند.