کدام دانشگاه‌های دنیای بالاترین اشتغال‌پذیری را دارند؟

به‌طور کلی رقابت شدیدی بین دانشگاه‌های جهان در حوزه‌های مختلف وجود داره،‌ که یکی از مهم‌ترین اون‌ها، اشتغال تمام‌وقت دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی است. دانشگاه‌هایی که در فهرست کیواس قرار می‌گیرن هم امکان فارغ‌التحصیلی با داشتن «مهارت‌های نرم» برای کار رو برای دانشجوهای خودشون فراهم می‌کنن.

این رتبه‌بندی میزان استخدام فارغ‌التحصیلان رو بر اساس ۵ شاخص انجام می‌ده که عبارت‌اند از:

  • ۳۰درصد برای نظرسنجی از کارفرماها،
  • ۲۵درصد برای خروجی فارغ‌التحصیل‌ها،
  • ۲۵درصد برای مشارکت کارفرماها با اعضای هیئت علمی،
  • ۱۰درصد برای مشارکت کارفرماها با دانشجوها،
  • ۱۰درصد برای نسبت استخدام فارغ‌التحصیل‌ها.

آیا دوست دارید بدونید کدوم دانشگاه‌ها، بیشترین فارغ‌التحصیلان شاغل رو دارن؟ این شما و این هم ۱۰ دانشگاه برتر در فهرست دانشگاه‌ها با اشتغال‌پذیری بالا در سال ۲۰۲۲ میلادی:

 

۱. مؤسسه فناوری ماساچوست

امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

مؤسسه فناوری ماساچوست (Massachusetts Institute of Technology) مشهور به ام‌آی‌تی (MIT)، در شهر کمبریج آمریکاست.

این دانشگاه در سال ۱۸۶۱ بنیان گذاشته شده و امروزه با بیش از ۱۱هزار دانشجو از سرتاسر دنیا در مقاطع و رشته‌های مختلف، یکی از موفق‌ترین دانشگاه‌هاست.

فار‌التحصیلان ام‌آی‌تی نه‌فقط ۱۰۰درصد جذب بازار کار می‌شن، بلکه تاکنون ۸۰ بار در رشته‌های مختلف، جایزه نوبل و صدها بار جوایز و مدال‌های علمی دریافت کرده‌اند.

02

۲. دانشگاه استنفورد

امتیاز: ۹۹٫۳ از ۱۰۰

دانشگاه استنفورد (Stanford University) دومین دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۲۱ است که در منطقه استنفورد ایالات متحده واقع شده.

این دانشگاه در سال ۱۸۸۵ تأسیس شد و طی این سال‌ها از دانشگاه‌های محبوب بین دانشجوهای ایرانی هم بوده. از معروف‌ترین چهره‌های ایرانی تحصیل‌کرده در این دانشگاه می‌شه به امید کردستانی، سیمین دانشور و محمدرضا عارف اشاره کرد.

خیلی از ابرشرکت‌های دنیا رو فارغ‌التحصیل‌های استنفورد بنیان گذاشته‌اند، مانند گوگل، یاهو، اچ‌پی، نایکی، سیسکو و صدها شرکت در حوزه‌های مختلف دیگه. هشتادوچهار برنده جایزه نوبل هم از دانشجوها یا اساتید این دانشگاه بوده‌اند.

 

۳. دانشگاه کالیفرنیا

امتیاز: ۹۹٫۱ از ۱۰۰

دانشگاه کالیفرنیا (University of California) سامانه دانشگاهی است؛ یعنی از ۱۱ دانشگاه در نقاط مختلف ایالات متحده تشکیل شده، که البته هسته اولیه اون در سال ۱۸۶۸ بنیان گذاشته شد.

مقر اصلی این مجموعه دانشگاه که نزدیک به ۳۰۰هزار دانشجو از کشورهای مختلف جهان رو در خودشون جای دادن، در شهر اوکلند قرار گرفته.

فارغ‌التحصیلان، اساتید و محققان این دانشگاه، تاکنون شصت‌ونه جایزه نوبل در رشته‌های مختلف و هزاران جایزه و مدال دیگه از رویدادهای بین‌المللی دریافت کرده‌اند.

 

۴. دانشگاه سیدنی

امتیاز: ۹۸٫۱ از ۱۰۰

دانشگاه سیدنی (University of Sydney) که در شهر سیدنی استرالیا قرار گرفته، اولین دانشگاه این کشور به حساب میاد و در سال ۱۸۵۰ تأسیس شده.

دانشگاه سیدنی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در حوزه تحقیقات علمی است و از نظر اعتباری جزو ۵۰ دانشگاه برتر دنیاست. دانشجوهایی از بیش از ۷۰ کشور جهان در این مرکز علمی مشغول به تحصیل و پژوهش هستن.

فارغ‌التحصیل‌ها و اساتید این دانشگاه، تا به امروز پنج جایزه نوبل هم دریافت کرده‌اند که اگرچه نسبت به دانشگاه‌های قبلی این فهرست، عدد بالایی نیست، اما نسبت به آمار بین‌المللی فوق‌العاده است.

 

۵. دانشگاه هاروارد

امتیاز: ۹۷٫۷ از ۱۰۰

دانشگاه هاروارد (Harvard University) در شهر کمبریج ایالات متحده واقع شده. این دانشگاه در سال ۱۶۳۸ تأسیس شد و قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی در آمریکا به حساب میاد.

این دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی، علوم طبیعی، مهندسی، دندان‌پزشکی، الهیات، آموزش و پرورش، حقوق و پزشکی فعالیت می‌کنه و دوره‌های ویژه خاورشناسی هم داره.

جالب بدونید دانشگاه هاروارد، بیشترین تعداد برنده‌های جایزه نوبل رو بین دانشگاه‌های جهان داره که تا امروز، صدوشصت‌ویک نفر هستن!

 

۶. دانشگاه چینهوا

امتیاز: ۹۶٫۹ از ۱۰۰

دانشگاه چینهوا (Tsinghua University) در پکن کشور چین قرار گرفته. این ابردانشگاه در بسیاری از رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی، یکی از دو دانشگاه برتر سرزمین اصلی چین به حساب میاد.

چینهوا در سال ۱۹۱۱ بنیان گذاشته شد و امروزه بیش از ۵۰هزار دانشجو در مقاطع و رشته‌های مختلف اون مشغول به تحصیلات دانشگاهی هستن.

01

۷. دانشگاه آکسفورد

امتیاز: ۹۶٫۷ از ۱۰۰

دانشگاه آکسفورد (University of Oxford) در شهر آکسفورد انگلستان قرار گرفته و قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان به حساب میاد.

جالب بدونید تاریخ دقیق تأسیس این دانشگاه معلوم نیست، اما اسناد باقی‌مونده از گذشته‌ها نشون می‌ده فرایند آموزش از سال ۱۰۹۶ در آکسفورد جریان داشته!

 

۸. دانشگاه ملبورن

امتیاز: ۹۴٫۵ از ۱۰۰

دانشگاه ملبورن (University of Melbourne) در شهر ملبورن کشور استرالیا قرار گرفته. این دانشگاه در سال ۱۸۵۳ تأسیس شده و دومین دانشگاه قدیمی استرالیاست.

دانشگاه ملبورن بیش از ۵۲هزار دانشجو داره و علاوه بر اشتغال‌پذیری بالا، هشت نفر از برندگان جایزه نوبل هم فارغ‌التحصیل همین دانشگاه بوده‌اند.

 

۹. دانشگاه کرنل

امتیاز: ۹۴٫۴ از ۱۰۰

دانشگاه کرنل (Cornell University) از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های آمریکا، واقع در شهر دانشگاهی ایتاکاست که در سال ۱۸۶۵ بنیان گذاشته شد.

کرنل حدود ۲۱هزار دانشجو در رشته‌ها و مقاطع مختلف داره و چهل‌وچهار برنده جایزه نوبل هم از فارغ‌التحصیلان یا اساتید این دانشگاه بزرگ بوده‌اند.

 

۱۰. دانشگاه هنگ کنگ

امتیاز: ۹۴٫۲ از ۱۰۰

دانشگاه هنگ کنگ (University of Hong Kong) در پک‌فولام کشور هنگ کنگ واقع شده. این دانشگاه در سال ۱۹۱۱ تأسیس شد و قدیمی‌ترین مؤسسه آموزش عالی این کشور به حساب میاد.

دانشگاه هنک کنگ حدود ۳۰هزار دانشجو داره و هزاران نفر از فارغ‌لتحصیلان اون در بزرگ‌ترین کسب‌وکارهای بین‌المللی مشغول به کار هستن.

ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخلی و خارجی که اشتغال‌پذیری فارغ‌التحصیلانشون بالاست، راه فوق‌العاده‌ای برای ترسیم آینده روشن به حساب میاد، اما مسلما تنها راه نیست!

بسیاری از کسانی که حتی موفق به راهیابی به دانشگاه نشده‌اند، با ایده‌های بکر و همت بلند، جایگاه علمی و اجتماعی خودشون رو از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های درجه‌یک بین‌المللی هم بالاتر کشیده‌اند.

چه‌بسیار ایده‌پردازهایی که با راه‌اندازی وب‌سایت یا اپلیکیشن جذابی که کالا یا خدمات موردنیاز مردم دنیا رو در اختیارشون می‌گذاره، و با استفاده از سرویس‌هایی مثل درگاه پرداخت واسط توانسته‌اند کسب و کار خودشون رو راه اندازی کنن و پله‌های ترقی رو تبدیل به آسانسور موفقیت کنن!